شناسهٔ خبر: 48361012 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تنش‌های آبی خوزستان؛ تجمع شهروندان و تکاپوی مسئولان

خشکسالی‌های امسال در خوزستان که به دلیل پیش بینی‌های نادرست تنش‌های آبی را رقم زد، حالا موجب اعتراض شهروندان و تکاپوی مسئولان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،شامگاه جمعه 25 تیرماه برای دومین روز متوالی تعدادی از مردم در اعتراض به وضعیت کم آبی و تنش های موجود در استان خوزستان اقدام به تجمع در خیابان ها کردند.

شهر های سوسنگرد، حمیدیه، هویزه، شادگان و برخی مناطق اهواز دیشب شاهد تجمعات مسالمت آمیز خیابانی بودند که در پایین ترین سطح از خشونت و درگیری یا زد و خورد و تخریب اموال عمومی به وقوع پیوست.

همه مردم و اهالی شهرستان های جنوبی خوزستان یکصدا و در دفاع از حق آبی خود در تجمعاتی مسالمت آمیز به خیابان آمدند، اما در این بین گویا گروه یا افرادی قصد دارند با تحریک مردم و همچنین مسدود سازی مسیر های مهم ارتباطی، اعتراض مسالمت آمیز شهروندان را به خشونت کشیده تا به مقاصد خود دست یابند.

به هر حال مجموع این عوامل باعث شده تا بسیاری از مسئولان استانی و کشوری به تکاپو افتاده و در پی یافتن راه حل برای رفع مشکلات باشند.

گفتگوی رئیس جمهور منتخب با مسئولان خوزستان

رییس جمهور منتخب، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نیز امروز در تماس تلفنی جداگانه با قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان و حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد نماینده، ولی فقیه در خوزستان در جریان آخرین اتفاقات این استان قرار گرفت.

در این گفتگوی تلفنی مقرر شد، گروهی از سوی سید ابراهیم رئیسی مامور بررسی مسائل خوزستان شده و گزارش خود را به او ارائه دهند.

پیگیری تامین آب کشت تابستانه در حوزه دز

سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس نیز با انتشار مطلبی در حساب توئیتری خود نوشت: آب برای خوزستانی‌ها با توجه به وابستگی معیشت مردم به کشاورزی بسیار اهمیت دارد و تامین آب مورد نیاز برای کشت پاییزه و تقویت صنعت کشاورزی با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مهم است

او در ادامه تاکید کرد که به منظور تامین آب کشاورزان از شبکه آبیاری دز تدابیری اندیشیده شده، تا از وارد شدن اسیب بیشتر به صنعت زراعت جلوگیری شود.

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای کشت تابستانه در خوزستان نیاز است و پیگیر تخصیص آن هستیم که برای کشت محصولات در ۲۰ هزار هکتار از اراضی حوزه دز است.

او افزود: این آب برای تولیدات کشاورزی ذرت، گیاهان علوفه‌ای، حبوبات، صیفی‌جات و دانه‌های روغنی مانند کنجد است که شلتوک شامل آن نیست، همچنین طبق مصوبات، مقرر شده آب مورد نیاز محصولات دائمی، باغات، کشت‌های موجود، شیلات و سایر موارد ضروری تامین شود.

لزوم توجه مسئولان به مسائل مهم خوزستان

آیت‌الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در واکنش به اتفاقات اخیر در استان این وضعیت را سزوار مردم ندانست و گفت: استفاده از آب شرب نه تنها حق طبیعی انسان‌ها است، بلکه برای احشام و گیاهان نیز ضرورت دارد و شرط حیات و زندگی است.

اتفاقات اخیر در خوزستان هشداری به تمام مسئولان کشوری و به خصوص استانی بود که اگر همچنان بر بی توجهی خود نسبت به مسائل مختلف استان از جمله مدیریت سد‌ها و کشت پر آب شلتوک ادامه دهند، با شرایطی سخت‌تر از اکنون مواجه خواهند شد که شاید تا آن زمان دیر شده باشد.

  • در شبکه‌های اجتماعی نیز مسئله خشکسالی در خوزستان با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است و بسیاری از مردم نسبت به وجود رود‌های پر آب در این استان و کم آبی آن ابراز تعجب کردند.

 

خشکسالی خوزستان؛ تجمع شهروندان و تکاپو مسئولان

 

خشکسالی خوزستان؛ تجمع شهروندان و تکاپو مسئولان

خشکسالی خوزستان؛ تجمع شهروندان و تکاپو مسئولان

خشکسالی خوزستان؛ تجمع شهروندان و تکاپو مسئولان

  • برخی از کاربران نیز رفتار مجری تلویزیون را در گفتگو با استاندار خوزستان نادرست می‌دانند.

خشکسالی خوزستان؛ تجمع شهروندان و تکاپو مسئولان

انتهای پیام/ن

نظر شما