شناسهٔ خبر: 48355968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آلمان، کانون فاجعۀ سیل ویرانگر و مرگبار اروپا

در سیل مرگبار روزهای اخیر اروپا که تلفات آن از 153 نفر عبور کرده و همچنان صدها نفر مفقود هستند، آلمان بیشترین سهم خسارات جانی و مالی را متحمل و بحران سیل به فاجعه‌ای در این کشور در سال انتخاباتی آن تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر تصاویری از کشورهای غرب اروپا مخابره می‌شود که نشان‌دهنده اوضاع وخیم ناشی از سیل مرگبار و ویرانگر بی‌سابقه قاره سبز در چند دهه گذشته است. 

تلفات سیل مرگبار غرب اروپا روز جمعه از ۱۵۳ نفر عبور کرد و همچنان دستکم ۱۳۰۰ نفر مفقود هستند. جاده‌ها را آب برده و خودروها را روی هم انباشته کرده و در برخی مناطق خانه‌ها را تا سقف آب گرفته و مردم وحشت‌زده از مناطق سیل زده تخلیه می‌شوند.

 

 

آلمان بزرگترین قربانی سیل با ۱۳۳ کشته 

اما هیچ بخشی از اروپا به اندازه آلمان، جایی که همچنان صدها نفر مفقود هستند و تعداد قربانیان به ۱۳۳ نفر رسیده، سهمگینی این سیل را تجربه نکرده است. انتظار می‌رود همانطور که امدادگران در میانه آوارها ناامیدانه در جستجوی کسانی هستند که همچنان نفس می‌کشند، تعداد قربانیان افزایش یابد.

یک آژانس هواشناسی در اروپا هشدار سیل «شدید» را بعد از آن صادر کرد که مدل‌های دقیق، توفان‌هایی که خطر طغیان رودخانه‌ها را به سطحی که یک هواشناس آلمانی روز جمعه گفت در ۵۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ سال گذشته دیده نشده، پیش‌بینی کرده بود. 

در حالی که بخش‌های دورافتاده روستایی آلمان شدیدترین سیل اروپا در دهه‌های گذشته را تجربه می‌کند، سوالاتی در خصوص اشکالات سیستم هشدار سیل پیچیده این کشور اروپایی مطرح شده است. 

مقام‌های آلمانی روز جمعه اعلام کردند سیستم هشدار آن‌ها که شامل شبکه‌ای از حسگرها برای اندازه‌گیری سطح  رودخانه در زمان واقعی است، به شکل طبیعی کار می‌کند؛ اما به گفته آن‌ها، مشکل، میزان بی‌سابقه بارش و سرعت آن بوده که حتی نهرها و رودخانه‌هایی که در حالت معمول تهدید محسوب نمی‌شوند را سرریز کرده است. 

نیروهای امدادی امروز شنبه همچنان به جستجو در بخش‌های سیل‌زده غرب آلمان برای جستجوی بازماندگان سیلی که بدترین بلای طبیعی این کشور در نیم قرن گذشته محسوب می‌شود، ادامه دادند. در همین حال، به گزارش رویترز، سطح آب در بسیاری از مناطق همچنان بالاست و خانه‌ها فرو می‌ریزند. 

از ۱۳۳ قربانی اعلام شده در آلمان، ۹۰ نفر در منطقه «اهرویلر» در جنوب شهر «کلن» هستند و طبق تخمین پلیس، همچنان صدها نفر مفقودند. مقام‌های آلمانی اعلام کردند بعد از شکسته شدن یک سد در شهر «وازنبرگ» نزدیک کلن،  ۷۰۰ نفر از ساکنان دیشب (جمعه شب) منطقه را تخلیه کردند. 

در شهر «زینتسیگ» ایالت «راینلاند-فالتس» تلاش‌ها برای تخلیه یک خانه مراقبت از افراد ناتوان درست چند لحظه قبل از رسیدن سیلاب ناموفق بود و ۱۲ نفر از ساکنان آن جان باختند. 

در چند روز گذشته سیل که بیشتر در ایالت‌های راینلاند-فالتس و «نوردراین-وستفالن» رخ داده، برق و ارتباطات منطقه را به طور کلی قطع کرده است. 

سیل همچنین بخش‌هایی از بلژیک، هلند و سوئیس را در برگرفته و در بلژیک، رود «میوز» طغیان کرد و به سمت روستاها و مرکز شهر «لیژ» سرازیر شد و در پی آن هزاران خانه بدون برق ماندند. به گفته مقام‌های این کشور شمار رسمی کشته‌شدگان ۲۰ نفر است و ۲۰ نفر دیگر هم مفقود هستند. 

در مرکز اروپا هم تلاش‌های امداد و نجات در حالی که شبکه‌های برق و ارتباطات قطع شده، راه‌ها و و پل‌ها  تخریب شده و کمبود آب آشامیدنی وجود دارد، به مشکل برخورده است. بیشترین آسیب در مناطق روستایی کم‌جمعیت دیده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

واکنش‌ مقام‌های اروپایی 

سیل اخیر در آلمان بر انتخابات سراسری این کشور که قرار است ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) برگزار شود هم تاثیر گذاشته و رخدادی ناخوشایند برای «آرمین لاشت» است که از ماه ژانویه رهبری حزب دموکرات مسیحی، حزب صدراعظم  آلمان را برعهده گرفته و نامزد این حزب در انتخابات آتی است. پیش از این هم نارضایتی عمومی از روند کُند واکسیناسیون کرونا در آلمان و متهم شدن اعضای این حزب به دست داشتن در تجارت ماسک موجب کاهش محبوبیت این حزب شده بود. 

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که قرار است پس از ۱۶ سال زمامداری، این کرسی را در انتخابات پیش‌رو واگذار کند، در حالی که کشورش با بحران سیل دست و پنجه نرم می‌کند، در سفر به واشنگتن به سر می‌برد و از همانجا اعلام کرد که به دلیل سنگینی این فاجعه در شوک است. 

«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان هم گفت که از ویرانی ناشی از سیل شوکه شده و وعده داد که از خانواده‌های قربانیان حمایت خواهد کرد. 

سیاستمداران از همه طیف‌ها در این کشور خواستار توقف کارزار انتخاباتی آلمان شدند تا تمرکز بر نحوه مقابله با این فاجعه که هر ساعت بر ابعاد آن افزود می‌شود، قرار بگیرد. 

قرار است رئیس‌جمهور آلمان و آرمین لاشت رئیس‌الوزرای فعلی ایالت نوردراین-وستفالن امروز شنبه از شهر «ارفتشتات» در این ایالت که متحمل شدیدترین خسارات شده دیدن کنند. 

«الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر  بلژیک هم روز جمعه گفت: ما همچنان منتظر ارزیابی نهایی هستیم اما این سیل احتملاً فاجعه‌بارترین سیلی است که کشور ما تاکنون به خود دیده است. 

ریشه‌یابی علت این فاجعه

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، بارش شدید مانند آنچه در آلمان رخ داده، از مشهودترین و مخرب‌ترین علائم تغییرات آب و هوایی در نتیجه گرمای ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. مطالعات نشان داده که باران‌های سیل‌آسا بسیار بیشتر از گذشته رخ می‌دهند و دانشمندان به یک دلیل ساده اشاره می‌کنند و آن جو گرمتر زمین است که می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود جای دهد و باعث ایجاد بارندگی شدید شود.   

با این حال، دانشمندان روز جمعه گفتند بررسی و تعیین نقش این پدیده در بارش‌های بی‌امان اخیر اروپا دستکم چند هفته زمان می‌برد. 

تاریخچه سیل‌های ویرانگر در اروپا

سیل ویرانگر اخیر اروپا، گرچه یکی از سهمگین‌ترین بلایای طبیعی است که این قاره تاکنون به خود دیده اما اولین نمونه آن نیست.

 

 

فوریه و مه ۲۰۱۴

در سال ۲۰۱۴ در عرض چند ماه دستکم ۵۰۰۰ خانه در بریتانیا در فصلی که یکی از بارانی‌ترین فصول در حدود ۲۵۰ سال خوانده شد، دچار خسارت شدند. در حالی که برخی مقصر این اتفاق را اقدامات ریاضت اقتصادی «دیود کامرون» نخست‌وزیر وقت اعلام کردند، برخی دیگر تغییرات آب و هوایی را مقصر دانستند. در مه همان سال هم شدیدترین باران و سیل در بوسنی و صربستان دستکم ۳۳ کشته برجای گذاشت و به قطع شدن برق ۱۰۰ هزار خانوار در صربستان و آواره شدن هزاران نفر منجر شد. 

ژوئن ۲۰۱۳

آلمان با سیل غریبه نیست و در ژوئن ۲۰۱۳ هم در پی جاری شدن یکی از بدترین سیل‌ها که این کشور در قرن‌ها شاهد آن بود، ۱۰ هزار نفر از ساکنان «بیترفلد» در شرق آلمان مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. 

ژانویه ۲۰۰۷

در پی توفانی «کریل» که باعث بارش باران بی‌وقفه در بریتانیا، ایرلند، فرانسه، بلژیک و هلند شد، طبق اعلام آژانس محیط زیست اروپا، ۴۶ نفر جان باختند و در مجموع ۸ میلیارد یورو خسارت وارد شد. در آن زمان این مخرب‌ترین بلای آب و هوایی ثبت شده در اروپا نام گرفت. 

اوت ۲۰۰۵

سیل در مرکز و جنوب اروپا در اوت ۲۰۰۵ به حدی بود که در کوه‌های آلپ برای حمل تجهیزات، تخلیه گردشگران  و حتی‌ گاوهای گیر افتاده در مراتع کوهستانی که در معرض تهدید سیل قرار داشتند، بالگردهای نظامی مستقر شد. در  این سیل ده‌ها نفر کشته شدند و سیلاب رومانی، اتریش، بلغارستان، آلمان و سوئیس را درنوردید. بخش بزرگی از شهر تاریخی «لوسرن» در سوئیس هم زیر آب رفت. 

اوت ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۲، در یکی از شدیدترین بارش‌ها از سال ۱۸۹۰ در جمهوری چک، بخشی از مرکز تاریخی پراگ زیر آب رفت و ۵۰ هزار نفر از ساکنان مجبور به تخلیه شدند. تعداد کشته شدگان این سیل که شرق و مرکز اروپا شامل آلمان، اتریش و جنوب روسیه را در بر گرفت، بالغ بر ۱۱۰ نفر بود. این سیل همچنین میلیاردها دلار خسارت وارد کرد. 

انتهای پیام/

نظر شما