شناسهٔ خبر: 48338346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سیلاب شدید در غرب اروپا/ فقط در آلمان تا کنون ۸۱ نفر جان باختند

جاری شدن سیل در اروپا و به ویژه غرب آلمان خسارات سنگینی به خودروها و منازل مسکونی وارد کرده است و صدها نفر مفقود شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری دانشجو، نهادهای دولتی آلمان روز پنجشنبه ۲۴ تیر اعلام کردند که بر اثر سیلاب شدید در نواحی غربی این کشور ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دیگر مفقود شده‌اند.

بر اثر ریزش باران بی‌سابقه در غرب اروپا و سرريز کردن رودخانه‌ها، تعداد زیادی خانه ویران شده و ساکنان نواحی که در مسير سيل هستند تخليه شده‌اند.

شدت سیلاب در اطراف رودخانه‌های غرب آلمان بیش از سایر نقاط اروپای غربی بوده است.

۱۸ نفر بر اثر جاری شدن سیلاب در یکی از سرچشمه‌های رودخانه راین در ایالت راینلاند – فالتس، ۱۵ نفر در یوسکرخن، سه نفر در راینباخ و دو نفر در کلن جان خود را از دست داده‌اند.

در بلژیک نیز حداقل چهار نفر کشته و تعداد دیگری مفقود شده‌اند.

علاوه بر ماموران آتش‌نشانی و سوانح طبیعی واحدهایی از ارتش همراه با هلیکوپتر برای نجات افرادی که در مسیر سیلاب گرفتار شده‌اند به منطقه اعزام شده‌اند.

این بالاترین رقم تلفات بر اثر سوانح طبیعی طی حدود ۲۰ سال اخیر در آلمان است.

در سیلاب شدید سال ۲۰۰۲ در شرق آلمان ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند. تلفات کلی آن سیلاب که سراسر اروپای مرکزی را دربرگرفت بیش از صد نفر بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ضمن ابراز تاثر شدید از تلفات این سیلاب همدردی خود را با خانواده قربانیان اعلام کرد.

آرمین لاشت، رهبر حزب دمکرات مسیحی، که قرار است در انتخابات آینده برای تعیین صدراعظم آلمان شرکت کند به مناطق سیل‌زده سفر کرد.

آقای لاشت گفت: «وقوع حوادث طبیعی افزایش یافته و در آینده تکرار خواهد شد. اقدامات مربوط به حفاظت از محیط‌زیست در سطح کشور، کل اروپا و کل جهان باید تسریع شود چون تغییرات اقلیمی به یک ایالت و یا یک کشور محدود نمی‌شود».

 

در کارزار انتخاباتی آلمان محیط زیست و تغییرات اقلیمی یکی از موضوعات حساس و کلیدی است.

فرماندار ایالت راینلاند- فالتس در غرب آلمان گفت: «این یک فاجعه بزرگ است. ده‌ها نفر کشته و مفقود شده‌اند و جمعیت کثیری هنوز در معرض خطر هستند. واحدهای امدادرسانی تمامی تلاش خود را انجام داده‌اند و با به خطر انداختن جان‌شان مشغول نجات مردم هستند».

در این ایالت دو مامور آتش‌نشانی در عملیات نجات غرق شده‌اند.

در شرق بلژیک هم بر اثر بالا آمدن سطح آب رودخانه واسدری، ده‌ها خانه ویران شده و اکثر ساکنان شهر پوپنسته تخلیه شده‌اند. حرکت قطارها در شبکه راه‌آهن شرق بلژیک و مسیر بلژیک به آلمان متوقف شده است.

همچنین سطح آب در رودخانه موز که از شمال فرانسه سرچشمه می‌گیرد و بعد از عبور از بلژیک به هلند می‌رود به شدت بالا آمده است. حرکت قایق‌های باربری در این رودخانه که یک مسیر تجاری مهم است متوقف شده و ساکنان بخشی از مناطق اطراف این رودخانه در بلژیک و هلند تخلیه شده‌اند.

کارشناسان هواشناسی می‌گویند میزان بارش باران در غرب اروپا طی ۲۴ ساعت گذشته بی‌سابقه بوده است. تحت تاثیر جریان هوای کم فشار که مدت طولانی بر فراز این منطقه بوده علاوه بر غرب آلمان، سرتاسر فرانسه، بلژیک و هلند نیز شاهد بارش باران بی‌سابقه‌ای بوده‌اند.

افزایش سطح آب در رودخانه راین به حدی است که کارشناسان نگران مقاومت سیل‌بندها در شهرهایی نظیر کلن و کوبلنز هستند که در مسیر حرکت این رودخانه قرار دارند.

به گزارش اداره هواشناسی آلمان، غروب روز پنجشنبه و در طول روز جمعه باران شدید در جنوب غربی آلمان که از سرچشمه‌های رود راین است، ادامه خواهد داشت.

نظر شما