شناسهٔ خبر: 48348641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش تنش در روابط کابل و اسلام آباد

کابل - ایرنا - تنش در روابط کابل و اسلام آباد طی ماهها و هفته های اخیر به دنبال پیشروی سریع طالبان در شهرهای مختلف افغانستان به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،رئیس جمهوری افغانستان، معاون رئیس جمهوری و رئیس دستگاه اطلاعاتی و امنیتی این کشور همواره دستگاهها امنیتی و اطلاعاتی پاکستان را به تقویت طالبان متهم کرده اند و خواستار فشار اسلام آباد به جنگجویان طالبان شده اند.

"محمداشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان دیروز جمعه در ازبکستان گفت که حامیان طالبان در پاکستان ویرانی ما را جشن می گیرند و فروبردن افغانستان در یک جنگ همه جانبه به معنی فروبردن منطقه در وضعیت بی اعتمادی کامل است.

وی افزود: بر خلاف ضمانت‌های مکرر از طرف نخست وزیر پاکستان و ژنرال های این کشور مبنی بر اینکه پاکستان تسلط طالبان بر افغانستان را به سود اسلام آباد نمی ‌داند و اطمینان شان از این که از نفوذ خود بر طالبان برای کشاندن آنان به میز مذاکره جدی کار می ‌گیرند، اما شبکه ها و سازمان های حامی طالبان، به گونه علنی، ویرانی دارایی‌ها و توانایی های مردم و دولت افغانستان را در پاکستان جشن می گیرند.

رئیس جمهوری افغانستان گفته است اطلاعات آنها نشان می دهد که طی یک ماه گذشته ۱۰هزار جنگجو از پاکستان و بخش های دیگر، به افغانستان آمده اند و در کنار طالبان علیه دولت و مردم افغانستان می جنگند و جامعه بین المللی نیز بر این باور هستند که طالبان هیچ اقدامی برای قطع روابط خود با تروریست ها نکرده اند.

به گفته غنی حرف و عمل طالبان یکسان نیست و آنها برخلاف گفته های خود که برشهرها حمله نمی کنند، طی یک ماه گذشته بر مراکز چند استان حملات خود را افزایش داده و تلاش کرده اند که شهرها را در محدودیت نیازمندی‌های مردم قرار دهند.

رئیس جمهوری افغانستان اما تأکید کرده است که دولت و مردم آماده مقابله با طالبان هستند و این روند تا هرزمانی که ادامه یابد، ایستادگی خواهند کرد.

اما نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در نشست ازبکستان به گفته‌های  اشرف غنی واکنش نشان داده وگفته است که اسلام آباد، روند صلح افغانستان و مذاکرات بین افغانستانی را با صداقت تسهیل کرده است و متهم ساختن پاکستان به علت جنگ افغانستان، عادلانه نیست.

خان افزوده است که پاکستان بارها طالبان را تحت فشار قرار داده است تا بر سر میز مذاکره حاضر شوند و اضافه کرده است که هدف وی از سفر به کابل در ماه نوامبر گذشته این بود که به پاکستان در زمینه صلح افغانستان به عنوان یک کشور دوست دیده شود.

به گفته خان سرزنش کردن پاکستان برای آنچه در افغانستان می‌گذرد، بسیار غیرمنصفانه است.

روز گذشته معاون رئیس جمهوری افغانستان نیز نیروی هوایی پاکستان را متهم به حمایت از طالبان کرد و هشدار داد که طالبان به گذرگاه مرزی اسپین بولدک نزدیک نشوند.

وزارت خارجه پاکستان ضمن رد اظهارات امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان گفت که در مرزهای داخلی افغانستان دخالتی نکرده است.

رحمت الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان گفته است که اگر این گفته‌های معاون ریاست جمهوری درست باشد، دولت باید بصورت رسمی بیانیه‌ صادر کند.

وی گفته است که اگر این گفته‌ها درست باشد، باید لویه جرگه ملی فراخوانده شده و علیه پاکستان بسیج ملی اعلام شود و موضع آمریکا نیز باید براساس توافقنامه امنیتی با افغانستان در این باره روشن شود.

در چنین اوضاعی که قرار بود نشست رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان که قرار بود به دعوت رسمی اسلام آباد در هفدهم جولای در آن کشور برگزار شود، ظاهرا به تعویق افتاده است و دلیل آن هم روشن نیست .

"منصوراحمدخان" سفیر پاکستان در کابل در توئیتی نوشته است که نشست رهبران سیاسی افغانستان در اسلام آباد، به بعد از عید قربان به تعویق افتاده است.

این روزها افغانستان شاهد سخت‌ترین نبردها بین دولت و افراد گروه طالبان در استانها و شهرستانهای مختلف است و اوضاع این کشور بشدت بحرانی و مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

نظر شما