شناسهٔ خبر: 48281627 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توافق روسیه و سودان برای ایجاد پایگاه نیروی دریایی

وزیر خارجه روسیه گفت در گفتگو با همتای سودانی خود درباره تصویب توافق ایجاد پایگاه نیروی دریایی مسکو صحبت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سودان در شرف تصویب یک توافق با مسکو برای ایجاد پایگاه نیروی دریایی روسیه در خاک خود است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز پس از گفتگو با همتای سودانی خود، مریم المهدی گفت: با وزیر امور خارجه سودان درباره این موضوع بحث کردیم و اعلام شد که روسیه روند تصویب این توافق را آغاز کرده است.

المهدی اعلام کرد: سودان نیز در حال آماده سازی روند تصویب این توافق برای ایجاد پایگاه دریایی است و طبق گفته لاوروف، این کار بر اساس قوانین پارلمان سودان صورت خواهد گرفت.

پیشتر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش‌نویس این توافق برای توسعه حضور نظامی روسیه در آفریقا و ساخت پایگاه دریایی در سودان را به مجلس دومای این کشور ارسال کرده بود.

سودان در ابتدا مخالفت خود را با این اقدام به شکل دیپلماتیک بیان کرده بود.

در واقع با این تفاهم حق استفاده از یک مرکز لجستیکی عملیاتی در بندر سودان به روسیه اعطا می‌شود و شرط آن عدم تجاوز تعداد سربازان مستقرِ این کشور از ۳۰۰ نفر و همچنین عدم استقرار بیش از ۴ جنگنده روسی به شکل همزمان در این پایگاه است.

مدت زمان این توافق نیز ۲۵ سال و با امکان تمدید ذکر شده است. پوتین توافق را به معاون وزیر دفاع این کشور سپرد تا به‌ عنوان نماینده او در مجلس دوما و همچنین سنای روسیه آن را به تصویب نهایی برساند.

 این توافق نامه در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۰ به اطلاع عموم رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما