شناسهٔ خبر: 48250538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از کهگیلویه و بویراحمد؛

جولان آتش در نارک و خامی/ داغ‌هایی که بر تن زاگرس نقش می‌بندد

یاسوج - آتش سوزی در ارتفاعات کوه نارک در گچساران پس از سه روز همچنان ادامه دارد و این در حالی است که آتش کوه خامی را نیز در برگرفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزار، مهر، گروه استان ها: این روزها شعله‌های آتش به جان جنگل‌های بلوط زاگرس جنوبی افتاده و یکی بعد از دیگری بلوط‌های سبز زاگرس جنوبی را نقش زمین می‌کند.

طی هفته‌های گذشته کوهی در کهگیلویه و بویراحمد نبوده که شعله‌های آتش درختان و مراتع ان را خاکستر نکرده و داغی سیاه بر دلش نگذاشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: آتش سوزی در ارتفاعات کوه نارک که از پنجشنبه گذشته آغاز شده بود با وجود تلاش امدادگران به دلیل سخت گذر بودن همچنان ادامه دارد.

جولان آتش در نارک و خامی/داغهایی که بر تن زاگرس نقش می بندد

غلامحسین حکمتیان افزود: برای مهار این آتش سوزی تاکنون ۱۰ سورتی پرواز از طریق بالگرد انجام شده و نیروهایی امدادی و مردمی به ارتفاعات اعزام شدند.

حکمتیان از آغاز آتش سوزی در ارتفاعات خامی نیز خبر داد و ادامه داد: آتش سوزی ارتفاعات خامی گچساران نیز از امروز آغاز شده و همچنان در حال شعله ور شدن است.

فرماندار گچساران نیز از تلاش همه جانبه برای مهار آتش سوزی در جنگل‌های گچساران خبر داد.

علیرضا اتابک گفت: پوشش جنگلی، وزش باد و سخت گذر بودن کار مهار آتش را کند کرده است.

اتابک افزود: نیروها با بالگرد در حال انتقال به ارتفاعات هستند تا زودتر به محل آتش برسند.

جولان آتش در نارک و خامی/داغهایی که بر تن زاگرس نقش می بندد

وی بیان کرد: تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی تاکنون مثمر واقع نشده است و علی رغم کنترل آتش در یک طرف، اما در چند نقطه دیگر آتش زبانه می‌کشد.

اتابک اظهار کرد: در این آتش سوزی مراتع و درختان کهنسال از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است که از این سطح ۸۷۳۶۰۰ هکتار که شامل ۵۳ درصد مساحت کل استان می‌شود را جنگل و ۵۵۲۷۰۰ را که شامل ۳۴ درصد مساحت کل استان می‌شود را مرتع تشکیل می‌دهد که سالانه چندین هکتار از این مراتع و جنگل‌ها در آتش می سوزد.

در واقع این جنگل‌ها هشت درصد سهم جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس را به خود اختصاص می‌دهند بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران دو دهم و در این استان ۱.۷ دهم هکتار است که می‌توان گفت سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ۸.۵ برابر کشور و ۲.۱ برابر دنیا است.

با این حال هر ساله بخشی از این ثروت عظیم در اثر سهل انگاریها و کمبود امکانات حفاظتی از بین می‌رود و آه از نهاد دوستداران طبیعت بلند می‌کند.

نظر شما