شناسهٔ خبر: 48235715 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مسیحی:

از ۱۲ دی ماه مالیات بر ارزش افزوده طلا لغو خواهد شد

معاون درآمد‌های مالیاتی گفت: تاریخ لازم الاجرا شدن مالیات بر ارزش افزوده‌ای که هفته قبل به دولت ابلاغ شده، ۱۲ دی ماه امسال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مسیحی معاون درآمد‌های مالیاتی کشور درباره قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: در طی بیش از یک دهه‌ای که از اجرا شدن مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد، همواره بحثی میان فعالان اقتصادی در این صنف، سازمان امور مالیاتی به عنوان مجری و برخی از صاحب‌نظران حوزه اقتصادی بوده است. سؤال اصلی نیز این بوده است که مالیات بر ارزش افزوده طلا کار صحیحی است یا خیر؟

او ادامه داد: تجربه سایر کشور‌ها در این زمینه بررسی شد. در نهایت دولت در لایحه تقدیمی به مجلس نرخ ترجیحی ۳ درصد را به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد. اما در ادامه نمایندگان مجلس به این صورت تصویب کردند که ۹ درصد از کارمزد و اجرت و ذات طلا با یک شرایطی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

مسیحی بیان کرد: این ۹ درصد به کارمزد و اجرت تعلق می‌گیرد، اما از تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن. تاکید می‌کنم که تاریخ لازم‌الاجرا شدن مالیات بر ارزش افزوده‌ای که هفته قبل به دولت ابلاغ شده، ۱۲ دی ماه امسال است. یعنی در متن قانون پیش بینی شده که ۶ ماه پس از ابلاغ دولت اجرایی شود؛ بنابراین تا دی ماه، اصل طلا، اجرت و کارمزد مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

او افزود: از تاریخ ۱۲ دی ماه امسال نیز بعد از استقرار سامانه‌ای که به همین منظور پیش بینی شده است، فعالان حوزه طلا تمام معاملات خود را در آن سامانه ثبت می‌کنند، صورت حساب ارسالی به تفکیک اصل طلا، اجرت و کارمزد باشد، مطالبه مالیات از اصل طلا منتفی خواهد بود. اما اگر این موارد رعایت نشود، علاوه بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و کارمزد دریافت می‌شود، مشمول ۹ درصد جریمه غیر قابل بخشودگی خواهد شد. این ۹ درصد را باید از منابع مالی خودشان پرداخت کنند و حق انتقال به مصرف کننده ندارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مالیات به طلای آب شده نیز تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: شمش طلا و طلای آب شده از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اعم از واردات و عرضه آن از پرداخت طلا معاف شدند.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چه مواردی در این سامانه باید درج شود، بیان کرد: با استقرار سامانه مؤدیان نه تنها طلا فروشان بلکه تمام فعالان اقتصادی مکلف هستند که معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند. ثبت اطلاعات هویتی به طور کامل، اصل طلا، اجرت و کارمزد را به طور احصا شده در این سامانه ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما