شناسهٔ خبر: 48151123 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نایب رییس سندیکای صنعت برق:

نظام قیمت گذاری صنعت برق باید اصلاح شود

باقری گفت: اصلاح نظام قیمت گذاری صنعت برق و تامین مالی سرمایه گذاری از اصلی‌ترین راهبرد‌های کلیدی صنعت برق به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  باقری نایب‌رییس سندیکای صنعت برق در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه سندیکای صنعت برق از دولت سیزدهم انتظارات بسیار زیادی دارد، گفت: اصلاح نظام قیمت‌گذاری، تشکیل نهاد تنظیم مقررات بخشی برق، تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تامین بخشی از سرمایه طرح‌های زیربنایی برق ازجمله انتظارات صنعت برق در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

باقری اظهار کرد: مولدسازی دارایی‌های راکت صنعت برق، رفع موانع بهره‌مندی از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت برق، تسویه مطالبات بخش خصوصی تنظیم قرارداد تیپ با هدف تامین منافع طرفین قرارداد و تسهیم ریسک و الزام شرکت‌های تابعه به تبعیت از قرارداد تیپ از دیگر انتظارات در این حوزه به شمار می‌رود.
 
نایب‌ رییس سندیکای صنعت برق تصریح کرد: ایجاد انضباط مالی در دستگاه‌های اجرایی و استفاده از روش‌هایی مانند اعتبار اسنادی داخلی برای پیشگیری از ایجاد بدهی به بخش خصوصی و همچنین ایجاد کارگروه رسیدگی به قراردادهای نیمه‌ تمام و اولویت‌گذاری و غربالگری قراردادها از جمله درخواست‌های ما در این بخش به شمار می‌رود.
 
باقری تصریح کرد: اصلاح تبصره هشتاد قانون بودجه سال ۱۳۸۵ برای افزایش حدود اختیارات و وزارتخانه نیرو جهت تغییر مبلغ پایه قرارداد‌ها متناسب به نوسانات اقتصادی کشور و همچنین اصلاح رژیم حقوقی تقویت بخش حکمرانی صنعت در برابر بخش تصدی‌گری وزارت نیرو از دیگر درخواست‌های ما در این حوزه به شمار می‌رود.

باقری بیان کرد: خرید محصولات ساخت داخل و دانش بنیان، تشکیل کارگروه رفع موانع ورود به بازار ساخت داخل و دانش بنیان در صنعت برق و توسعه تجدیدپذیرها و تولید برق، مانع زدایی از مقررات گمرک و ترخیص کالا و تسریع در تخصیص ارز از طریق ارتباط با وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک امیدواریم در دولت جدید به مرحله اجرایی برسد.
 
او افزود: باید سازمانی مناسب برای برای همکاری بین بهره‌برداران دولتی سرمایه‌گذاران مالی و همچنین شرکت‌های صنعتی تخصصی از طریق ایجاد شرکت‌های پروژه‌ها هم به مرحله اجرایی برسد.
 
نایب‌رییس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه اصلاح اقتصاد برق از راهبردهای کلیدی صنعت برق بشمار می‌رود افزود: اصلاح نظام قیمت‌گذاری تأمین مالی سرمایه‌گذاری تسویه مطالبات بخش خصوصی از جمله اصلاحات در حوزه اقتصاد برق به شمار می‌روند.
 

او بیان کرد: اصلاح رژیم حقوقی و قراردادی نقش مؤثری در حل معضل قراردادهای متوقف اجرایی قراردادهای تیپ و همچنین اصلاح رژیم حقوقی دارد.

باقری تصریح کرد: توسعه ساخت داخل و صادرات پشتیبانی ساخت داخل و دانش بنیان و کاهش هزینه و سهولت دسترسی به مواد اولیه و همچنین پشتیبانی از بخش تولید در صنعت احداث و رفع موانع صادرات برق و خدمات مهندسی از راهبردهای کلیدی در این حوزه به شمار می‌رود.

باقری همچنین درباره راهکارهای جلوگیری از خاموشی‌ها هم گفت: افزایش ظرفیت تولید برق، متنوع‌سازی سبد عرضه و تغییر مدل کسب‌وکار تولید مصرف برق، بهینه‌سازی مصرف برق، اصلاح منحنی بار شبکه برق، نوسازی شبکه بهینه‌سازی مصرف و همچنین توسعه تجدیدپذیرها و تولید برق از راهبردهای جلوگیری از خاموشی‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما