شناسهٔ خبر: 48187634 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل شرکت برق اردبیل: در تلاشیم خاموشی برق کاهش یابد/ لزوم کاهش 50درصدی مصرف برق در ادارات

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: امیدواریم که با اورهال شدن نیروگاه‌های جدید و هم‌چنین کاهش دمای هوا در طی روزهای آتی و هم‌چنین مدیریت مصرف برق شاهد کاهش خاموشی‌ها باشیم.

صاحب‌خبر -

حسین قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: افزایش میزان دما در سال‌جاری و هم‌چنین کاهش بارندگی‌ها سبب شد تا بارهای سرمایشی زودتر وارد مدار شده و از طرف دیگر پمپ چاه‌های کشاورزی زودتر از گذشته وارد مدار شود و تمامی این عوامل سبب افزایش میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

وی افزود: در کنار آن در پی کاهش بارندگی در سال‌جاری حجم مخازن نیروگاه‌های برق آبی کشور با کاهش ۳۴ درصدی مواجه شده و به‌همین دلیل تولید برق به میزان ۷هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های برق آبی کاسته شد و تمامی این عوامل سبب شد تا شاهد خاموشی‌ها در طی روزهای اخیر باشیم.

تغییر ساعات کار ادارات شمال استان اردبیل انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام یافته در راستای مدیریت مصرف برق در استان اردبیل ساعات کاری ادارات شهرهای شمالی استان اردبیل در راستای مدیریت مصرف برق و کاهش میزان استفاده از بارهای سرمایشی تغییر کرده و در کنار آن برنامه مشخص برای سایر ادارات استان برای کاهش میزان مصرف برق تنظیم شده است.

ادارات ملزم به کاهش ۵۰ درصدی میزان مصرف برق شدند

قدیمی ادامه داد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، ادارات استان ملزم به کاهش ۵۰ درصدی میزان مصرف برق خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستند و بر این اساس میزان مصرف برق ادارات برآورد شده و طبق آن میزان مصرف آنها به دسته‌های مختلف تقسیم بندی خواهند شد و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف و کاهش میزان مصرف اقدام به قطع برق محل مورد نظر خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: سقف میزان مصرفی برق استان اردبیل به میزان ۳۵۰ تا ۳۷۰ مگاوات تعیین شده و در صورت عدم رعایت این سقف نسبت به مدیریت مصرف برق و خاموشی ها اقدام می شود و در این خصوص نیز برنامه زمان‌بندی خاموشی‌های احتمالی طبق این سقف تدوین شده و در صورت افزایش میزان مصرف برق در استان از سقف تعیین شده نسبت به اعمال خاموشی‌ها اقدام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل بیان کرد: از اوایل هفته جاری هم‌زمان با افزایش دمای هوا میزان مصرف برق در استان اردبیل بسیار بالا رفت و در برخی از روزها میزان مصرف برق استان تا ۴۵۰ مگاوات رسید که با توجه به بالا بودن این رقم نسبت به سقف مجاز استان مجبور به اعمال خاموشی‌ها در مناطق مختلف استان بودیم.

استفاده غیرمجاز از برق دستگاه‌های ماینر یکی از دلایل افزایش میزان مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل تشریح کرد: دستگاه‌های استخراج رمز ارزها یکی دیگر از دلایل افزایش میزان مصرف برق در سطح کشور بوده‌اند به‌طوری‌که طبق برآورد انجام شده نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در سطح کشور توسط دستگاه‌های ماینر استفاده می‌شود که حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات از آن به‌صورت غیر مجاز است.

دستگاه‌های غیر مجاز استخراج رمز ارزها جمع آوری می‌شود

قدیمی به جمع‌آوری یک‌هزار و ۴۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در سطح استان اردبیل نیز رصد و جمع‌آوری دستگاه‌های غیرمجاز ماینر در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس پیشتر ۱۲۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با یک‌هزار و ۴۰۰ دستگاه جمع‌آوری شده بود و اخیرا نیز ۳ مرکز غیر مجاز و همچنین یک مرکز غیرمجاز در شهرک صنعتی با تعداد ۲۵۴ دستگاه ماینر جمع آوری شد و اما از آنجایی‌که اغلب این محل‌ها از برق به‌صورت غیرمجاز و دستکاری کنتورهای برق استفاده می‌کنند برای تعیین محل دقیق این اقدام غیرقانونی نیازمند کمک‌رسانی مردم هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل بیان کرد: از مردم تقاضا داریم که در شناسایی و جمع‌آوری دستگاه‌های ماینر استخراج رمز ارز یاری‌رسان دستگاه‌های نظارتی و شرکت برق باشند چرا که میزان مصرف برق هر دستگاه استخراج رمز ارز معادل یک کولر بوده و از این‌رو باعث کاهش افت ولتاژ در منطقه مورد استفاده می‌شود و همین امر سبب اختلال در امر برق رسانی می‌شود.

کنترل تولید و مصرف برق به صورت سراسری است

وی با اشاره به میزان تولید و مصرف برق در استان اردبیل عنوان کرد: در حال حاضر میزان تولید برق در استان اردبیل به ۸۵۰ مگاوات می‌رسد و سقف تعیین شده برای استان اردبیل ۳۵۰ مگاوات است که ۳۷درصد مصرف برق استان در بخش خانگی، ۲۶ درصد بخش صنعتی، ۹.۵ درصد بخش عمومی، ۱۶ درصد کشاورزی و ۷ درصد تجاری است.

وی در پاسخ به چرایی قطع برق در استان اردبیل علی‌رغم تولید بیش از نیاز استان عنوان کرد: کنترل تولید و مصرف برق به‌صورت سراسری بوده و برق تولیدی در استان‌ها نهایتا در شبکه سراسری قرار می‌گیرد و سپس براساس مدیریت بار، میزان مصرف و سهمیه تعیین شده برای استان توزیع برق در سطح استان انجام می‌گیرد.

قدیمی بیان کرد: امیدواریم که با اورهال شدن نیروگاه‌های جدید و هم‌چنین کاهش دمای هوا در طی روزهای آتی و هم‌چنین مدیریت مصرف برق شاهد رفع این مشکلات و کاهش خاموشی‌ها باشیم.

برق بیمارستان‌های جز در موارد بسیار اضطراری قطع نمی‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در خصوص اعمال خاموشی‌ها در شهرک‌های صنعتی گفت: برای جلوگیری از هرگونه اختلال در امر تولید سعی بر این شده تا با برنامه‌ریزی مناسب فشار کمتری بر تولید و صنعت وارد شود و بر این اساس طبق برنامه‌ریزی انجام یافته برق مصرفی شهرک صنعتی یک و دو اردبیل در هفته ۳ روز و فقط به مدت سه ساعت خاموشی های احتمالی در صورت نیاز انجام می‌گیرد.

قدیمی در پاسخ به برخی از گلایه‌ها از اعمال خاموشی های خارج از برنامه تصریح کرد: خاموشی های خارج از برنامه نیز گاها به دلیل مصرف بیش از اندازه منطقه بوده و در این مواقع برای حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی وارد عمل شده و برخی از پست‌ها را از مدار خارج می‌کند و عملا کاری از دست ما برنمی‌آید و اما طی روزهای اخیر میزان مصرف برآورد شده و سعی بر این بوده که خاموشی خارج از برنامه انجام نگیرد.

وی در خصوص برق مناطق حساس همانند بیمارستان‌ها نیز گفت: قطعی برق این اماکن در آخرین اولویت قرار گرفته و فقط در موارد بسیار اضطراری که میزان مصرف بیش از اندازه بالا برود در برنامه خاموشی قرار گرفته و البته برای آمادگی کامل در صورت بروز چنین مواردی نیز پیشتر تمامی اقدامات همچون بررسی نحوه عملکرد برق اضطراری این اماکن حساس انجام یافته تا از صحت عملکرد آنها در صورت اعمال خاموشی ها اطمینان حاصل شود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

نظر شما