شناسهٔ خبر: 48178579 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سویه «لامبدا» چیست و در چند کشور جهان شیوع پیدا کرده است؟

سویه لامبدا ویروس کووید-۱۹ اکنون در دستکم ۲۶ کشور، از جمله انگلیس کشف شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سویه «لامبدا» ویروس کووید-۱۹ که توسط دانشمندان با عنوان C.۳۷ شناخته می‌شود، نخستین بار در پرو و در نمونه‌های مربوط به اوایل دسامبر سال ۲۰۲۰ شناسایی شده است.

به گزارش «ایندیپندنت»، این سویه در این کشور آمریکای جنوبی، بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید در این کشور را تشکیل می‌دهد و به نوع غالب تبدیل شده است.

این سویه اکنون در دستکم ۲۶ کشور، از جمله انگلیس کشف شده است.

سازمان بهداشت عمومی انگلیس در تاریخ ۲۳ ژوئن (۲ تیر) این سویه را در فهرست سویه‌هایی قرار داد که تحقیقاتی درباره آن‌ها در حال انجام است.

بر اساس تحقیقات، تعدادی جهش در پروتئین سنبله ایجاد شده که باعث می‌شود ویروس به سلول‌های انسانی متصل شود.

بیشترین نگرانی دانشمندان احتمال افزایش انتقال این سویه یا افزایش احتمال مقاومت در برابر آنتی بادی‌های خنثی کننده است؛ به این معنا که این سویه می‌تواند سریعتر گسترش یابد و نسبت به واکسن‌ها یا درمان‌های آنتی بادی مقاومت بیشتری داشته باشد.

با این حال سازمان بهداشت عمومی انگلیس، می‎گوید «در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که این سویه ویروس باعث بیماری شدیدتر شود یا واکسن‌هایی را که در حال حاضر استفاده می‌شوند، کم اثرتر کند.»

یک مطالعه جدید، که هنوز توسط سایر دانشمندان بررسی نشده است و بر اساس آزمایش بر روی نمونه‌های آزمایش کارگران بهداشت در شیلی است، نشان می‌دهد که سویه «لامبدا» از هر دو سویه آلفا، که در انگلیس دیده شد، و یا گاما، که در برزیل دیده شد، عفونی‌تر است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که سویه «لامبدا» در مقایسه با سویه‌های آلفا و یا گاما در رابطه با آنتی بادی‌های تولید شده در بیمارانی که واکسن کرونا را دریافت کرده‎‏اند، گریز از ایمنی بالاتری دارد.

بر اساس آمارها، تاکنون ۸ مورد ابتلا به سویه «لامبدا» در انگلیس شناسایی شده‎اند؛ البته پیش بینی می‌شود تعداد حقیقی مبتلایان به این سویه بیش از این باشد.

همچنین طبق گزارش‎ها، هیچ یک از مبتلایان به این سویه جان خود را از دست نداده‎اند.

انتهای پیام/

نظر شما