شناسهٔ خبر: 48169365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیاب: لبنان در آستانه فاجعه قرار دارد

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان معتقد است این کشور در آستانه یک فاجعه وحشتناک قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، نخست وزیر پیشبرد امور لبنان می‎گوید این کشور در آستانه یک فاجعه قرار گرفته است.

حسان دیاب امروز سه شنبه اعلام کرد لبنان در آستانه فاجعه است و هنگامی که این مسئله رخ دهد، پیامد‌های آن در خارج از کشور طنین انداز خواهد شد. لبنان در حال عبور از تونلی تاریک است و بحران به مرز فاجعه رسیده است.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور تاکید کرد «بحران، امور را به سمت یک فاجعه بزرگ سوق می‌دهد و ممکن است با واقعیت ترسناکی روبرو شویم.»  دیاب از کشور‌های برادر و دوست خواست تا به نجات لبنانی‌ها از مرگ و جلوگیری از نابودی این کشور کمک کنند.

دیاب با توجه به بحران سیاسی ادامه دار در لبنان تاکید کرد: اولویت، تشکیل دولت است و ماندن در دور باطل بیش از این قابل قبول نیست. تمامی اقداماتی که اتخاذ کردیم تنها در تعویق انفجار مردمی و نه ممانعت از آن موفق بوده است.

در ۴ اوت سال ۲۰۲۰ مطابق با ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ انفجاری بزرگ و ویران‌گر بندر بیروت که بزرگترین بندر تجاری لبنان بود را تخریب کرد. شدت انفجار به قدری زیاد بود که تا کیلومتر‌ها دورتر نیز خسارت‌های بزرگی بر جا گذاشت و باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر شد. منابع لبنانی خسارت مادی این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد کردند و حتی سیلو‌های غله کاملا در این انفجار از بین رفتند.

بعد از انفجار بندر بیروت و استعفای حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، سعد الحریری و میشل عون، هنوز هم برای تشکیل یک دولت با هم به نتیجه نرسیده‌اند و این امر موانعی را در روند تشکیل یک دولت کارآمد ایجاد کرده است. در عین حال دخالت‌های برخی از کشور‌ها نظیر عربستان، آمریکا و فرانسه نیز مانع بزرگی برای حل بحران سیاسی در لبنان شده است.

انتهای پیام/

نظر شما