شناسهٔ خبر: 48153051 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر بهداشت:

بیش از صد سال است واکسن می سازیم/گذشت زمان حقیقت عریان را آشکار خواهد کرد

وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات برخی مبنی بر توان علمی ایران در ساخت واکسن گفت: چه غم انگیز است فردی که خود را اهل قلم می داند، بنویسد در کشوری که دوچرخه نمی سازیم چگونه می خواهند واکسن تولید کنند،این افراد که چنین سخن می‌گویند، نمی‌دانند که اکنون آنتی‌بادی واکسن رازی و پاستور در بدنشان وجود دارد، این‌ها برای حرف زدن حتی به تاریخ نگاه نمی‌کنند که بدانند بیش از صد سال است ما واکسن می‌سازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتر سعید نمکی در آیین افتتاح ۵۱ طرح دانشگاه علوم پزشکی تبریز  با تاکید بر اینکه از حق خود می گذرم اما از حق تلاشگران بهداشت و درمان نخواهم گذشت اظهار کرد: متاسفانه برخی زحمات یکساله مدافعان سلامت و سازندگان دارو، تجهیزات و واکسن را نفی می کنند تا یک نفر را بزنند و برای این کار حقیقت را کتمان می کنند.

وی با تاکید بر اینکه گذشت زمان حقیقت عریان را آشکار خواهد کرد، ادامه داد: همکارانم در پیک ویروس انگلیسی نیز یک روز هم نگذاشتند بیماران کرونایی و حتی غیرکرونایی بدون آی سی یو بمانند.

وی  ادامه داد: تیم بهداشت و درمان کشور پیک چهار کرونا را با عزت و عظمت مدیریت کردند بطوری که میزان مرگ و میر نسبت به پیک سوم یک دوم بوده است.

نمکی متذکر شد: اگر روزی احساس کنم زحمات همکارانم در حوزه بهداشت و درمان به عنوان مدافعان سلامت زیر پا گذاشته می شود و خون شهدای سلامت مورد بی احترامی قرار می گیرد حتما پاسخ خواهم داد، من آمده ام تا روی مین بروم و از عملکرد خود نه بلکه از عملکرد همکارانم تمام و کمال دفاع خواهم کرد.

وی از انتشار برخی از نامه های محرمانه طی روزهای آتی خبر داد و گفت: از همکارانم خواسته ام تا مهر محرمانه را از برخی از نامه نگاری های ایام کرونا بردارند تا این نامه ها را در اختیار رسانه ها قرار دهم.

وی با بیان اینکه از دو ماه پیش مناطقی از سوش هندی در ایران شناسایی و رصد شده بود، گفت: در هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی در کارخانه‌ای که هندی‌ها کار می‌کردند، در یزد کارخانه فولاد با کارکنان هندی، در قم و... همه اینها شناسایی و رصد شدند و ما مثل موشک نقطه‌زن اینها را رهگیری می‌کنیم تا آتش این گرفتاری دامن کشورمان را نگیرد.

نمکی خاطر نشان کرد: دو ماه است نوع هندی، نیویورکی و آفریقای جنوبی کرونا به ایران ورود کرده ولی مدافعان سلامت مانع شیوع به مناطق دیگر شدند. قم، بوشهر، لامرد و... را مهار کردیم. در لامرد که دو نفر از حاشیه خلیج فارس در عروسی بودند عمل شیوع کرونای هندی شدند که همگی مهار شد و اجازه ندادیم در انتخابات اثرات سوء کرونا باعث بی رونق شدن انتخابات شود.

نمکی با انتقاد از ورود اتباع خارجی به صورت غیر رسمی به کشور گفت: با وجود تلاش شبانه روزی مرزبانان و ناجا شاهد حضور برخی اتباع خارجی به صورت غیرقانونی در کشور هستیم که موجب می شود ویروس در کشور بچرخد.

وی با تاکید بر اینکه ما ابزاری برای زمین گیر کردن ویروس به جز جانفشانی مدافعان سلامت نداریم،  افزود: وقتی خیلی چیزها در اختیار ما نیست نمی توان موج پنجم را در یک منطقه محدود کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر ادامه طرح شهید قاسم سلیمانی با قدرت بیشتر در استان ها اضافه کرد: برای اینکه موج پنجم را کنترل و مدیریت کنیم باید کلینیک های سرپایی و میزان بیمار یابی را افزایش دهیم و همچنین حساسیت کیت های آزمایشگاهی خودر را نسبت به ویروس هندی چک کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما