شناسهٔ خبر: 48144457 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردبیل روی موج خاموشی

اردبیل- ایرنا- نقاط مختلف استان اردبیل همزمان با حاکم شدن شرایط جوی گرم، خشکسالی و افزایش مصرف برق از روز گذشته دوباره شاهد خاموشی‌های مکرر شده که مدیریت مساله نیازمند همکاری همه بهره‌برداران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام کارشناسان افزایش بار مصرف در پی گرم شدن هوا در اکثر نقاط ایران همزمان با تداوم خشکسالی ناشی از کم‌بارشی (و در نتیجه کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی) در روزهای اخیر موجب وارد آمدن فشار مضاعف به شبکه برق کشور شده است.

این شرایط در مناطق گوناگون کشور از شمال تا جنوب، از استانی گرمسیر مانند خوزستان تا استانی سردسیر مانند اردبیل حاکم است و در چنین وضعیتی بهره‌برداری‌های غیرقانونی و مصرف بیش از ظرفیت شبکه از جمله استخراج رمزارزها بر مشکلات دامن می‌زند.

شاید پیش‌تر به دلیل سهولت دسترسی، کمتر به اهمیت و تاثیر انرژی برق در زندگی و فعالیت‌های روزمره توجه می‌شد اما با پیشرفت‌های فناورانه متکی به برق همزمان با برهم خوردن میزان ظرفیت تولید و حجم تقاضای مشترکان به ویژه در سال‌های اخیر موضوع اهمیتی دوچندان یافته است.

اغراق نیست اگر بگوییم این روزها صنعت برق کشور و در نتیجه شهروندان با بحرانی بزرگ دست به گریبان هستند؛ شاهد مثال هم اعمال سه نوبت خاموشی و بیش از ۶ ساعت قطعی برق در استانی خوش آب و هوا مانند اردبیل طی روز گذشته است. 

گلایه مردم از بی‌برقی

یکی از کسبه اردبیل با اشاره به خاموشی‌های روز گذشته گفت: قطعی مکرر برق در روزهای اخیر موجب بروز مشکلات بسیاری و سردرگمی مردم شده است و امکان برنامه‌ریزی و فعالیت موثر با این شرایط وجود ندارد.

محمد رضایی افزود: برای نمونه دیروز صبح یک بار زمان باز کردن مغازه از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح برق نداشتیم و دوباره حدود ساعت ۱۵ هنگام تعطیلی مغازه برای ناهار به ناگاه برق رفت و تا حدود ساعت ۱۷ معطل ماندیم.

وی بیان کرد: پس از این همه خاموشی دوباره حدود ساعت ۲۱ در آستانه زمان تعطیلی مغازه برق قطع شد و تا ساعت ۲۳ جلوی درب مغازه منتظر نشستیم؛ در حالی که برق معابر نیز قطع بود و در تاریکی مطلق قرار داشتیم.

شهروندی دیگر نیز اظهار کرد: از سایر نقاط اردبیل اطلاعی ندارم اما خاموشی‌ها در مرکز شهر با وجود این گرمای طاقت فرسا به واقع کلافه کننده است و در عمل امکان هیچ فعالیتی دست‌کم در خانه وجود ندارد.

مهناز هاشمی افزود: استفاده از شارژ تلفن همراه، پکیج، درب پارکینگ و آسانسور تا یخچال، جاروبرقی، وسایل سرمایشی و ماشین لباسشویی همه متکی برق است و با این قطعی‌ها در عمل زندگی روزمره مختل شده است.

وی گفت: شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز بر مشکلات افزوده است و در روزهایی که برای خرید به جای اسکناس از کارت‌های بانکی استفاده می‌شود، با اعمال قطعی‌های مکرر حتی امکان یک خرید کردن ساده از بقالی یا رستوران رفتن نیز وجود ندارد.    

مدیریت مصرف نیازمند همکاری مردم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل اما در این زمینه اظهار کرد: افزایش شدید دمای هوا به ویژه در مناطق شمالی این استان و استفاده مردم از وسایل سرمایشی رکورد مصرف برق را در روزهای اخیر شکست و از ۳۷۰ مگاوات به ۴۳۵ مگاوات رسید.

حسین قدیمی افزود: برای جبران اختلاف ۶۵ مگاواتی سقف مجاز و  مصرف برق استان اردبیل ۴۵ مگاوات از طریق مدیریت مصرف در بخش صنایع، کشاورزی و برخی مشترکان عمومی تامین شد و برای ۲۰ مگاوات دیگر نیز مجبور به اعمال خاموشی در برخی نقاط شدیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما به ویژه در روزهای پیش‌رو از مردم درخواست کرد با رعایت الگوی مصرف از جمله تنظیم دمای کولر گازی روی ۲۵ درجه، استفاده از دور کند کولر آبی، خاموش کردن لامپ‌های اضافی، استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف مانند اتو، جاروبرقی، ماشین لباسشویی یا ظرفشویی در ساعت‌های اوج مصرف (۱۲ تا ۱۸) شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل را در تامین برق پایدار یاری کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با تاکید بر اینکه استخراج رمزارزها به صورت غیرمجاز تاثیر مخربی بر لوازم خانگی سایر مشترکان دارد، از مردم خواست تا در صورت مشاهده موارد تخلف موضوع را از طریق سامانه ۱۲۱ یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۴۵۱۰۰۰۱۲۱ گزارش دهند.

وی یادآور شد: برنامه احتمالی خاموشی روزانه در پایگاه اینترنتی شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل و همچنین برنامه کاربردی برق من درج می‌گردد.

هم‌اکنون ۵۷۲ هزار و ۴۵۵ هزار مشترک برق در استان اردبیل وجود دارد که ۹۹.۹ درصد ساکنان این استان را شامل می‌شود.

نظر شما