شناسهٔ خبر: 48028126 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

وزیر نیرو در پیام تصویری به نخستین کنفرانس روئین‌تن‌سازی سیستان عنوان کرد؛

بهره‌برداری از منابع آب جدید؛ مهم‌ترین تمهید در روئین‌تن سازی سیستان/ انتقال آب از دریای عمان نیازهای صنعت کریدور شرق کشور را تامین می کند

رضا اردکانیان گفت: در طرح روئین‌تن‌سازی سیستان که پیش‌تر به تصویب هیئت وزیران نیز رسیده، مهم‌ترین و کارآمدترین تمهید، بهره‌برداری از منابع آب جدید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به‌نقل از عصرهامون؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو امروز در پیام تصویری به نخستین کنفرانس روئین‌تن‌سازی سیستان که با هدف اصلاح الگوی توسعه و ارتقای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و محیط‌ زیستی منطقه سیستان امروز و فردا در دانشگاه زابل برگزار می‌شود، اظهار کرد: اصلی‌ترین منبع موجود، شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان است که می‌تواند نیازهای آبی ضروری و نیز تقاضاهای با صرفه اقتصادی، شامل نیازهای صنعت را در کریدور شرق کشور از چابهار تا سرخس تامین کند.

وی افزود: اجرای این پروژه عملا آغاز شده است و در نخستین فاز بهره‌برداری، آب انتقالی از دریای عمان را به زاهدان می‌رساند، یک خط لوله دیگر نیز بین زابل و زاهدان در حال بهره‌برداری است که بخشی از آب شرب زاهدان را از چاه‌ نیمه‌ها (از هیرمند) تامین می‌کند.

اردکانیان گفت: قرار است این خط انتقال با اعمال اصلاحاتی جزئی، معکوس عمل کند و این بار آب شیرین و انتقالی از دریای عمان را از زاهدان به زابل و زهک برساند و این اقدام، منجر به کاهش بارگذاری بر روی منابع آبی سیستان و هیرمند نیز می‌شود.

پهنه‌ آبرفتی گزیک- حرمک منبع آبی پشتیبان در مواقع اضطراری

وزیر نیرو افزود: پهنه‌ آبرفتی گزیک- حرمک منبع آبی دیگری با ظرفیت مناسب ا‌ست که برنامه‌ریزی شده تا به عنوان پشتیبان در مواقع اضطراری، بخشی از آب شرب مورد نیاز منطقه را تامین کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: به‌جز این موارد، کاهش بارگذاری سیستان از طریق‌ مدیریت مصرف و اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی نیز مد نظر قرار گرفته است.

اردکانیان اظهار کرد: به‌عنوان نمونه، استحصال آب از پساب فاضلاب‌های خانگی و صنعتی زاهدان و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز، بخشی از آب مورد نیاز این شهرستان را تامین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع، با تحویل آب جایگزین به شبکه‌‌ توزیع زاهدان، از یک سو، درجه اطمینان‌ پذیری تامین آب افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، از میزان بارگذاری چاه‌ نیمه‌ها کاسته می‌شود.

اردکانیان ادامه داد: این موضوع، خود باعث کاهش نیاز به ذخیره آب در چاه‌ نیمه‌ها و در نتیجه کاهش میزان تبخیر آن‌ها نیز می‌شود.

وی گفت: وضعیت نهادی منطقه سیستان قرار است با استقرار نظام بیمه‌ای و راهبری هماهنگ وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و سازمان محیط‌ زیست در سیستان بهبود ‎یابد.

شایان ذکر است؛ کنفرانس ملی روئین‌تن سازی سیستان هفتم و هشتم تیر ماه جاری در دانشگاه زابل برگزار می شود، مهمترین محورهای این کنفرانس شامل هامون ها، گرد و غبار و محیط زیست منطقه سیستان، توان افزایی اقتصادی، پایداری اجتماعی، بهبود کشاورزی و اصلاح الگوی توسعه منطقه سیستان است.

انتهای پیام/

نظر شما