شناسهٔ خبر: 48019799 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سیستان و بلوچستان و تداوم روزهای سخت کرونایی

وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان این روزها به حالت نگران کننده درآمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  پس از اعلام تغییر رنگ شهرها در سامانه ماسک  حال این روزهای جانباختگان و مخاطبان روزافزون ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان که روزانه افزون بر یک‌ هزار نفر را مبتلا می‌کند واهمه‌ای در دل همگان انداخته و این استان را به وضعیت اضطرار درآورده است، وضعیتی که مسئولان بهداشت و درمان و کارشناسان آن را نتیجه بی‌احتیاطی‌ها و جدی نگرفتن دستور العمل های  بهداشتی و به طور کلی سهل‌انگاریی‌ها می‌دانند که اگر جدی گرفته می‌شد شرایط اینگونه نبود.

آنطور که پیداست و آمارها می‌گوید سیستان و بلوچستان در امتحان سخت پیک سوم کرونا قرار گرفته امتحانی که این روزها هر جا می‌روی با گوش و چشم می‌شنوی و می‌بینی از مبتلایان و مرگ و میری که تاکنون در این استان سابقه نداشته است.

مسئولان  بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان این روزها در هر رسانه‌ای و از هر طریقی وضعیت بیمارستان‌ها را شرح می‌دهند بیمارستان‌هایی که اکثر تخت‌هایشان را برای مبتلایان به کرونا اختصاص داده‌اند و وضعیت خوبی ندارند بیماران هم در این بین حالشان بدتر از پیک‌های قبلی بوده و به گفته مسئولان بیشتر مبتلایان از نوع انگلیسی هستند.

برای اینکه فهم مقدمه آسانتر شود و بیشتر بدانید که در سیستان و بلوچستان چه خبر است گزارش زیر جدیدترین وضعیت این ویروس منحوس را در استان ارائه کرده است.

۱۱۰۳ مبتلا به کرونا تنها در یک روز

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با اضافه شدن یک هزار و ۱۰۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به بیش‌از ۵۱ هزار نفر رسید.

 سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه ۴۸۱ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

سرایت کرونا در سیستان و بلوچستان سه برابر هفته‌های قبل

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: شدت سرایت و همه‌گیری ویروس کرونا هم‌اینک در استان بسیار بالاست و حدود سه برابر هفته‌های قبل است.

محمد هاشمی روز با بیان اینکه نزدیک به ۵۰۰ بیمار تنفسی در سراسر سیستان و بلوچستان بستری هستند که بیشتر مواردش مربوط به زاهدان بوده اظهارداشت: قطعا در بیمارستان‌های استان خدمات مختلفی را به مردم ارائه می‌دهیم و هیچ خدمتی را قطع نکرده‌ایم.

او  با بیان اینکه با ادغام بخش‌ها در بیمارستان‌ها به سرجمع تخت‌های کرونایی در این بیمارستان‌ها اضافه شده افزود: بیماران کرونایی سیستان و بلوچستان معمولا بدحال و شدید وارد بیمارستان می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: تخت‌های ویژه‌ای که برای کرونا در بیمارستان‌ها در نظرگرفتیم کاملا پر شده و دستگاه ونتیلاتور در بخش‌ها و اتاق‌ها بالای سر بیماران گذاشتیم و امیدواریم با این تمهیدات خدمات مورد قبول مردم ارائه شود.

او  تصریح کرد: متاسفانه در۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار مثبت کرونا فوت شدند و این دلیلش  این است که گروهی با تاخیر و بدحال به بیمارستان می‌آیند و بیمارانی که ونتیلاتور برایشان نصب می‌شود پروگنوز خوبی ندارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: ۱۵ مورد از فوتی‌های شبانه روز گذشته کرونا مربوط به محدوده جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ۲ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و ۲ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زابل است.

او  اظهارداشت: امیدواریم که با رعایت دستورالعمل های  بهداشتی چه در صنوف و چه در ادارات و با همکاری همدیگر بتوانیم جلوی زنجیره انتقال ویروس کرونا را در سراسر سیستان و بلوچستان بگیریم.

جهش چشمگیر کرونا در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک جهش ویروس کرونا نسبت به ماه‌های گذشته در این استان افزایش چشمگیری یافته است.

علیرضا شهرکی افزود: شهرهای زاهدان، ایرانشهر، خاش و زابل در وضعیت قرمز و شهرهای بمپور،چابهار،زهک،سراوان،سرباز، قصرقند، راسک، سیب‌وسوران، میرجاوه، نیکشهر، هیرمند و گلشن در وضعیت نارنجی و شهرهای تفتان، دلگان، دشتیاری، فنوج، کنارک، مهرستان، نیمروز و هامون نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

او با تاکید بر اینکه محدودیت‌های کرونایی همچنان در سیستان و بلوچستان پابرجاست ادامه داد: تمامیدستورالعمل های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است خاطرنشان کرد: همچنین نماز جمعه در شهرهای قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.

او گفت: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت دستورالعمل ها  از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

شهرکی خاطرنشان کرد: آنچه که امکان آزمایشگاهی در سیستان و بلوچستان وجود دارد نشان می‌دهد هم‌اینک مبتلایان به کرونا در این استان از نوع انگلیسی هستند.

 مقابله با کرونا در سیستان و بلوچستان نیازمند رعایت همگان

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تا مردم رعایت نکنند هر امکاناتی هم که ما برای مقابله با شیوع کرونا بسیج کنیم قطعا نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد و عاجزانه از مردم، ائمه جمعه و جماعات در خواست می‌شود این موضوع را جدی گرفته و رعایت کنند.

محمد هادی مرعشی اظهارداشت: در سیستان و بلوچستان با وضعیت نسبتا خطرناک از جهت شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم.

او  با بیان اینکه در شهرستان ایرانشهر یک فوت کرونا مثبت هندی داشته‌ایم افزود: به تمامی فرمانداران در سراسر سیستان و بلوچستان تکلیف شده پیگیری‌های جدی در حوزه کنترل شیوع ویروس کرونا و مبارزه با آن را داشته باشند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اقدامات سلبی برای مبارزه با ویروس کرونا در سراسر استان از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا زمانی که استان به وضعیت عادی برسد ادامه خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: کنترل مرزها برای مقابله با ویروس کرونا همچنان ادامه خواهد داشت و تکلیف شده که ترددهای رسمی در مرزها به حداقل کاهش پیدا کند و ترددهای غیرمجاز نیز به شدت کنترل می‌شود.

مرعشی بیان کرد: در نشست ستانی ستاد کرونا مصوب شد که نظارت بر اصناف و دستگاه‌های اداری جدی‌تر انجام شود و به سمت تذکر و پلمب اصناف متخلف و هشدار جدی به مدیرانی که رعایت دستورالعمل های  بهداشتی را در محدوده ادارات نمی‌کنند رفته‌ایم.

او خاطرنشان کرد: هم‌اینک وضعیت بیمارستان‌ها و تخت‌های که آماده کرده بودیم پر شده و متاسفانه مجبور شدیم بخش‌هایی که به سایر بیماری‌ها در این بیمارستان‌ها تعلق داشته برای کرونا جدا کنند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت: سوش هندی اگر در استان توسعه پیدا کند سطح کشور را فرا خواهد گرفت همچنان که استان‌های همجوار ما هم درگیر شدند و این مهم شوخی‌بردار نیست.

او با بیان اینکه مردم برگزاری مراسمات گوناگون از عزا و عروسی را به تاخیر بیاندازند بیان کرد: همچنان تردد خودروها از ۱۰ شب تا سه صبح ممنوع است و افراد متخلف مشمول جریمه می‌شوند.

انتخاب با ماست؛ دو راهی سلامت و مرگ

همه چیز شاید شبیه یک فیلم سینمایی در ژانر وحشت باشد شهری که جایگاه شور و شوق مردمان سیستانی و بلوچ بود هم‌اینک میزبان سکوت، مرگ و کروناست همه جای شهر تعطیل و بیمارستان‌ها پر از بیمارانی شده که روزی در جمع همه‌  ما با تنی سالم روزگار می‌گذراندند.

در این میان به مانند گذشته ۲ راه پیش روی همه ما است یا رعایت کنیم و چاره را در دستورالعمل ها همان فاصله‌ گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی بدانیم که قطعا به گفته متخصصان راه نجات است یا اینکه نه رعایت نکنیم و بر بی رعایتی‌ها و مسیر نامعلومش بتازیم و روزها میزبان عزیزانمان در آرامستان‌ها باشیم هر چه باشد انتخاب با خود ما است یا سلامتی یا مرگ.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ع

نظر شما