شناسهٔ خبر: 48019563 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مهم‌ترین علل سوانح جاده‌ای

اتوبوس‌های بی کیفیت، مدیران بی مسئولیت

صاحب‌خبر -
گروه حوادث / رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافربری کشور، اجرا نشدن دقیق قوانین، نبود مدیران مسئولیت‌پذیر، نبود نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌کیفیت قطعات و لوازم یدکی مانند ترمز، نبود نظارت بر کیفیت، صوری بودن معاینه فنی و... را از مهم‌ترین عوامل حادثه‌آفرین بودن اتوبوس‌های بین‌شهری دانست.  
طی روزهای گذشته دو حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده و اتوبوس سربازان در محور یزد- شیراز هفت کشته و چندین  زخمی و مجروح بر جا گذاشت.
بر همین اساس غلامرضا خادمی‌زاده  رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان بخش مسافر کشور به ایسنا گفت‌: چند دهه قبل، ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق، اتوبوس‌هایی برای جاده‌ها و شرایط مختلف آب و هوایی مختلف تولید می‌کرد که همه آنها از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار بودند و با کمترین حادثه مواجه می‌شدیم چرا که در آن زمان تولیدکنندگان و متولیان احساس مسئولیت می‌کردند و این صنایع هم دولتی نبود. اما طی سال‌ها و دهه‌های اخیر اهمیت این مسأله کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است و تولیدکنندگان امروز اتوبوس فروش محصول را پایان مسئولیت‌شان می‌دانند و تولیدشان هم از استانداردهای لازم برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه اتوبوس‌های جدیدی هم که امروز تولید می‌شود  کف استانداردها را دارد که کافی نیست، افزود: در این میان دستگاه‌های متولی و نظارتی مانند وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان حمایت، نظارت درستی بر این فرایند ندارند و خودروهای بی‌کیفیت در این کشور تولید می‌شود که اسکانیا نمونه و مثال بارز آن بوده که سال‌ها حادثه آفرینی کرده است.
لنت‌های ترمزی که با کارتن و مقوا تولید می‌شود
خادمی‌زاده با بیان اینکه کارخانه‌های تولید کننده هیچ مسئولیتی در قبال گارانتی ندارند و لوازم بی‌کیفیتی مانند لنت ترمز در ایران بدون کیفیت و با مقوا و کارتن تولید می‌شود، تصریح کرد: مردم حق دارند اعتراض کنند و ما هم معترضیم اما وقتی راننده اتوبوس و مالک آن هیچ اختیار و توانایی برای تهیه قطعه  که می‌خواهد ندارد، مجبور است از اجناس بی‌کیفیت  یا با کیفیت پایین استفاده کند و در نهایت می‌بینیم همین اتوبوس‌های بی‌کیفیت و قطعات و لوازم بی‌کیفیت باعث بروز حوادثی مانند تصادفات و واژگونی‌های اخیر می‌شود. راننده دوست ندارد سرمایه میلیاردی‌اش را نابود کند و اگر این ترمز در اروپا نصب می‌شود متعلق به شرایط آب و هوایی آنجاست نه ایران.
مدیران ناکارآمد عامل سوانح جاده‌ای اتوبوس
وی با بیان اینکه معاینه فنی‌هایی که انجام می‌شود صوری است، تصریح کرد: در معاینه فنی‌ها لاستیک و شیشه اتوبوس را چک می‌کنند و مدیرفنی پشت اتوبوس نمی‌نشیند و ترمز آن را تست نمی‌کند که شاهد این حوادث و اتفاقات تلخ نباشیم.
وی افزود: نبود اجرای دقیق قوانین، نبود مدیران مسئولیت‌پذیر، نبود نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌کیفیت، نبود نظارت کیفی و صوری بودن معاینه فنی از جمله مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای و سوانح است و به غیر از حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران، راننده و مالک اتوبوس کمترین تقصیر را در سوانح جاده‌ای دارند.

نظر شما