شناسهٔ خبر: 48011342 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

کدام دستگاه ها مانع نوسازی ناوگان سنگین فرسوده شدند؟

چرا شرکت ایران خودور برای کشنده های بنز گواهی خدمات صادر نمی کند؟ آیا آکتروس های آلمانی حائز شرایط کار در ایران نیستند ولی فوتون های چینی ایران خودرو دیزل، این شرایط را دارند؟

صاحب‌خبر -
تین نیوز

اواسط اردیبهشت ماه پارسال(اردیبهشت ماه سال 1399) بود که مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان  از اجرای گسترده طرح نوسازی ناوگان تجاری از خرداد ماه همان سال خبر داد.

به گزارش تین نیوز، صدرالله بمانا در آن زمان درباره نوسازی ناوگان فرسوده گفت: وزیر راه و شهرسازی این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو اولویت‌های وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌داند.

در عین حال عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس یکسال پس از این اظهارات مقام دولتی و در تاریخ دوم تیرماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان از محل واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از این کامیون‌ها وارد شده است.

وی افزود: ما این را تحویل مقامات قضائی خواهیم داد. مجلس از موضع نظارت بررسی می‌کند و به دستگاه قضای تحویل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

معرفی دست‌اندرکاران واردات کامیون دست دوم به دستگاه قضا

این در حالی است که یکی  از کاربران تین نیوز نیز با انتقاد از بوروکراسی اداری و موانع پیش پای وارد کنندگان کامیون های دست دوم اروپایی در مورد اهداف طرح نوسازی ناوگان باری گفت: اهداف این طرح نوسازی کامیون های فرسوده از محل واردات، کاهش مصرف ناوگان حمل و نقل، کنترل قیمت کامیون های موجود در سطح بازار، افزایش ایمنی و کیفیت حمل و نقل بود اما نتیجه چه شد؟

محجوبی افزود: کامیون یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست بلکه وسیله ای جهت کمک به گردش چرخ اقتصاد است  اما در اجرای این طرح همچون گذشته از بخش خصوصی واقعی نظرسنجی نشد، از کلید واژه این طرح یعنی راننده هیچ نظری اخذ نشد و عده ای از آقایان کت و شلواری پشت درهای بسته نشستند و قانون نوسازی نوشتند.

این کاربر تین نیوز تاکید کرد: در حال حاضر کامیون های وارداتی در گمرکات کشور در حال پوسیدن است و علت آن تعبیه قوانین بی معنی است که د رکشور وجود دارد.

او با طرح این پرسش که چرا باید واردات یک کالای اساسی اقتصاد و ترخیص آن قریب به یکسال زمان ببرد، افزود: کشورهای دیگری هم در منطقه کامیون های اروپایی وارد می کنند. اما در مبادی ورودی کشور ظرف 2 ساعت امورات گمرکی آنها را انجام می دهند، حقوق و عوارض گمرکی اخذ می شود و کامیون طی 24 ساعت از ورود به کشور وارد چرخه حمل و نقل می شود.

این کاربر عنوان کرد: این درحالی است که در ایران  مدت زمان صدور ثبت سفارش از شروع طرح 9 ماه، عملیات انتقال به گمرکات مقصد سه ماه، عملیات اسقاط کامیون فرسوده در طی 14 مرحله نزدیک 2 ماه به طول می انجامد و نامه نگاری های راهداری، گمرک و راهور بدون محدودیت زمانی است و نامه نگاری های محیط زیست و استاندارد نیز همچنان ادامه دارد.

او خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بابت تائید منشاء ارز از هر ماشین از 300 تا 500 میلیون تومان مطالبه وجه نقد دارد. آیا بانک مرکزی ارزی به این طرح تخصیص داده است که گواهی منشاء مطالبه می کند؟ علت اخذ این مبلغ چیست؟ سازمان محیط زیست یک بار در زمان صدور ثبت سفارش، گواهی صادر کرده است، به چه دلیل در زمان خروج نهایی باید دوباره گواهی محیط زیست صادر شود و به چه دلیل راننده باید عملیات اسقاط را انجام دهد؟

این کاربر تین نیوز، ادامه داد: آیا دولت نمی توانست شرکت های وارد کننده را درگیر این پروژه اسقاط نماید و از طریق ابطال اوراق مالکیت و کاری کامیون فرسوده این مدت 2 ماه را به به 2 ساعت کاهش دهد؟ برای انتقال یک کامیون از گمرک ورودی به گمرک مقصد قریب به 50 میلیون تومان هزینه برای راننده محاسبه می شود. علت چیست؟ آیا نمی شد در همان گمرک ورودی کامیون ترخیص شود؟

محجوبی گفت: مدت زمان لازم برای رسیدن نامه خروج از گمرک، از سازمان راهداری به گمرک اجرایی، نزدیک به یک ماه است، .مگر ما دولت الکترونیک نداریم.چرا کارمند گمرک ایران برای ارسال یک نامه به گمرک اجرائی باید یک ماه این عملیات را به اخیر بیندازد.

وی با طرح این پرسش چرا شرکت ایران خودور برای کشنده های بنز گواهی خدمات صادر نمی کند؟ تاکید کرد: آیا آکتروس های آلمانی حائز شرایط کار در ایران نیستند ولی فوتون های چینی ایران خودرو دیزل، این شرایط را دارند؟

او ادامه داد: اجازه دهید مردم که با پول خود ماشین خریده اند و پول تمام هزینه ها را پرداخت کرده اند، به زندگی فلاکت بار خود برسند. مردم خسته شدند از این بروکراسی و نامه بازی های اداری.

برچسب‌ها:

نظر شما