شناسهٔ خبر: 47944400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی اردبیل خبر داد:

افتتاح آزمایشگاه بیومولکولی با اعتبار 10 میلیارد تومان در استان

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: پیشرفته ترین آزمایشگاه بیومولکولی دامپزشکی در منطقه شمال‌غرب کشور در اداره کل دامپزشکی استان اردبیل افتتاح و وارد چرخه فعالیت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، بهلول تکلوی در حاشیه افتتاح آزمایشگاه بیومولکولی عنوان کرد: با پیگیری های انجام شده تجهیزات و دستگاه‌های این آزمایشگاه با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان توسط سازمان دامپزشکی کشور تهیه شده و با افتتاح و شروع فعالیت این آزمایشگاه علاوه بر صرفه جویی در زمان و جلوگیری از هزینه های اضافی حمل و نقل نمونه‌های آزمایشگاهی سالانه بالغ بر یک میلیارد تومان در هزینه‌های آزمایشگاهی صرفه جویی می‌شود.

تکلوی با بیان اینکه ضرورت وجود چنین آزمایشگاهی در استان از سال 1395 پیگیری شده و سرانجام بعد از 5 سال به بهره برداری رسید،  تصریح کرد: با افتتاح این آزمایشگاه دیگر نیازی به ارسال نمونه‌های مرضی و آزمایشگاهی اخذ شده در جریان رصد و پایش بیماری‌های ویروسی مختلف دام وطیور از جمله بیماری مهم و خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به آزمایشگاه‌های مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: برای پیشگیری از بیماری های مختلف دام و طیور و تشخیص سریع و قطعی بیماری‌ها در راستای واکنش سریع و اقدام به موقع در کانون کوبی بایستی به سمت تجهیز و ایجاد چنین آزمایشگاه هایی در استان حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طیف گسترده ای از آزمایشات در بخش های مختلف سرولوژی، میکروبیولوژی، انگل شناسی، کنترل کیفی مواد غذایی و آنالیز خوراک دام و طیور در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان انجام می شود.

تکلوی خاطرنشان کرد: علاوه بر آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان به عنوان آزمایشگاه مرجع در حال حاضر 4 باب آزمایشگاه دولتی دامپزشکی در شهرستان‌های بزرگ و 4 باب آزمایشگاه بخش خصوصی دامپزشکی در راستای آزمایش‌های تشخیص و پایش بیماری‌ها  در استان فعالیت می‌کنند. 

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: در جریان سه ماهه ابتدای سالجاری 24 هزار و 809 مورد آزمایش های مختلف تشخیص در آزمایشگاه مرکزی اداره کل انجام شده است.

وی جوابدهی آزمایشات در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت و زمان، دقت بالای آزمایش های مختلف و تسریع در معدوم سازی نمونه تایید تشخیص بیماری و جلوگیری از هزینه های اضافی حمل و نقل را از مهمترین مزایای ایجاد این آزمایشگاه عنوان کرد و گفت: با تلاش شبانه روزی در صدد تقویت آزمایشگاه مرکزی اداره کل و ارتقای آزمایشات پارا کلینیکی هستیم و قطعا در این راستا به استاندارد های لازم خواهیم رسید.

نظر شما