شناسهٔ خبر: 47925085 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نوربخش در نشست رونمایی از آلبوم هزاران:

بخش هویتی فرهنگ موسیقایی ما در خطر است

رییس خانه موسیقی با اشاره به اینکه نباید بخش هویتی موسیقی را فراموش کنیم،گفت: بخش هویتی و تاریخی فرهنگ موسیقیایی ما در خطر است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ، مراسم رونمایی از آلبوم هزاران پیش از ظهر امروز یکم تیر ماه با حضور محمد اللهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش رییس خانه موسیقی، علی نیکنام، رییس انجمن موسیقی،حمد صدری مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مظفر شفیعی خواننده پیشکسوت، پوریا اخواص، حسین علیشاپور، محمد اثنی‌عشری، امیرعباس ستایشگر و عوامل اجرایی این آلبوم در بنیاد رودکی برگزار شد.

در این مراسم «حمیدرضا نوربخش»، رییس خانه موسیقی با اشاره به انتشار و توجه به تولید آلبوم هزاران در انجمن موسیقی گفت: یکی از ماموریت های انجمن موسیقی حمایت از تولید آثار است؛  مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد که سه بخشی که قانون بر عهده اش گذاشته که حمایت است را از طریق انجمن موسیقی انجام دهد که این گونه آثار را خلق کنند.

 

نوربخش با اشاره به وضعیت نامطلوب موسیقی سنتی کشور توضیح داد: آثار موسیقی بخش هایی از آن نیاز به حمایت ندارد بدون اینکه بخواهند مرزبندی کنیم و متعصبانه به این قضیه نگاه کنیم. گونه های مختلف موسیقی در جامعه وجود دارد و نمی شود در این زمینه برای جامعه قوانینی تعیین کرد که همه به یک بخش موسیقی توجه کنند. اهالی موسیقی هم در زمان های مختلف و بر اساس احوالی که دارند موسیقی های مختلفی را گوش می دهند بنابراین این برای جامعه نیز ساری و جاری  است اما این مسئله نباید بنایی شود که  بخش های هویتی را فراموش کنیم. امروز این بخش در خطر است. اگر امروز در کشورمان نهادهای مختلفی این کار را انجام دهند و این سیکل تعریف شده و نظام مند است. هر کسی در جای خودش ادامه حیات می دهد و کارش را انجام می دهد. متاسفانه امروز این سیکل معیوب شده است بنابراین ما باید زنگ خطر را به صدا درآوریم و اگر صدا و سیمای رسمی ما این زنگ خطر را به صدا می آورد امروز کسی مدعی چیزی نبود و همه کار خود را انجام می دهند ولی وقتی این وظایف فراموش می شود یک بخش هویتی و تاریخی و میراث ارزشمند کهن ما به خطر می افتد. جامعه  دارد با این بخش موسیقی فاصله می گیرد.

 

وی افزود: چطور نسل های گذشته ما از موسیقی ما لذت می بردند و با آواز ارتباط داشتند و خیلی از آوازها را می خواندند به همین  طریق با شعر و ادبیات علاقه مند بودند به خطار داریم که پدربزرگ ها و مادربزرگ های چقدر ضرب المثل حفظ بودند، شاهنامه از بر بودند؛ دیوان حافظ از حفظ بودند چرا؟ چون موسیقی در زندگی ما ساری و جاری بود اما امروز ما اسیر صورت ها شده ایم.  تبلور موسیقی سنتی ایرانی  ساز و آواز است. خوانندگی در موسیقی ایران بسیار کار مهم و ارزشمندی است و تجربه ای که هر خواننده به دست می آورد، سالیان سال طول می کشد و آثاری مثل آلبوم هزاران به این خاطر ارزشمند است. این دوستان  سال های سال زحمت کشیدند تا به این درجه رسیدند و باید زحمات آنها ارج نهاده شوند.

پایان پیام/32

نظر شما