شناسهٔ خبر: 47902516 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آیت‌الله خاتمی:

مشارکت ۴۸ درصدی این دوره همان ۹۸ درصدی اول انقلاب است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مشارکت ۴۸ درصدی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با توجه به بسیج دشمنان، همان مشارکت ۹۸ درصدی در اول انقلاب است؛ چرا که در آن زمان رسانه‌ها و دشمنان به مانند عصر حاضر عمل نمی‌کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در آیین شکرانه حضور ملت در انتخابات و روز ملی بسیج استادان که از سوی سازمان بسیج اساتید کشور و در محل دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بدون تردید دولت اسلامی نیازمند به بازوان توانای اساتید در عرصه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه شهید چمران و شهید فخری زاده از این جهت مصداق اوتوالعلم هستند که هم در سطح بالایی از دانش قرار داشتند و هم جهادگر بودند، اظهار داشت: از داستان مجاهدت‌های شهید چمران در عرصه دفاع مقدس می‌توان کتاب قطوری نوشت.

خاتمی با بیان اینکه انتخابات‌ها در کشورمان همواره با شکوه و حماسه حضور همراه بوده، ولی انتخابات اخیر یک ویژگی نسبت به دیگر انتخابات‌ها داشت و آن هم این بود که خارجی‌ها بسیج شدند تا مردم پای صندوق رای نروند و آن‌ها را از آمدن به پای صندوق بازدارند، اظهار داشت: رسانه‌های استکباری و آدم‌های حقیر دشمن همه به میدان آمده بودند و می‌گفتند ۱۵ تا ۲۰ درصد و نهایتا ۳۰ درصد از واجدین رای در انتخابات شرکت می‌کنند و در این راستا نیز نظرسازی می‌کردند، ولی به کوری چشم دشمن مشارکت بیش از ۴۸ درصد بود و این در حالی است که کشور در شرایط کرونایی قرار دارد.

وی گفت: کرونا یک واقعیت است و نمی‌توان آن را انکار کرد با این وجود برخی‌ها به خاطر این بیماری خطرناک که ریه را درگیر می‌کند و شخم می‌زند در انتخابات شرکت نکردند که می‌توان گفت حداقل ۱۰ درصد از عدم حضور را می‌توان متاثر از این موضوع دانست.

عضو مجلس خبرگان افزود: یکی دیگر ازدلایلی که باعث شد که مشارکت کاهش پیدا کند نقص دستگاه هویت سنج بوده؛ به گونه‌ای که این دستگاه از ابتدا تا آخر شب بازی درمی آورده است به هر روی من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، ولی دستگاه قضا باید این موضوع را بررسی کند.

وی بیان کرد: ما به عنوان شورای نگهبان اعلام کرده بودیم که اگر دستگاه هویت سنج کار نکرد رای گیری به صورت دستی انجام شود، ولی ساعت ۱۱ و نیم از یکی از شهرک‌های تهران با ما تماس گرفتند و گفتند که دستگاه هویت سنج کار نمی‌کند و رای گیری دستی هم انجام نمی‌شود و بهانه مسئولان شعبه نیز این بود که رای گیری به ما ابلاغ نشده و این در حالی است که ما اعلام کرده بودیم که از صبح رای گیری شود.

خاتمی با بیان اینکه در کل دنیا بیست تا بیست و پنج درصد مردم در انتخابات مشارکت نمی‌کنند، تصریح کرد: رفراندوم ۹۸ درصدی کشورمان در ابتدای انقلاب یک موضوع خارق العاده بوده است؛ به هر روی از ابتدای انقلاب بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در انتخابات‌ها شرکت نمی‌کردند، ولی اینکه کسی امروز بگوید چرا ۹۸ درصد، کذا و کذا چرا این افراد کرونا را نمی‌بینند مگر آن‌ها خودشان مسئول نبودند؛ با این وجود باید از آن‌ها هم سوال کنیم که خودشان چه کار کردند؟ معتقدم این فرافکنی یک مغلطه منطقی است که کسی آن را باور نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مشارکت ۴۸ درصدی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با توجه به بسیج دشمنان به مانند همان مشارکت ۹۸ درصدی در اول انقلاب است؛ چرا که در آن زمان رسانه‌ها و دشمنان به مانند عصر حاضر عمل نمی‌کردند، اظهار داشت: به کوری چشم دشمنان مردم در انتخابات حضور یافتند با این وجود کسی نباید مشارکت ۴۸ درصدی را به رخ ما بکشد و بگوید که چرا مشارکت زیر ۵۰ درصد بوده است.

وی به بررسی ۵ گروه شرکت کننده در انتخابات اشاره کرد و گفت: گروه اول جریان انقلابی و مدافع ولایت هستند که کاندیدای آن‌ها نیز رای آورد و گروه دوم شامل کسانی می‌شوند که در انتخابات شرکت کردند و کاندیدای آن‌ها رای نیاورد. این گروه هم محترم هستند و ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم، چون آن‌ها به وظیفه خود عمل کردند.

خاتمی تصریح کرد: در این انتخابات کاندیدا‌هایی نیز در عرصه رقابت حضور پیدا کردند و حضور آن‌ها بر شور انتخابات افزود اگرچه گلایه‌هایی هم به خاطر برخی اظهارات نسبت به آن‌ها وجود دارد به هر روی اگر من جای آن‌ها بودم بلافاصله بعد از انتخابات به خاطر برخی اظهارات از مردم عذرخواهی می‌کردم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: گروه دیگری که در انتخابات رای باطله دادند حدود چهار میلیون نفر هستند که ما از این افراد نیز تشکر می‌کنیم، اما به آن‌ها تذکر می‌دهیم که فرصت سوزی کردند، چون به آن‌ها فرصت داده شده که سرنوشت کشور را خود رقم بزنند، ولی این کار را نکردند و این فرصت سوزی است و فرصت سوزی نیز کار خردمندانه‌ای نیست.

وی بیان کرد: گروهی هم هستند که در انتخابات شرکت نکردند، ولی به خاطر شیوع ویروس کرونا و معطل شدن در صف انتخابات به دلیل نقص دستگاه هویت سنج عذر داشتند که بنده معتقدم ایرادی به این افراد وارد نیست.

خاتمی گفت: گروه پنجم که در جریان برگزاری انتخابات باید آن‌ها را مورد بررسی قرار داد کسانی هستند که معاندانه و مغرضانه در انتخابات شرکت نکردند که آسیب بزنند بنده خطاب به این گروه عرض می‌کنم که این انقلاب و نظام یک شجره طیبه است و بیدی نیست که با این باد‌ها بلرزد در واقع باید گفت مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری. به هر روی این نظام ریشه در جان‌ها و دل‌ها دارد و حرکت آن در جهت حرکت انبیا و امامان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک نظام ماندگار است منتهی تمام وعده‌های خدا مشروط است، تصریح کرد: مردم عمل آیت الله رئیسی را در مبارزه با فساد دیده اند و می‌دانند که او مرد عمل است به هر روی جریان پیروز باید باور کند که مشکلاتی در کشور وجود دارد و این مشکلات اعم از بیکاری، گرانی، معیشت و مسکن باید اورژانسی برطرف شوند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در دولت جدید باید گزارش کار‌هایی که انجام می‌شوند به اطلاع مردم برسند و این وظیفه سخنگوی دولت است که صادقانه و شفاف بگوید که چه اقداماتی صورت گرفته است.

خاتمی تصریح کرد: کابینه و مجموعه مدیران کشور اعم از استانداران و فرمانداران باید ۱۱ ویژگی داشته باشند که این ویژگی‌ها عبارتند از یک متعهد باشند، خود را مدیون بداند، کاربلد باشند اگرچه ممکن است اهل نماز شب هم باشند، انقلابی باشند، دست پاک باشند، لیاقت مدار باشند و نه حزب مدار، باندمدار و خویش و قوم مدار، ولایت مدار باشند و نه ولایت شعار، فرهنگ ما می‌توانیم فرهنگ شان باشد، برخورد صادقانه و وفادارانه داشته باشند و در نهایت به داخل اعتماد کنند و چشم شان به بیرون نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در دولت آینده باید به همه اجزای مدیریت توجه شود چرا که فقط نباید کابینه خوب باشد.

نظر شما