شناسهٔ خبر: 47779604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مجوز مصرف واکسن «کووایران برکت» صادر شد

صاحب‌خبر -

وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کرونا (کووایران برکت) خبر داد. سعید نمکی در استان مرکزی گفت: امروز می‌خواهم یک خبر خوشی را در این استان بگویم که آن هم اجازه مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت است که دیروز صادر شد. وی گفت: شب‌های زیادی نخوابیدم اما اکثر شب‌ها از اضطراب بود، ولی دیشب از ذوق این [خبر] نخوابیدم که خدا این مرحمت را کرد که ما قول‌هایی که داده بودیم را عملی کنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم. بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست. نمکی تأکید کرد: همزمان به تولید داخل فکر کردیم و در یکسال گذشته دل به دریا زدیم و بر تمام پلتفرم‌های دنیا کار کردیم و خوشبختانه راهی در یکسال رفتیم که باید ۲۰ ساله طی می‌شد و با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم عارضه‌ترین، مؤثرترین و بی‌خطرترین واکسنی است که می‌توان نام برد. یک روزی نه در کسوت وزیر بهداشت بلکه در کسوت معلم دانشگاه می‌روم در تلویزیون و می‌گویم این واکسن ایرانی چیست و چه کارها برای آن شد.
وی افزود: دیروز قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی دوتا از سندهای کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم‌. خدا شاهد است که بشدت آزادانه و کارشناسانه اقدام کردیم. واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد. از هفته آینده دستور توزیع دوزهای آماده را دادیم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با بیان اینکه با اطمینان می‌گویم تا آخر سال همه ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند حداقل یک دوز واکسن را خواهند گرفت که از تولید داخل می‌آید، گفت: اگر مجوز واکسن تولید داخل صادر شود از هفته آینده وارد بازار می‌شود. ما تا آخر خرداد، یک میلیون دوز آماده داریم. در تیرماه سه میلیون، در مرداد بالای هفت میلیون و از شهریور به بعد ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ماست.

نظر شما