شناسهٔ خبر: 68529496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

مدیریت منابع انسانی اتوماتیک می‌شود مدیریت منابع انسانی اتوماتیک می‌شود

امروزه ابزارها‌ و سرویس‌های گوناگون به وجود می‌آیند تا در ساختارهای اداری از کاغذبازی بسیار جلوگیری شود. پارکر کنراد در سال ۲۰۱۳ استارتاپی راه‌اندازی کرد تا مدیران بخش منابع انسانی سوابق کارکنان، حقوق و دستمزد و بیمه‌ها را به صورت آنلاین هماهنگ و کنترل کنند. زنفیتس اپلیکیشن موبایلی هم دارد تا هم

صاحب‌خبر -

امروزه ابزارها‌ و سرویس‌های گوناگون به وجود می‌آیند تا در ساختارهای اداری از کاغذبازی بسیار جلوگیری شود. پارکر کنراد در سال ۲۰۱۳ استارتاپی راه‌اندازی کرد تا مدیران بخش منابع انسانی سوابق کارکنان، حقوق و دستمزد و بیمه‌ها را به صورت آنلاین هماهنگ و کنترل کنند. زنفیتس اپلیکیشن موبایلی هم دارد تا هم کارمندان و هم مدیران به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. البته سال ۲۰۱۶، این استارتاپ دچار بحران شده بود و  شرکت TriNet، آن را خرید و اسم آن به TriNet Zenefits تغییر پیدا کرد.

ترک کار و راه‌اندازی استارتاپ

TriNet Zenefits شرکت فناوری مستقر در سانفرانسیسکو است که سال ۲۰۱۳ توسط پارکر کنراد و لاکس سرینی در شتابدهنده Y Combinator تاسیس شد. این شرکت، نرم‌افزار مبتنی بر ابر را به عنوان یک سرویس (SaaS) به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. کسب‌وکارها در این نرم‌افزار نیازهای منابع انسانی خود را رفع می‌کنند. این نیازها شامل پرداخت حقوق و دستمزد و پوشش بیمه درمانی است.

پارکر کنراد متولد ۱۹۸۰ شهر نیویورک است. او در دانشگاه هاروارد در رشته شیمی تحصیل کرد.پیش از راه‌اندازی زنفیتسس، به عنوان مدیر محصول در Amgen که یک شرکت بیوتکنولوژی است، کار کرد. پارکر همچنین شرکت sigfig را راه‌اندازی کرد. این کسب‌وکار در حوزه مدیریت دارایی فعالیت می‌کند، اما پس از مدتی پارکر با هم‌بنیانگذار خود اختلاف پیدا کرد و شرکت را ترک کرد.

لاکس سرینی متولد هند است و در کالج فناوری PSG در کویمباتور در رشته مهندسی علوم کامپیوتر تحصیل کرده است. او در شرکت‌های مختلف مانند اینتل و Covansys کارآموزی کرده و پروژه‌های مربوط به سیستم‌های خودکار و کتابچه راهنمای ماشین‌آلات کارخانه را پیش برده است.

لاکس سرینی به عنوان مهندس کامپیوتر در sigfig -استارتاپی که پارکر راه‌اندازی کرده بود-فعالیت می‌کرد. او یکی از مهندسان برتر این کسب‌وکار بود.

پارکر پس از مواجه با چالش‌های مدیریت منابع انسانی و مزایا در sigfig و اختلاف با همکار خود، آنجا را ترک کرد و تصمیم گرفت براساس تجربیات خود کسب‌وکاری راه‌اندازی کند تا مشکلات منابع انسانی را برطرف کند. در این راه از لاکس کمک خواست. به این ترتیب سال ۲۰۱۳، زنفیتس به وجود آمد.

ویژگی‌ها و مزایای زنفیتس

زنفیتس یک پلتفرم منابع انسانی (HR) است که عملکرد این بخش را ساده‌سازی می‌کند. این پلتفرم برای مشاغل کوچک و متوسط طراحی شده است. زنفیتس برای ساده‌سازی فرآیند کاری کسب‌وکارها با دیگر ابزارها و خدمات مالی و حسابداری و فروش آنها ادغام می‌شود. عملکرد این پلتفرم به چند بخش تقسیم می‌شود.

در ابتدا مدیریت کارکنان است: به این صورت استخدام‌کنندگان جدید می‌توانند مدارک خود را از جمله فرم‌های مالیاتی و اطلاعات سپرده را به صورت آنلاین تکمیل کنند. پس از آن پیشینه آنها بررسی می‌شود. این سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات کارکنان، مدیریت و به‌روزرسانی سوابق را آسان کرده است.

کارمندان می‌توانند از طریق پلتفرم ساعت‌های ورودی و خروجی و ساعت‌های کاری خود را پیگیری کنند و درخواست مرخصی دهند.

دوم حقوق و دستمزد است. این پلتفرم پردازش حقوق و دستمزد از جمله محاسبات مالیاتی و تشکیل پرونده را به صورت خودکار انجام می‌دهد. کارکنان می‌توانند چک حقوق خود را به صورت مستقیم در حساب بانکی خود دریافت کنند.

سوم مدیریت مزایا است. این پلتفرم فرآیند انتخاب و مدیریت طرح‌های بیمه سلامت را ساده کرده است. زنفیتس همچنین گزینه‌های را برای ۴۰۱ (k) و سایر برنامه‌های پس‌انداز بازنشستگی ارائه می‌دهد. ۴۰۱ (k) در ایالات متحده آمریکا یک طرح پس‌انداز با حمایت کارفرما است که برای ایجاد درآمد در هنگام بازنشستگی کارمندان طراحی شده است.

این پلتفرم اپلیکیشن موبایلی هم دارد و کارمندان و مدیران می‌توانند به صورت مداوم به عملکردهای نیروی انسانی، از جمله مشاهده فیش حقوقی، مزایا و ساعت ورود/خروج دسترسی داشته باشند.

زنفیتس یک رابط کاربری ساده و بصری دارد و به کاربران امکان می‌دهد وظایف HR را تنها با چند کلیک مدیریت کنند.

چالش‌های راه‌اندازی زنفیتس

پس از اینکه پارکر کنراد و لاکز سرینی در سال ۲۰۱۳ این استارتاپ را راه‌اندازی کرد، با رشد قابل توجهی مواجه شدند که باعث ایجاد چالش‌هایی شد.

یکی از این مشکلات بهینه‌سازی زیرساخت و فرآیندها و هماهنگی با مشتریان بود. آنها همچنین باید در زمینه بیمه مجوزهای لازم را دریافت می‌کردند. زنفیتس به عنوان یک تازه‌وارد در فضای فناوری منابع انسانی، باید اعتماد مشتریان و شرکای خود را جلب می‌کرد.

رقابت با ارائه‌دهندگان خدمات منابع انسانی نیازمند تلاش بیشماری در زمینه بازاریابی و تمایز محصول بود. پارکر و لاکز باید سرمایه قابل‌توجهی را برای گسترش فعالیت خود جذب می‌کردند. البته دراین راه توانستند سرمایه‌های بیشماری هم جذب کنند. در سال ۲۰۱۴ در سری A توسط آندریسن هوروویتز ۱۵ میلیون دلار جذب کردند.

در همان سال در سری B، دوباره آندریسن ۶۶.۵ میلیون دلار سرمایه به این استارتاپ تزریق کرد. در سری C، در سال ۲۰۱۵ از سرمایه‌گذارانی مانند fidelity management، TPG و  comcast ventures ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. دراین دور ارزش شرکت به ۴.۵ میلیار دلار رسیده بود.

وجه تمایز زنفیتس و رقبا

پلتفرم Zenefits در مقایسه با رقبای خود در بازار منابع انسانی مزایا و معایبی دارد. زنفیتس در زمینه حقوق و مزایا و دستمزد پلتفرم جامعی است و اپلیکشن آن به آسانی با ابزارهای مدیریتی و فروش ادغام و هماهنگ می‌شود، اما در مقایسه با برخی از رقبا قیمت بالاتری دارد.

Gusto یکی از رقبای زنفیتس است که در زمینه حقوق و دستمزد و سپرده‌های مستقیم و پرونده‌های مالیاتی برنامه عالی دارد. رابط کاربرپسند و طراحی بصری خوبی دارد، اما نسبت به زنفیتس امکانات منابع انسانی محدودی دارد و هزینه پایه برای مشاغل کوچکتر بالاست.

Rippling از دیگر رقبای زنفیتس در این بازار است که توسط پارکر راه‌اندازی شده، پس یکسری از امکانات آن با زنفیتس یکسان است. البته اتوماسیون قوی دارد، اما راه اندازی و استفاده از آن پیچیده است. اگر امکانات پیشرفته‌تری بخواهید، باید هزینه بالاتری پرداخت کنید.

BambooHR رقیب خوبی برای زنفیتس است که برای ردیابی و ورود متقاضی جدید و مدیریت آن عملکرد قوی دارد. این پلتفرم کاربرپسند و استفاده از آن آسان است، اما امکانات محدودی در مقایسه با زنفیتس دارد و هزینه‌هایش برای مشاغل کوچکتر بالا است.

ADP Workforce Now از دیگر رقبای قدیمی زنفیتس است که بسیار انعطاف‌پذیر و مقیاس پذیر است و این پلتفرم برای حقوق و دستمزدهای بین‌المللی هم انتخاب خوبی است. نسبت به باقی رقبا، ویژگی‌های جامع منابع انسانی، از جمله ردیابی زمان و حضور و غیاب دارد.پشتیبانی قوی از مشتری از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم است.

البته هزینه‌های این سیستم برای مشاغل کوچکتر گران است و در مقایسه با پلتفرم‌های جدیدتر رابط کاربری خوبی ندارد و از نظر بصری ضعیف است.

Justworks دیگر رقیب زنفیتس است که برای مدیریت حقوق و مزایا خوب است. نسبت به باقی کسب‌وکارهای این حوزه از مشاغل کوچک و متوسط حمایت می‌کند و قیمت‌گذاری شفافی دارد، اما نسبت به زنفیتس امکانات محدودی دارد و کمتر می‌تواند با نرم‌افزارهای دیگر ادغام شود.

در کل می‌توان گفت هرکدام از این پلتفرم‌ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند و کسب‌وکارها می‌توانند نسبت به اولویت‌های خود یکی از این سیستم‌ها را انتخاب کنند.

استعفای پارکر و فروش استارتاپ

با وجود چالش‌های بسیار  تا سال ۲۰۱۶ زنفیتس در اوج قرار داشت و این شرکت اعلام کرده بود که درآمدهایش در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال پیش آن، ۱۰ میلیون افزایش داشته است. ازاین نظر این استارتاپ به یکی از سریع‌ترین استارتاپ‌ها از نظر رشد تبدیل شده بود، اما در ادامه رشد سریع تعداد کارکنان باعث آشفتگی ساختاری و فرهنگی شده بود.

آنها همچنین با مسائل نظارتی در حوزه مجوز بیمه مواجه شده بودند و تحقیقات داخلی از شرکت زنفیتس نشان داد که برخی از کارمندان بدون مجوزهای لازم بیمه می‌فروشند. همین موضوع باعث شد تحقیقات در چند ایالت دیگر هم شروع شود.

ادعاهایی هم مطرح شد مبنی بر اینکه پارکر کنراد نرم‌افزاری را برای کمک به کارمندان برای دور زدن الزامات مجوز دولتی توسعه داده است. همین موضوع باعث شد او در سال ۲۰۱۶ استفعا دهد.

این امر ضربه سختی برای شرکت بود، زیرا او یک چهره کلیدی در رشد سریع این استارتاپ بود. تغییر مدیریت و چالش‌های عملیاتی و فرهنگی در ساختار زنفیتس سبب شد ارزش این استارتاپ به طور قابل توجهی از ۴.۵ میلیارد دلار به ۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

این شرکت حتی مجبور شد بیش از ۶۰ درصد از کارکنان خود را اخراج کند تا هزینه‌ها را کاهش دهد. علی‌رغم این چالش‌ها، Zenefits موفق شد به فعالیت‌های خود ادامه دهد و در نهایت پس از خرید توسط TriNet در سال ۲۰۲۲ به TriNet Zenefits تغییر نام داد. TriNet یک سازمان کارفرمای حرفه‌ای است که راه‌حل‌های جامع منابع انسانی را برای مشاغل کوچک و متوسط ارائه می‌دهد. هدف این خرید، گسترش محصولات فناوری ترینت و تقویت موقعیت آن به عنوان ارائه‌دهنده خدمات منابع انسانی پیشرو برای مشاغل کوچک و متوسط بود.

برنامه TriNet Zenefits برای ۲۰۲۴

هم‌اکنون TriNet Zenefits  به ۲۳ هزار کسب‌وکار کوچک و متوسط، خدمات ارائه می‌دهد. ۶۰۰ هزار نفر به عنوان کارمند در trinet Zenefits کار می‌کنند.

در سال ۲۰۲۴، این شرکت برگسترش و تقویت راه‌حل‌های منابع انسانی خود برای ارائه خدمات بهتر به مشاغل کوچک و متوسط تمرکز دارد.

یکی از این برنامه‌ها گسترش بازار بیمه سلامت است. ترینت زنفیتس  بازار سلامت خود را تقویت می‌کند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از بین طیف گسترده‌ای از طرح‌های پزشکی، دندانپزشکی و بینایی مقایسه و انتخاب کنند. آنها همچنین طرح‌های بیمه اموال و تلفات را ارائه می‌‌دهند. Trinetzenefits در سال جدید روی کاربرپسندتر و شهودی‌تر کردن پلتفرم خود تمرکز می‌کند که کسب‌وکارها به راحتی از ویژگی‌های آن استفاده کنند.

 

 

 

 

منبع: sharghdaily-941970

نظر شما