شناسهٔ خبر: 47737074 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصررسانه | لینک خبر

اخبار ستون

صاحب‌خبر - براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار انجام شد؛ ۳ ماه فرصت برای صادرات فولاد و محصولات فولادی براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار واحدهای مجاز تولید فولاد میانی و محصولات فولادی به مدت سه ماه بدون تایید دفتر صنایع معدنی مجاز به صادرات شدند. براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم اثربخش بازار فولاد میانی و محصولات فولادی واحدهای تولید کننده مجاز می توانند جهت صادرات بدون اخذ تایید دفتر صنایع معدنی به مدت سه ماه اقدام به صادرات کنند. در مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است به منظور تنظیم اثربخش بازار فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) و محصولات فولادی (مقاطع طویل و فلزات رنگی مس و آلومینیوم) و اطمینان از تامین نیاز داخل و همچنین ساماندهی و تسهیل صادرات واحدهای مجاز به صادرات (تولید کنندگان و نمایندگان قانونی آنها) محصولات مذکور در سامانه جامع تجارت ثبت اطلاعات نموده و با رعایت کف عرضه ابلاغی محصولات در بورس کالا، به مدت سه ماه از تاریخ 1400.3.1 با اعلام فهرست واحدهای مجاز توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی می توانند جهت صادرات محصولات خود اقدام نمایند و نیازی به تایید دفتر صنایع معدنی در سامانه جامع فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران (E.P.L) ندارند. تبصره (1) واحدهای تولیدی محصولات مذکور می توانند نسبت به صادرات آن مقدار از عرضه تکلیفی که طبق برنامه مستمر (هفتگی) در بورس کالا عرضه ولی معامله نگردیده است اقدام نمایند. تبصره (2) بازرگانان و تجار با خرید از رینگ صادراتی بورس کالا می توانند نسبت به صادرات محصولات مذکور اقدام نمایند. این صادرکنندگان باید براساس قوانین و رویه های موجود نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نمایند. تبصره (3) گمرک جمهوری اسلامی گزارش صادرات و شرکت بورس کالای ایران گزارش عرضه، خرید، (مواد اولیه) و مقدار معامله صورت گرفته واحدهای مذکور به صورت ماهانه به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ارسال نمایند تا در صورت عدم رعایت کف عرضه در بورس کالا، عدم ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و عدم انجام تعهدات ارزی با اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان صادرات آنها با رعایت ضوابط مربوطه تعلیق گردد. تبصره (4) سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها نسبت به نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی محصولات مذکور اقدام نمایند. تعیین نرخ جدید شیرخام به بعد از انتخابات موکول شد ! رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه تعیین نرخ جدید شیر خام به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد،گفت: دامداران به شدت در حال زیان هستند. سید احمد مقدسی با بیان اینکه تعیین نرخ جدید شیر خام به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد، گفت: متأسفانه شرایط تولید مناسب نیست و تولیدکنندگان به شدت در حال زیان هستند. وی درباره اینکه هفته گذشته قرار بود در جلسه‌ای درباره نرخ جدید شیرخام بحث‌های کارشناسی مطرح و قیمت‌های پیشنهادی بررسی شود، افزود: مسئولان مربوطه اصلاً اجازه مطرح شدن موضوع را ندادند و بحث فعلاً منتفی شد. مقدسی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید شیرخام روز به روز بالاتر می‌رود، گفت: نرخ مصوب شیرخام در حال حاضر ۴ هزار ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم و قیمت تمام شده تولید هم اکنون ۶ هزار و ۲۶۰ تومان است. وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خشکسالی دامداران در تأمین علوفه‌های خشبی با مشکلات عمده مواجه هستند، افزود: قیمت ذرت علوفه‌ای، کاه، کلش و یونجه روز به روز در حال افزایش است و تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. مقدسی درباره اینکه آیا دولت برای وقفه‌ای که در تعیین نرخ شیرخام ایجاد کرده و به منظور جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، تسهیلاتی را طی این مدت برای آنان در نظر گرفته است؟، گفت: هیچ تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است، دولت فقط جو و ذرت و سویا را تأمین می‌کند که این کار هم به سختی انجام می‌شود. ترکیه گوی رقابت را از ایران ربود دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از افت و آمار پایین صادرات خبر داد و ضمن تشریح دلایل این وضعیت گفت: حتی اگر تولید کنندگان در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند، به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده نمی‌توانند با ترکیه رقابت کنند. پیمان فروهر با بیان اینکه آب بسته‌بندی در ایران صادرات محور نیست، اظهار کرد: به دلایل مختلف طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته صادرات آب‌های بسته‌بندی روند نزولی داشته و حتی به زیر یک میلیون دلار رسیده است. به گفته وی قیمت تمام شده آب بسته بندی در ایران به واسطه بار مالی، یعنی تسهیلات بانکی قابل مقایسه با رقیب ترکیه‌ای نیست. در ترکیه بانک زیر پای تولیدکنندگانی که بخواهند صنعتی راه بیاندازند فرش قرمز پهن می‌کند و معادل ۸۰ تا ۹۰ درصد مجموعه تسهیلات با نرخ بازگشت قابل صرف نظر پرداخت می‌کند. اما در ایران این نرخ بازگشت به صورت چراغ خاموش به ۳۰ درصد هم می‌رسد. دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی همچنین کرایه سنگین حمل از کارخانه تا مرز و از مرز تا بازار هدف و ضعف بنیه مالی واحدهای تولیدی را از دلایل دیگر آمار پایین صادرات در این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت آب بسته بندی صنعتی استراتژیک نیست، واحدهای تولیدی در این بخش به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و توان حضور در بازارهای صادراتی و پرداخت هزینه برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی را ندارند. فروهر با بیان این که مجموع این شرایط باعث شده تا تولیدکنندگان آب‌های بسته‌بندی حضور گسترده‌ای در بازار بین المللی نداشته باشند، تصریح کرد: البته حتی اگر تولید کنندگان در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند هم به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده نمی‌تواند با ترکیه رقابت کنند.

نظر شما