شناسهٔ خبر: 47706804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تخصیص 5000میلیارد برای تکمیل شبکه آبیاری خداآفرین در استان اردبیل

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پنج‌هزار میلیارد ریال برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین در استان اردبیل اختصاص می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد باقر نوبخت صبح امروز در بازدید از شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در اردبیل بر تخصیص پنج‌هزار میلیارد ریال اعتبار مالی برای تکمیل این مجموعه خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با تخصیص این اعتبار، طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین جان تازه ای بگیرد و بخشهایی جدیدی از آن در اسرع وقت به بهره برداری برسد.

وی افزود: وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اقدامات شایسته‌ای در بخش آب استان اردبیل انجام داده‌اند که قابل تحسین است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سعی خواهیم کرد برای تامین اعتبار مالی طرح‌ها و پروژه‌های بخش آب استان تصمیمات خوبی بگیریم، بیان کرد: پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌های آب استان اردبیل، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و برای کارهای تکمیلی و باقیمانده سعی خواهیم کرد، از راه‌های مختلف جهت اتمام آنها کمک کنیم.

سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: توجه به بخش آب و خاک مغان به‌دلیل خاک ارزشمند و زرخیز این منطقه، موجب توسعه استان در بخش کشاورزی خواهد بود و اتمام پروژه‌های بخش آب، آرزوی دیرینه مردم منطقه است.

عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت‌های تکمیل طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین تصریح کرد: اسکان عشایر منطقه، جلوگیری از مهاجرت در روستاها و افزایش درآمد مردم منطقه در سایه راه‌اندازی کامل شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین مقدور خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه ای  استان اردبیل هم  اظهار کرد: در چند سال اخیر، با پیگیری و تلاش‌های انجام شده، پیشرفت فیزیکی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین از حدود ۱۰ درصد به ۸۰ درصد رسیده است و در حال حاضر توانسته‌ایم بهره برداری از ناحیه عمرانی اول این طرح را با سطح اراضی کل حدود پنج هزار هکتار را شروع کنیم.

جنگی افزود: با تکمیل باقیمانده عملیات و بهره برداری از ناحیه عمرانی دوم شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش جدید نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید و این طرح تحول اساسی در بخش کشاورزی استان و کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مثبت این شبکه اجرای همزمان شبکه‌های فرعی همزمان با شبکه اصلی بوده، تصریح کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از این شبکه توسط شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان اردبیل تکمیل شده و به زیر کشت رفته و در صورت تامین اعتبار مالی کافی، قادر خواهیم بود هر ماه تا ۱۵۰۰ هکتار تا ۲۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه را به بهره برداری برسانیم.

جنگی گفت: طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا می‌شود که اغلب اراضی آن در حدود ۳۷۰۰۰هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل یادآور شد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرنترین شبکه شمالغرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود و در تلاش هستیم تکمیل اجرای سیفون دره رود و ۵۲ کیلومتر بخش انتهایی کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل را انجام دهیم و آب را به نواحی عمرانی سوم و چهارم با سطح اراضی بیش از ۲۱ هزار هکتار در این دو ناحیه نیز برسانیم. 

  انتهای پیام/۳۴۶۳/

نظر شما