به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی صبح امروز در مراسم روز شهادت امام جعفر صادق(ع) که در محل حوزه علمیه نواب مشهد برگزار شد، ضمن تسلیت این مناسبت جانسوز، اظهار کرد: اگر انسان بخواهد در حد توان و بضاعت خود در مورد شخصیت امام صادق(ع) صحبت کند نیاز به روزها، هفتهها و ماهها دارد و البته آن هم صرفا در حد بضاعت خودش است؛ امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در دورانی زیست میکردند که بهترین فرصت برای بیان حقایق دینی و تفسیر و تبیین مسائل دینی و رفع شبهات و سوالات و ابهامات بود چراکه حکومت غاصبانه بنیامیه رو به زوال میرفت و پایههای این حکومت لرزان بود، از سوی دیگر بنی عباس تازه روی کار آمده بودند و پایههای حکومت جبار بنی عباس هم تحکیم نشده بود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امامین صادقین(ع) از این فرصت برای تربیت شاگردان و فقاهت اسلام و مسائل توحیدی، بهترین استفاده را کردند، گفت: ما فقط در مسائل فقهی مدیون امام صادق (ع) نیستیم، درسهای امام صادق(ع) در فقه ایشان متبلور شده اما در مسائل کلامی و توحیدی و هستیشناسی و دیگر ابعاد نیز شیعه مدیون امام صادق(ع) است و نه فقط شیعه بلکه جهان اسلام مدیون ایشان است که شاگردان بزرگی را تربیت کردند.
وی با اشاره به اینکه امام صادق در مسائل فقهی و کلامی شاگردان زیادی داشتند که هرکدام از اینها در هر حوزهای که وارد میشدند هیچ کس قدرت رقابت و مناظره با این شاگردان را نداشت، افزود: ایشان شاگردانی برجسته و مبرز تربیت کردند که گاهی از سراسر بلاد اسلامی علما، دانشمندان و متکلمان به مدینه میآمدند و امام صادق(ع) به برخی از آنها میفرمود با شاگردان من مباحثه کنید.
حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: مالک بن انس یکی از چهار فقیه و امام اهل سنت است و از لحاظ علمی و فقهی بسیار برجسته است، وی مدتی در درس امام صادق(ع) و در محضر مبارک این امام همام حضور یافت و با آن تیزهوشی که داشت احوالات امام را رصد میکرد؛ دقت میکرد در گفتار امام و در اعمال امام و در افعال امام و حتی یک سفر حج با امام همسفر شد و کاملا همه حرکات امام صادق(ع) را زیر نظر داشت، روزی مالک در درس خود با سوالی از طرف یکی از شاگردانش مواجه شد که معنای «الرحمان علی العرش استوی» چیست؟ مالک گفت او را از مجلس بیرون کنید؛ حق نداری این سوال را بپرسی؛ این پرسشها بدعت در دین است و نتوانست پاسخ دهد؛ اما در محضر امام صادق(ع) بزرگان دانش از ملحدین و زنادقه میآمدند و هر سوالی که داشتند امام با سعه صدر و خوشرویی پاسخ میداد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: سیدبن طاووس نقل میکند که «امام صادق(ع) گاهی در نماز خود سورههای طولانی قرائت میکردند و گاه بیهوش میشدند و وقتی از ایشان پرسش میشد که چه حالتی به ایشان دست میدهد که در بین نماز بیهوش میشوید؟ مراتب معرفتی و سیر و سلوک و قرب الی الله در ایشان بینظیر است و گویا از کسی که آیات را وحی کرده ایشان آیات را میشنود.»
وی با اشاره به اینکه درس امام صادق(ع) بیان احکام شرعی صرف نبود، تصریح کرد: اگر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) صرفا در گوشه مسجد مینشستند و فقط فقه برای مردم میگفتند و کاری به مسائل و مشکلات جامعه و احیای حقیقی دین نداشتند حکومتها متعرض ایشان نمیشدند همانگونه که متعرض بسیاری از فقها و متکلمان نشدند اما مکتب امام صادق(ع) و درس ایشان با آن بیان و استدلال و منطق حکومت را به چالش میکشاند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند که فقه امام صادق(ع) مضمون معترضانه را با خود حمل میکرد؛ امام ماهیت غاصبانه حکومت را با علم و فقه و درس خود برملا کردند.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: دغدغه اصلی امام صادق(ع)، اقامه دین بود و اقامه دین قطعا نیازمند زیرساخت است؛ اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم ابزار و زیرساخت نیاز داریم، اقامه دین نیازمند حکومت و زیرساخت و ابزار و قدرت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار جنجال برانگیز سفیر امارات در تلآویو با خاخام صهیونیستی اشاره کرد وگفت: در حکومتهای طاغوتی نیز دینداران و مسلمانانی هستند و به اعمال فردی دینی خود اهتمام دارند اما این اقامه دین نیست، آیا در عربستان سعودی اقامه دین وجود دارد؟ آیا در کشورهای حاشیه خلیج فارس اقامه دین میشود؟ اگر اقامه دین وجود داشت سفیر نادان، جاهل و خود فروخته امارات متحده عربی نزد خاخام صهیونیستی نمیرفت تا بگوید برای تبرک دست بر سر من بکش؛ خدا میداند انسان از این غصه دق کند جادارد، آیا این ها در کشورهای خود اقامه اسلام کردند؟
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: در این کشورهای به ظاهر اسلامی نماز جمعههای پرجمعیت نیز برگزار میشود و عید اصلیشان نیز عید فطر است، اقامه دین با دین داری مردم بسیار تفاوت دارد، در آن کشورها تنها دین داری مردم است، در سرزمین حجاز فقط دین داری مردم است اما اقامه دین نیست. ائمه اطهار(ع) به دنبال اقامه دین بودند و اقامه دین منوط به تشکیل حکومت دینی است.
وی ابراز کرد: به همت امام راحل عظیم الشأن انقلاب و یاری خداوند و عنایت حجت خدا این انقلاب شکوهمند پیروز و نظام مقدس اسلامی برای اقامه دین خدا تشکیل شد، لذا ما وظیفه داریم از این نظام صیانت و آن را تقویت کنیم و نمیتوانیم نسبت به آن بیتفاوت باشیم.
وی بیان کرد: اگر در گوشهای از دنیا نظام اسلامی تشکیل شده باشد وظیفه داریم آن نظام اسلامی را تقویت کنیم حال که این نظام در کشور خودمان ایجاد شده و خداوند بر ما منت گذاشته باید این وظیفه خطیر را مضاعف دنبال کرده و نظام اسلامی را تقویت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: در بسیاری از مشکلات و گلایهها حق با مردم است اما دلیل نمیشود کنار بکشیم این که اگر رفتیم با مردم صحبت کردیم و آنها سفره دلشان را باز میکنند باید گوش دهیم و سنگ صبور مردم باشیم و باید درد و دل مردم را بشنویم و احساس همراهی و همدردی کنیم. اگر با انتخابات قهر کنیم به نفعمان میشود؟ صندوقها خلوت شوند و حضور حداکثری مردم محقق نشود چه نصیب میشود و چه کسی صدمه میبیند؟ اشخاص قطعا صدمه نمیبینند بلکه اسلام ضربه میخورد. مردم ما صبور هستند و ما نتوانستیم این صبوری و نجابت را آن گونه که شان مردم است ادا کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: مردم هیچ وقت حاضر نیستند که نتیجه اعمال و رفتارشان طمع کردن دشمن به کشور باشد. مردم غیور هستند. میگویند انتخابات سرد برگزار شود دشمن جری میشود. مردم آماده دفاع از کشور هستند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به این فراز از وصیتنامه امام خمینی(ره) که فرمودند «اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد، محرومان جهان، که به اسلام و حکومت اسلامی روی آورده و دل باختهاند، مایوس میشوند و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد.» اظهار کرد: این فرمایش امام(ره) یک هشدار و اتمام حجت است، حرفهای مردم را بشنوید، درد دلها را بشنوید، آنجا که به حق هست همراهی کنید، نگویند شما فقط توجیه گر هستید، ما توجیه گر اعمال و رفتار حکم رانانمان نیستیم، ولی وظیفه داریم انقلاب و نظام اسلامی را تقویت کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات و عرصههای مختلف انقلاب موجب مصونیت، قدرت و امنیت کشور است، اگر حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی شکل نگیرد، دشمن طمع میکند، آیا این به نفع کشور است؟
وی گفت: ملت ایران مردمی خوب، نجیب و صبور هستند، ما نتوانستیم حق این مردم را ادا کنیم؛ ما نتوانستیم این صبوری، نجابت و همراهی و حضور مردم در تمام صحنه و فداکاریهای آنان را آنگونه که در شأن مردم است ادا کنیم؛ این مردم حق پذیر و غیور هستند و هیچگاه حاضر نیستند که نتیجه اعمال و رفتارشان موجب طمع دشمن به سرزمینشان شود.
لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب برای مردم
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه اهمیت حضور پرشور در انتخابات و دستاوردهای انقلاب باید برای مردم تبیین شود، عنوان کرد: دولتهایی که دورههای مختلف انتخابات برگزیده شدهاند خدماتی نیز انجام دادهاند، دستآوردها و خدمات بزرگی در کشور انجام شده که متأسفانه در بیان خدمات انقلاب خوب عمل نشده است.
وی بر اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیشرفتهای جمهوری اسلامی برای جامعه تأکید و اظهار کرد: اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما کشور باوجود همه فشارها، تحریمها و کارشکنیهای دشمنان دستاوردهای بزرگی در حوزههای مختلف علمی، صنعتی، هستهای، نظامی و غیره داشته است که باید آنها را برای مردم بازگو کرد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه برای انتخاب کاندید اصلح باید به مردم معیار و شاخص داد، اظهار کرد: دلسوز و خدمتگزار بودن، به دنبال منافع شخصی خود نبودن، ضد فساد و رانت بودن بطوریکه در عمل آن را اثبات کرده باشد از جمله معیارهای نامزد اصلح است.
برگزاری سرد انتخابات موجب طمع دشمن است
حجت الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: اگر انتخابات سرد برگزار شود، دشمن تصور میکند آینده و سرنوشت کشور برای مردم اهمیتی ندارد و مردم آماده دفاع از کشور خود نیستند و احساس میکند ملت نسبت به نظام، حکومت و انقلاب خود بیتفاوت شدهاند. اینها دشمن را جری و گستاخ میکند، اینها لبه شمشیر دشمن علیه ملت، اسلام و کشور ایران را تیز تر میکند.
وی با اشاره به پیامهای متعدد رهبر انقلاب اسلامی در طول سالها در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب میفرمایند «حتی اگر ما را قبول ندارید، اما ایران را دوست دارید در انتخابات شرکت کنید» معنای این سخن آن است که دشمن اگر احساس کرد مردم عقب نشستند تنها به نظام متعرض نمیشود، چشم طمع به ایران دارد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حمله صدام به ایران و هشت سال جنگ تحمیلی، گفت: در اوایل انقلاب که دشمن یک لحظه احساس کرد ایران به جهت انقلاب و تشکیل حکومت جدید در ضعف است به کشورما حمله کرد؛ حمله به ایران فکر صدام نبود، توطئه و نقشه آمریکا بود. آن روز احساس کردند کشور در ضعف است پس فرصت را برای ضربه به ملت و کشور ایران مغتنم دانستند، آن دشمنان همچنان وجود دارند و منتظر فرصت هستند.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸
نظر شما