شناسهٔ خبر: 47625062 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

حجت‌الاسلام احمد مروی:

مردم ما صبور هستند و ما نتوانستیم این صبوری و نجابت را آن گونه که شان مردم است ادا کنیم

موج نیوز

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در بسیاری از مشکلات و گلایه‌ها حق با مردم است اما دلیل نمی‌شود کنار بکشیم، اگر رفتیم با مردم صحبت کردیم و آنها سفره دلشان را باز می‌کنند باید گوش دهیم و سنگ صبور مردم باشیم و باید درد و دل مردم را بشنویم و احساس همراهی و همدردی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم روز شهادت امام جعفر صادق(ع) در محل حوزه علمیه نواب مشهد عنوان کرد: اگر انسان بخواهد در حد توان و بضاعت خود در مورد شخصیت امام جعفر صادق (ع) صحبت کند نیاز به روزها، هفته‌ها و ماه‌ها دارد و البته آن هم صرفا در حد بضاعت خودش است.

حجت‌الاسلام احمد مروی با اشاره به جنبه علمی حضرت امام جعفر صادق (ع) تصریح کرد: امام صادق (ع) و امام باقر (ع) در دورانی زیست می‌کردند که بهترین فرصت برای بیان حقایق دینی و تفسیر و تبیین مسائل دینی و رفع شبهات و سوالات و ابهامات بود.  حکومت غاصبانه بنی‌امیه رو به زوال می‌رفت و پایه‌های این حکومت لرزان بود و از سوی دیگر بنی عباس تازه روی کار آمده بودند و پایه‌های حکومت جبار بنی عباس هم تحکیم نشده بود.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: امامین صادقین (ع) از این فرصت برای تربیت شاگردان و فقاهت اسلام و مسائل توحیدی، بهترین استفاده را کردند و ما فقط در مسائل فقهی مدیون امام صادق (ع) هستیم؛ درس‌های امام صادق(ع) در فقه ایشان متبلور شده اما در مسائل کلامی و توحیدی و هستی‌شناسی و دیگر ابعاد نیز شیعه مدیون امام صادق(ع) است و نه فقط شیعه بلکه جهان اسلام مدیون ایشان است که شاگردان بزرگی را در این آسمان تربیت کردند.

وی همچنین افزود: ایشان در مسائل فقهی و کلامی شاگردان زیادی داشتند که هر کدام از این‌ها در هر حوزه‌ای که وارد می‌شدند و به ویژه در حوزه‌ای که در محضر امام تربیت شده بودند هیچ کس قدرت رقابت و مناظره با این شاگردان را نداشت و ایشان شاگردانی برجسته و مبرز تربیت کردند که گاهی از سراسر بلاد اسلامی علما، دانشمندان و متکلمان به مدینه می‌آمدند امام صادق(ع) به برخی از آنها می‌فرمود با شاگردان من مباحثه کنید.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مالک بن انس یکی از چهار فقیه و امام اهل سنت است و از لحاظ علمی و فقهی بسیار برجسته است، وی مدتی در درس امام صادق(ع) و در محضر مبارک این امام همام حضور یافت و با آن تیزهوشی که داشت مراقبت می‌کرد احوالات امام را؛ رصد می‌کرد؛ دقت می‌کرد در گفتار امام و در اعمال امام و در افعال امام و حتی یک سفر حج با امام همسفر شد و کاملا همه حرکات امام صادق(ع) را زیر نظر داشت.

مروی با اشاره به تعریف مالک بن انس از امام صادق(ع) تاکید کرد: روزی مالک در درس خود با سوالی مواجه شد که معنای «الرحمان علی العرش استوی» چیست؟ مالک گفت: او را از مجلس بیرون کنید؛ حق نداری این سوال را بپرسی؛ این پرسش‌ها بدعت در دین است و نتوانست پاسخ دهد؛ در محضر امام صادق(ع) بزرگان دانش از ملحدین و زنادقه می‌آمدند و در محضر امام حاضر می‌شدند و هر سوالی که داشتند امام با سعه صدر و خوشرویی پاسخ می‌داد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: سیدبن طاووس نقل می‌کند که امام صادق(ع) گاه در نماز خود سوره‌های طولانی قرائت می‌کردند و گاه بیهوش می‌شدند و وقتی از ایشان پرسش می‌شد که چه حالتی به ایشان دست می‌دهد که در بین نماز بیهوش می‌شوید؟ مراتب معرفتی و سیر و سلوک و قرب الی الله در ایشان بی‌نظیر است و گویا از کسی که آیات را وحی کرده ایشان آیات را می‌شنود.

مروی گفت: درس امام صادق(ع) صرفا بیان احکام شرعی صرف نبود؛ اگر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) صرفا در گوشه مسجد می‌نشستند و صرفا فقه برای مردم می‌گفتند و کاری به مسائل و مشکلات جامعه و احیای حقیقی دین نداشتند حکومت‌ها متعرض ایشان نمی‌شدند همان گونه که متعرض بسیاری از فقها و متکلمان نشدند اما مکتب امام صادق(ع) و درس ایشان با آن بیان و استدلال و منطق حکومت را به چالش می‌کشاند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند که فقه امام صادق(ع) مضمون معترضانه را با خود حمل می‌کرد؛ امام ماهیت غاصبانه حکومت را با علم و فقه و درس خود برملا کردند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: دغدغه اصلی امام صادق(ع)، اقامه دین بود و اقامه دین قطعا نیازمند زیرساخت است؛ اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم ابزار و زیرساخت نیاز داریم. اقامه دین نیازمند حکومت و زیرساخت و ابزار و قدرت است.

مروی بیان کرد: اگر اقامه دین بود سفیر نادان و جاهل و خودفروخته از کشور امارات عربی متحده نمی‌رفت در کشور صهیونیستی و نزد خاخام بنشیند و بگوید بنده را متبرک کنید؛ از غصه این مسائل اگر انسان دق کند بیراه نیست. آیا اینها اقامه دین کردند؟

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اقامه دین نیاز به حکومت و قدرت و زیرساخت دارد؛ بنابراین برای اقامه دین باید سراغ تشکیل حکومت رفت.

مروی اظهار کرد: باید نظام را برای اقامه دین تقویت کرد و نمی‌توان بی‌تفاوت بود؛ اگر در گوشه‌ای از دنیا نظام اسلامی تشکیل شده باشد وظیفه داریم آن نظام اسلامی تقویت کنیم حال که این نظام در کشور خودمان ایجاد شده و خداوند بر ما منت گذاشته باید این وظیفه خطیر را مضاعف دنبال کرده و نظام اسلامی را تقویت کنیم.

وی گفت: در بسیاری از مشکلات و گلایه‌ها حق با مردم است اما دلیل نمی‌شود کنار بکشیم این که اگر رفتیم با مردم صحبت کردیم و آنها سفره دلشان را باز می‌کنند باید گوش دهیم و سنگ صبور مردم باشیم و باید درد و دل مردم را بشنویم و احساس همراهی و همدردی کنیم.

وی در ادامه نیز گفت: اگر با انتخابات قهر کنیم به نفعمان می‌شود؟ صندوق‌ها خلوت شوند و حضور حداکثری مردم محقق نشود چه نصیب می‌شود و چه کسی صدمه می‌بیند؟ اشخاص قطعا صدمه نمی‌بینند بلکه اسلام ضربه می‌خورد. مردم ما صبور هستند و ما نتوانستیم این صبوری و نجابت را آن گونه که شان مردم است ادا کنیم.

مروی در خاتمه خاطر نشان کرد: مردم هیچ وقت حاضر نیستند که نتیجه اعمال و رفتارشان طمع کردن دشمن به کشور باشد و مردم غیور هستند و می‌گویند انتخابات سرد برگزار شود دشمن جری می‌شود و مردم آماده دفاع از کشور هستند.

نظر شما