شناسهٔ خبر: 47542470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

تاکید انگلیس بر تسریع واکسیناسیون - مردم سالاری آنلاين

نخست وزیر انگلیس در آستانه برگزاری نشست هفت کشور صنعتی جهان، بر لزوم توزیع مازاد واکسن‌های کرونا بین کشورهای فقیر، برای تکمیل فرآیند واکسیناسیون تا پایان سال ۲۰۲۲ تاکید کرد.

صاحب‌خبر -  نخست وزیر انگلیس در آستانه برگزاری نشست هفت کشور صنعتی جهان، بر لزوم توزیع مازاد واکسن‌های کرونا بین کشورهای فقیر، برای تکمیل فرآیند واکسیناسیون تا پایان سال ۲۰۲۲ تاکید کرد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بوریس جانسون در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی کانادا سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) را سال بدی برای جامعه بشری و نظام بین‌الملل خواند. در این سال به گفته وی همکاری‌های بین‌المللی کاهش یافت و کشورها به انبار کردن وسایل بهداشتی، مواد دارویی و غذایی روی آوردند.
وی خواستار جاری شدن قوانینی شد که به موجب آن در زمینه توزیع کالا و موادی که حیات بشر به آن وابسته است اختلالی ایجاد نشود. نخست وزیر انگلیس بر همین اساس توزیع مازاد واکسن‌های کرونا از سوی کشورهای صنعتی جهان به کشورهای فقیر را امری حیاتی خواند و تصریح کرد: تا زمانی که همه ایمن شوند، هیچ کس در امنیت نیست.
وی افزود: ما از گروه ۷ می‌خواهیم که به جای توافق درباره واکسیناسیون جهان تا سال ۲۰۲۵ - که طبق زمان‌بندی فعلی پیش می‌رود - کار را تا پایان سال آینده به پایان برسانیم. جانسون در همین پیوند بیان داشت که لندن یک میلیارد پوند به برنامه توزیع عادلانه واکسن کرونا (کوواکس) برای کشورهای فقیر اختصاص داده است.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۷۱ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.
شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.
چندی پیش وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که بنابر داده‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا کارکنان آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، چند هفته قبل از شناخته شدن ویروس کرونا و شیوع این بیماری برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند. ایالات متحده از متخصصان بین المللی خواسته تا برای یافتن منشا این ویروس اقدام به بررسی مجدد کنند.
این درحالیست که گزارش مشترکی که در ماه مارس توسط سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان چینی منتشر شد به این نتیجه رسید که ویروس احتمالا از خفاش‌ها به گونه دیگری از جانور و سپس به انسان منتقل شده و انتقال آن از آزمایشگاه بسیار بعید است.
وان ژیمینگ، رئیس آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان هم گزارش وال استریت ژورنال را رد کرده و در روزنامه دولتی چینی Global Times آنرا دروغ محض خوانده است. چین مدعی شده است هیچ موردی قبل از پایان سال ۲۰۱۹ در ارتباط با کرونا وجود ندارد.
نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگو با شبکه کانادایی سی‌بی‌سی نیز بیان داشت که درز ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان (چین) در اولویت احتمالات او نیست. به گفته جانسون انتقال این ویروس از حیات وحش به انسان از احتمال بالاتری برخوردار است، « هرچند من احتمالا دیگر را رد نمی‌کنم اما این چیزی است که سازمان جهانی بهداشت می‌گوید.»
جانسون دو هفته دیگر میزبان سران هفت کشور صنعتی جهان است که در آن سران کشورها، از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گرد هم خواهند آمد تا وضعیت احیای اقتصاد جهان از همه‌گیری ویروس کرونا را به بحث بنشینند.

برچسب‌ها:

نظر شما