شناسهٔ خبر: 47562303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

چین: آغاز شیوع کرونا از چند نقطه در دنیا بوده است

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد آغاز شیوع ویروس کرونا از چند نقطه در دنیا بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه روز سه‌شنبه، در واکنش به برخی شائبه‌های ایجادشده در خصوص منشأ ویروس کرونا تصریح کرد که شیوع این ویروس از اواسط سال ۲۰۱۹ از چند نقطه در دنیا آغاز شده است.

دولت آمریکا در روزهای گذشته چین را به عدم همکاری با سازمان جهانی بهداشت درباره منشأ ویروس کرونا متهم کرده است.

«وانگ ون‌بین»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در پاسخ به سوالی در همین باره گفت: «چین همکاری‌های باز، شفاف و مسئولانه‌ای با سازمان جهانی بهداشت در خصوص منشأ ویروس کرونا داشته است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد این کشور همزمان با مقابله با کرونا در داخل کشور دو بار به کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اجازه داده برای مطالعه در خصوص نحوه شیوع این بیماری همه‌گیر جهانی به چین سفر کنند.

وانگ‌ ون‌بین تصریح کرد در جریان این سفر کارشناسان بین‌المللی و چینی اقدام به انجام بازدیدهای میدانی و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها کرده‌اند.

وی سپس اضافه کرد: «تمایل دارم تأکید کنم که سرنخ‌ها، گزارش‌ها و مطالعات متعددی حاکی از ان هستند که شیوع کرونا از اواسط سال ۲۰۱۹ در چند نقطه دنیا آغاز شد.»

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی روز یکشنبه مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: «این بیانیه می‌گوید، تا ۲۳ مارس ۲۰۲۱ (دیروز) هیچ‌کدام از کارکنان به این ویروس مبتلا نشده‌اند. بنابراین انتشار مطالبی درباره بیماری سه نفر از کارکنان موسسه ویروس شناسی چین کاملاً فاقد صحت است».

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «بعید به نظر می‌رسد».

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نام آن را «ویروس چینی» گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد.

جمعه دو هفته پیش گروه «حقوق مدنی آمریکایی‌های چینی‌تبار» از ترامپ بابت استفاده از الفاظی نظیر «ویروس چینی»، «آنفلوانزای چینی» و «کونگ فلو» شکایت کرده و دریافت غرامتی ۲۲ میلیون دلاری را خواستار شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) از همه طرف‌ها خواسته با تحقیقات سازمان جهانی بهداشت برای یافتن منشأ این ویروس و جلوگیری از همه‌گیری‌های دیگر در آینده همکاری کنند.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما