شناسهٔ خبر: 47541199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نخست‌وزیر کودک‌کش صهیونیست‌ها رفتنی شد

حماس: تغییر کابینه اسرائیل برای مقاومت فرقی نمی‌کند

روزنامه جوان

نفتالی بنت، رئیس حزب یمینای رژیم صهیونیستی توافق با یائیر لاپید رهبر حزب «آینده‌ای هست» را اعلام کرد تا رفتن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تقریباً قطعی شود. نتانیاهو البته کماکان حاضر به کنار کشیدن نیست. او کابینه جدید را ائتلافی چپ‌گرا خوانده که امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد، ولی بنت این اتهام را رد کرده و گفته که کابینه او از کابینه فعلی هم خیلی راستگراتر خواهد بود. حماس گفته که تغییر کابینه «هویت دولت آینده اسرائیل» را تغییر نخواهد داد و بر مبارزه و مسیر مبارزه ملت ما تا زمان شکست اشغالگر تأثیری نخواهد گذاشت.»

صاحب‌خبر -

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: نفتالی بنت، رئیس حزب یمینای رژیم صهیونیستی توافق با یائیر لاپید رهبر حزب «آینده‌ای هست» را اعلام کرد تا رفتن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تقریباً قطعی شود. نتانیاهو البته کماکان حاضر به کنار کشیدن نیست. او کابینه جدید را ائتلافی چپ‌گرا خوانده که امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد، ولی بنت این اتهام را رد کرده و گفته که کابینه او از کابینه فعلی هم خیلی راستگراتر خواهد بود. حماس گفته که تغییر کابینه «هویت دولت آینده اسرائیل» را تغییر نخواهد داد و بر مبارزه و مسیر مبارزه ملت ما تا زمان شکست اشغالگر تأثیری نخواهد گذاشت.»

نفتالی بنت سرانجام یک شنبه شب توافق با یائیر لاپید را اعلام کرد و گفت: «امروز اعلام کردم که مصمم هستم تمام تلاش ممکن را برای تشکیل دولت وحدت با دوستم یائیر انجام دهم تا با هم «کشور» را نجات دهیم و اسرائیل را در مسیر درست قرار دهیم.»‌بنت گفته که «نتانیاهو دنبال تشکیل دولت نیست او می‌خواهد اردوی ملی‌گرا‌ها و کل کشور را با خود به قلعه شخصی‌اش ببرد.» بنت گفت: «گزینه‌ها این است که یا دور پنجم انتخابات از آوریل ۲۰۱۹ برگزار شود یا آنکه کابینه‌ای که با نام «بلوک تغییر» که شامل احزاب مخالف نتانیاهو است، تشکیل شود.»
رهبر حزب یمینا اتهام مخالفان درباره تشکیل «ائتلاف چپ» را رد کرده و گفته است: «پیام من به اردوگاه ملی‌گرا‌ها این است که اگر کسی برای ترساندن شما بگوید که این یک دولت چپگرا است، دروغ است. من به شما اطمینان می‌دهم که این دولت بسیار راست‌گراتر از دولت فعلی است.» موضع بنت، واکنشی به صحبت‌های نتانیاهو است که بنت را «کلاهبردار قرن» توصیف کرده و گفته است: «اگر رأی دهندگان به بنت می‌دانستند که وی در یک دولت چپ شریک خواهد شد، او را انتخاب نمی‌کردند؛ او می‌خواهد به هر قیمتی نخست‌وزیر شود.»‌وی افزود: «چنین دولتی خطری برای امنیت اسرائیل است و همچنین خطری برای آینده «کشور» است. تصور کنید اگر دولتی چپ‌گرا شکل گیرد، در ایران، غزه و واشنگتن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در صورت تشکیل چنین دولتی، توان بازدارندگی اسرائیل لطمه خواهد خورد.» نتانیاهو گفت: «به جای یک دولت چپگرا که امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند، باید یک دولت راست‌گرا ایجاد شود. این را می‌توان به دو روش انجام داد، راه اول نخست‌وزیری چرخشی بین من و گدعون ساعر و نفتالی بنت که بنت آن را نپذیرفت، و راه دوم کسب حمایت بیش از ۶۱ عضو کنست است. آن‌ها قبلاً به من گفتند که اگر نفتالی بنت به دولت بپیوندد از دولت راستگرا حمایت خواهند کرد.»‌نتانیاهو گفت: «یک میلیون اسرائیلی حزب لیکود را به رهبری من انتخاب کردند. یک میلیون نفر من را برای ریاست دولت برگزیدند... بنت همان دروغ‌ها و شعار‌های پوچ قبلی را تکرار می‌کند.»

فرق «چرخشی نتانیاهو» با «چرخشی بنت»
نتانیاهو برای اینکه جلوی ائتلاف مخالفان را بگیرد، روز یک شنبه به «گیدئون سعر» رئیس حزب امید جدید پیشنهاد کرد کابینه چرخشی سه‌جانبه تشکیل دهند، به این ترتیب که اول سعر ۱۸ ماه نخست‌وزیر باشد و بعد از او خود نتانیاهو دو سال و سرانجام نوبت به «نفتالی بنت» رئیس حزب «یمینا» برسد و تنها شش ماه در این سمت باشد. این در حالی است که در چارچوب ائتلاف جدید که مخالفان نتانیاهو آن را کابینه وحدت ملی می‌خوانند، ابتدا نفتالی بنت به مدت دو سال نخست‌وزیر خواهد شد و بعد از آن لاپید تا پایان دوره چهارساله این پست را در اختیار می‌گیرد. تشکیل چنین کابینه‌ای می‌تواند به بن‌بست کابینه شکننده که تل‌آویو دو سال درگیر آن شده و تاکنون چهار انتخابات برگزار کرده، پایان دهد. ائتلاف رهبران حزب یمینا با حزب «آینده‌ای هست» تقریباً به معنای پایان ۱۲ سال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو است. با این حال، اختلافات برای ترکیب کابینه احتمالی شروع شده است. به جز دو حزب «آینده‌ای هست» و «یمینا»، مذاکرات با احزاب کوچک‌تر «تیکفا حداشا» و «آبی- سفید» نیز تا صبح دیروز ادامه پیدا کرد. مذاکرات میان احزاب اسرائیلی دیشب هم برگزار شد تا زمان تعیین شده (چهارشنبه) ائتلافی برای تشکیل کابینه بیرون بیاید. رسانه‌های عبری زبان گزارش کرده‌اند همچنان اختلافاتی میان احزاب فراکسیون تغییر درباره ساختار و پست‌های وزارتی وجود دارد و تا عصر روز گذشته توافق میان حزب یمینا و «آینده‌ای هست» امضا نشد.

حماس: فرقی نمی‌کند
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یک شنبه شب در اولین واکنش به کابینه ائتلافی در اسرائیل که منجر به حذف نتانیاهو خواهد شد، گفت‌: همه این اقدامات برای تثبیت این رژیم است. به گزارش خبرگزاری «شهاب» فلسطین، فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس در این باره گفت: ما روی هیچ یک از تحولات داخلی رژیم اسرائیل حساب باز نمی‌کنیم. وی تأکید کرد: این کار با توجه با آن صورت می‌گیرد که تمامی این‌ها [مقامات اسرائیلی]حاصل طرح رژیم صهیونیستی با هدف تثبیت پایه‌های رژیم صهیونیستی به ازای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین هستند. «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس گفت: «هویت دولت آینده اسرائیل، ماهیت این رژیم اشغالگر را که مستلزم مقاومت است، تغییر نخواهد داد و بر مبارزه و مسیر مبارزه ملت ما تا زمان شکست اشغالگر تأثیری نخواهد گذاشت.»

گانتس: زخم خورده‌ایم
نحوه برخورد نتانیاهو با جنگ ۱۲ روزه غزه، تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش انتقادات داخلی از نتانیاهو و سناریوی برکناری گذاشت. با این حال، در داخل سرزمین‌های اشغالی، وضعیت فعلی چیزی فراتر از تغییر کابینه قلمداد می‌شود. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به تحولات اخیر گفت: «اسرائیل در مقابل دشمنانش قوی است، اما از درون ضعیف، چند تکه و زخمی است.» وی افزود: همانطور که ما باید از اسرائیل «قدرتمند» در مقابل تهدیدات خارجی محافظت کنیم در برهه کنونی نیز باید در داخل قدرت آن را حفظ کنیم. گانتس هرچند معتقد است «اسرائیل از نظر امنیتی خوب است و همین‌گونه نیز باقی خواهد ماند»، ولی تأکید می‌کند: «با وجود نگرانی‌های زیادی که اخیراً مطرح شده است، ملاحظات سیاسی در مسائل امنیتی لحاظ نخواهد شد و من می‌دانم که در دولت جدید نیز مانند دولت فعلی با مسئولیت امنیتی و سیاسی عمل خواهند کرد.» «عصام مخول»، رئیس مؤسسه «مطالعات فلسطین و اسرائیل امیل توما» می‌گوید: «رژیم صهیونیستی در یک بحران سیاسی ساختاری گیر کرده و نمی‌تواند با برگزاری انتخابات از آن خارج شود. ناتوانی نتانیاهو در تشکیل دولت جدید به این معنی است که او به سمت زندان پیش می‌رود.» وی افزود: «نتانیاهو در ازای ماندن در قدرت آماده است دست به هر ماجراجویی بزند و‌تر و خشک را با هم بسوزاند.» مخول گفت: «عقیده مردم در اسرائیل این است که اسرائیل در جنگ غزه شکست خورد و به هیچ هدفی نرسید. این بحران سیاسی عمیق است که نتانیاهو و غیر او را به فساد کشانده است نه برعکس.» وی افزود: «با توجه به اینکه ملت فلسطین با استواری خود ناامیدی را به جامعه اسرائیل تزریق کرد، احتمالاً شاهد ترور سیاسی جدیدی در اسرائیل باشیم.» صالح ابوعزه، پژوهشگر امور سیاسی نیز می‌گوید: «نتانیاهو با رهبری جنگی شخصی و نه حزبی، لیکود را به جهنم هدایت کرد.» به گفته او، تشتت زیادی در اراضی اشغالی دیده می‌شود. این رژیم در حال اجرای پروژه خودتخریبی است.

نظر شما