شناسهٔ خبر: 47495028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر ستاد انتخابات خبر داد

وجود ۱۸ هزار و ۵۹۱ رای اولی در چهارمحال و بختیاری

فاطمه خسروی

دبیر ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۱۸ هزار ۵۹۱ نفر رای اولی در استان وجود دارد، گفت: تعداد رای دهندگان مرد در استان ۳۷۸ هزار و ۳۷۸ نفر و رای دهندگان زن ۳۶۲ هزار و ۹۴۴ نفر است.

صاحب‌خبر -

ملک‌محمد قربانپور هشتم خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شهر و روستاها در مورخ ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: امنیت و سلامت انتخابات بر عهده هیات‌های نظارت بر انتخابات است و مقوله رقابت و مشارکت را باید مسئولان، احزاب، تشکل‌های صنفی و مردم رقم بزنند.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری، ۷۴۱ هزار و ۳۲۲ نفر واجد شرایط رای دادن هستند، افزود: تمامی متولدین ۲۸ خرداد سال ۱۳۸۲ به قبل می‌توانند در انتخابات امسال شرکت کنند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری تعداد رای اولی‌ها را در استان، ۱۸ هزار  ۵۹۱ نفر عنوان و بیان کرد: تعداد رای دهندگان مرد ۳۷۸ هزار و ۳۷۸ نفر و رای دهندگان زن ۳۶۲ هزار و ۹۴۴ نفر هستند.

قربانپور با بیان اینکه تعداد ۱۱۶۴ شعبه رای‌گیری در چهارمحال و بختیاری برای اخذ آرا در روز انتخابات به وزارت کشور پیشنهاد داده شده است، ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا، وزارت کشور شرایط را برای افزایش شعب اخذ رای فراهم کرده است که احتمالا پیش‌بینی می‌شود تعداد شعب رای‌گیری در استان حدود ۱۰۰۰ شعبه باشد.

وی درخصوص انتخابات شورای شهر و روستا در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: در انتخابات شورای شهر، تعداد ۹۳۳ داوطلب در استان ثبت‌نام کرده‌اند که این رقم نسبت به ادوار گذشته تغییری نداشته است، در انتخابات شورای روستا نیز تعداد ۳۸۱۱ داوطلب ثبت‌نام خود را قطعی کردند که تعداد افراد ثبت‌نام کرده نسبت به دوره قبل از روند مناسبی برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ۹۲ درصد از افراد ثبت‌نام شده در انتخابات شورای شهر و ۹۵ درصد از افراد شورای روستا، تایید صلاحیت شدند.

وی با بیان اینکه تعداد عوامل اجرایی انتخابات در چهارمحال و بختیاری، حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر خواهد بود، تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم باید بین نیروهای انتظامی و عوامل نظارت صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبق قانون، روستاهایی که جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر دارند، شورای آن روستا سه نفره است، خاطرنشان کرد: ۵۶۷ روستا در استان، جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر دارند و تعداد روستاهای بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر، ۴۹ مورد بوده که شورای این روستاها، پنج نفره است.

قربانپور با بیان اینکه ۴۳ شهر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: تعداد نفرات شورای شهر در ۴۱ شهر، پنج نفره بوده و تنها در دو شهر بروجن و شهرکرد، هفت نفره است.

وی با اشاره به رد صلاحیت‌ها در هیات‌ اجرایی شهرستان‌ها، تصریح کرد: مجموعا ۵۵ نفر از داوطلبان هیات اجرایی شهرستان‌ها  رد صلاحیت شده و در هیات نظارت استان، صلاحیت ۸۳ نفر محرز نشد، البته به‌صورت مجدد، صلاحیت ۲۴ نفر از هیات نظارت چهارمحال و بختیاری، تایید شد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: آخرین روز تایید صلاحیت‌ها و اعلام نتایج نهایی شورای شهرها و روستاها به‌ترتیب ۱۵ خرداد و  ۱۶ خرداد است.

قربانپور فرصت تبلیغات ریاست جمهوری را از هفت تا ۲۶ خرداد ماه اعلام و اضافه کرد: شوراهای شهر و روستا از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ خرداد فرصت تبلیغات دارند، در واقع با کسانی که زودتر از موعد مقرر اقدام به تبلیغات حتی در فضای مجازی کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی تعداد هیات نظارت در چهارمحال و بختیاری را سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان بیان کرد و افزود: در شهرستان‌ها نیز کار نظارت بر عهده پنج نفر از نمایندگان هیات عالی نظارت است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص تایید صلاحیت افراد ثبت‌نام شده در شورای شهر و روستا، تصریح کرد: ثبت احوال، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و دادگستری صلاحیت افراد را بررسی کرده و در روستاها تنها صلاحیت افرادی که مظنون هستند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

قربانپور با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا، توضیح داد: در دو شهرستان لردگان و شهرکرد، این انتخابات در مراحل احراز هویت و رای‌گیری به‌صورت تمام مکانیزه برگزار می‌شود و در سایر شعب، احراز هویت، مکانیزه و رای‌گیری به‌صورت دستی است، انتخابات ریاست جمهوری نیز به‌صورت نیمه‌مکانیزه در سراسر استان برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اجازه هیچ‌گونه تجمع انتخاباتی در فضاهای بسته وجود ندارد، گفت: مسئول تبلیغات ریاست جمهوری بر عهده نمایندگان هر نامزد در استان‎‌ها و مسئول تبلیغات شورای شهر و روستا، شخص نامزد است، استقبال از نامزدها و راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی ممنوع است و هیچ نامزدی حق استفاده از بلندگو برای تبلیغات ندارد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در فضای باز نیز همه افراد ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و طبق ابلاغیه، فضای مربوط به هر نفر در فضای باز، هشت متر مربع تعریف شده است که به‌منظور جلوگیری از تجمع، مکان مورد نظر باید درب ورودی و خروجی داشته باشد.

قربانپور خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، ادارات کل ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های اجرایی دارای سالن‌ها و فضاهای روباز در استان مکلف شدند تا مکان‌های خود را برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی معرفی کنند.

وی اضافه کرد: در شهرهای با وضعیت قرمز ۱۵ نفر، وضعیت نارنجی ۲۰ نفر و شهرهای زرد ۳۰ نفر می‌توانند در فضای بسته برای برگزاری جلسات تبلیغاتی حاضر باشند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برنامه‌ای تحت عنوان « رای یافت» برای یافتن مکان‌های انتخابات تعبیه شده است، یادآور شد: در شهرهایی که انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود، دستور داده شده است که شعب رای‌گیری افزایش پیدا کنند و به ازای هر شعبه، سه تا پنج صندوق اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش بر این است که شعبات اخذ رای در روز انتخابات، خلوت باشند، افزود: به‌همین منظور ساعت رای‌گیری در روز ۲۸ خرداد، از هفت صبح تا ۲ پس از نیمه شب روز ۲۹ خرداد در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اقدامات اعتمادبخش و اقدامات امیدبخش در مسئله افزایش مشارکت مردم اثر دارد، این مسئله مروبط به دولت و مردم است و تکلیف این است که انتخابات در امنیت و سلامت برگزار شود.

قربانپور در پایان یادآور شد: جزییات برگزاری انتخابات، در تاریخ ۱۸ اسفند سال گذشته به فرمانداران، بخشداران و ستادهای انتخاباتی استان‌ها ابلاغ شد.

انتهای پیام

نظر شما