شناسهٔ خبر: 47481293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

هشدار ایران به امریکا و انگلیس برای جلوگیری از تحریف مذاکرات وین

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به مقام های دیپلماتیک امریکا و انگلیس هشدار داد که مذاکرات وین را تحریف نکنند.   به گزارش «ایران» سعید خطیب‌زاده، با اشاره به سفر وزرای خارجه امریکا و انگلیس به سرزمین‌های اشغالی در توئیتی نوشت:‌ وزرای خارجه امریکا و انگلیس در تلاش برای جلب رضایت دشمن قسم خورده برجام، مذاکرات وین را تحریف می‌کنند. این دلسرد کننده است. او خطاب به وزرای خارجه امریکا و انگلیس افزود: رژیم خونخوار اسرائیل که سعی در جلب رضایتش دارید، هر کاری توانست کرد تا توافق (برجام) را تخریب کند. خطیب‌زاده افزود: به جای بی اعتبار کردن خودتان، بر احیای توافق اصلی - تنها راه‌حل روی میز - تمرکز کنید.
این واکنش ایران به اظهاراتی بود که وزرای خارجه امریکا و انگلیس در سفر به سرزمین‌های اشغالی در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی درباره برجام عنوان کردند. «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در سفر به فلسطین اشغالی ضمن تأکید بر اتحاد مستحکم واشنگتن و تل‌آویو علیه ایران، گفته بود که «ایالات متحده امریکا و اسرائیل در این گزاره که هرگز نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود کاملاً متحد هستند». «بلینکن» همچنین در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین، گفت:«در پی تقویت و طولانی کردن توافق هسته‌ای هستیم».
از سوی دیگر، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم که اواخر هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، در صفحه توئیتر خود نوشت: «در دیدار خود با «گابی اشکنازی » بر تعهد به راه‌ حل دو دولتی، اهمیت یک توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران و تعهد خود به امنیت اسرائیل تأکید کردم».
این موضعگیری ها در حالی مطرح می شود که دور پنجم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین سه شنبه هفته گذشته با حضور هیأت های دیپلماتیک ایران و کشور‌های ۱+۴، برگزار شد و سپس رایزنی های کارشناسی و دیپلماتیک در روزهای بعد ادامه یافت که تاکنون جریان دارد؛ در همین چارچوب «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی توئیتری با اعلام خبر دیدار کشورهای عضو برجام (به غیر از ایران) با هیأت امریکایی در روز پنجشنبه گذشته گفت:«ما در خصوص وضعیت فعلی امور در گفت‌وگوهای وین تبادل نظر کردیم و تأکید ویژه‌ای روی جنبه‌های اجرایی توافق آتی داشتیم. این گفت‌وگوها در مرحله پیشرفته‌ای از لحاظ جزئیات قرار دارند.» همزمان با این مذاکرات «ژانت یلن»، وزیر امور خزانه‌داری امریکا در یک جلسه استماع در کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان گفت این نهاد امریکایی به بررسی این خواهد پرداخت که رفع کدام تحریم‌ها علیه ایران مناسب است.
شاهرخ ناظمی، رئیس دفتر مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل هم به نیوزویک گفت: ما می‌خواهیم به توافقی خوبی درباره اقداماتی برسیم که امریکا باید برای بازگشت به برجام انجام دهد. برای انجام دادن این، عجله‌ای نداریم که روی موارد ناقص توافق کنیم. ناظمی درباره تأثیر نتیجه انتخابات در ایران بر مذاکرات برجامی هم تأکید کرد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران ارتباطی به مذاکرات ادامه دار وین ندارد.

نظر شما