شناسهٔ خبر: 47386243 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان/ بارش قابل توجهی تا تیرماه در کشور نداریم

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی و نوسانات دمایی به کشاورزان توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

صاحب‌خبر -

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی سه روز آینده در ساعات بعدازظهر و شب در مناطقی از شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز به ویژه قزوین، البرز و تهران رگبار پراکنده گاهی وزش باد انتظار می رود.

وی افزود: امروز در مناطقی از جنوب غرب، فارس، یزد و کرمان و طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در مناطقی از اصفهان، شمال فارس، یزد و ارتفاعات کرمان رگبار پراکنده پیش بینی می شود.

حقیقت از ورود هوای خنک به سواحل شمالی کشور خبر داد و گفت: طی روزهای آینده در منطقه کردستان و نوار شمال غرب کشور احتمال وزش باد وجود دارد.

این مقام مسئول در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان و مرکزی عارضه ای در باغات پسته مبنی بر برگ ریزی و خوشه ریزی ناشی از نوسانات دمایی و بارش اردبیهشت اتفاق افتاده که به کشاورزان توصیه می شود سریعا نسبت به کلسیم پاشی اقدام کنند تا عارضه در باغات کاهش یابد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی، سن پسته در باغات بویژه مناطق شمال شرق در حال پیدایش است که درصورت رویت از سموم سن کش استفاده کنند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: برنج کاران هر چه سریع تر نشا را به زمین انتقال دهند، همچنین باغداران جنوب کشور باغات مرکبات را به طور منظم آبیاری کنند تا مرکبات با استرس گرمایی روبرو نشوند.

کاهش ۵۳ درصدی بارش نسبت به سال قبل

وی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۱۲۷.۶ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۷۴.۱ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۱۷.۱ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۵۳.۵ درصدی بارش نسبت به سال قبل و ۴۱.۲ درصدی نسبت به دوره بلندمدت در کشور نشان می دهد.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط بارش خشکسالی شدید تا بسیار شدید یا متوسط تا بسیار شدید را در بسیاری از مناطق داریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه بارش چندانی در تابستان نداریم، گفت: نقشه های پیش یابی اقلیم شناسی نشان می دهد که بارش ها تا حدود ۶ تیر در اکثر مناطق کشور در حد صفر است و تنها بارش های محدودی در نیمه غربی خزر تا شمال غرب پیش بینی می شود‌.

وی از افزایش دما در برخی نقاط خبر داد و گفت: دما تا ۶ تیر، یک تا ۲ درجه نسبت به نرمال افزایش دارد که با این وجود به نظر می رسد تابستان کم بارشی پیش رو داریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: مدل ها نشان می دهد که از خرداد تا شهریور در اکثر نقاط جز مناطق شمالی و جنوب و جنوب شرق کشور نداریم.

حقیقت در پایان بارش نوار شمالی کشور را نرمال و تاحدودی کمتر از نرمال پیش بینی کرد و گفت: امسال بارش های موسمی در جنوب و جنوب شرق کشور همچون سیستان و بلوچستان، قسمت هایی از کرمان، خراسان جنوبی و قسمت های شرقی فارس بیش از نرمال است.

انتهای پیام/

نظر شما