شناسهٔ خبر: 47606631 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند؛ تابستان کم بارشی پیش رو است

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

صاحب‌خبر -

 مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در اغلب مناطق کشور جوی پایدار پیش روست، اظهار کرد: طی سه روز آینده در غالب مناطق کشور جوی پایدار، آسمانی صاف و آفتابی همراه با ماندگاری توده هوای گرم پیش بینی می‌شود.

او افزود: امروز با توجه به شمالی شدن جریانات، کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل اتفاق خواهد افتاد.

حقیقت از افزایش ابر و بارش پراکنده در سواحل دریای خزر خبر داد و گفت: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه با وزش بادهای گرم و مرطوب جنوبی، بارش پراکنده همراه با رعد و برق برای ارتفاعات شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان پیش بینی می‌شود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل و شرق استان کرمان و خوزستان، بخشی از شمال غرب و غرب کشور به سبب افزایش سرعت وزش باد، احتمال خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش بینی می‌شود.

به گفته او، امروز شرق دریای عمان، مناطق شمالی و مرکزی خلیج فارس و دریای خزر به تناوب مواج و متلاطم خواهد بود.

حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: برای استحکام نهال تازه کشت شده در برابر مقاومت باد از قیم استفاده کنید.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی افزود: در صورت مشاهده کرم خوشه خوار در مرحله گل دهی درختان انگور مبارزه صورت گیرد، همچنین در استان آذربایجان شرقی مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم انجام شود.

 به گفته حقیقت، با توجه به پیش بینی وزش باد گرم در هرمزگان به منظور جلوگیری از بیماری مستطیلی خرما توصیه می‌شود که آبیاری نخیلات در ساعات اولیه صبح انجام شود.

کاهش ۵۳ درصدی بارش نسبت به سال قبل

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۱۱ خرداد، مجموع بارش کشور ۱۲۹.۴ میلی متر است که در مدت مشابه سال قبل ۲۷۶‌.۱ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۰ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۵۳.۱ درصدی نسبت به سال قبل و ۴۱.۲ درصدی دوره بلندمدت را نشان می دهد.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط بارش، خشکسالی شدید تا بسیار شدید یا متوسط تا بسیار شدید را در بسیاری از مناطق داریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه بارش چندانی در تابستان نداریم، گفت: نقشه‌های پیش یابی اقلیم شناسی نشان می‌دهد که بارش‌ها تا حدود ۶ تیر در اکثر مناطق کشور در حد صفر است و تنها بارش‌های محدودی در نیمه غربی خزر تا شمال غرب پیش بینی می‌شود‌.

او از افزایش دما در برخی نقاط خبر داد و گفت: دما تا ۶ تیر، یک تا ۲ درجه نسبت به نرمال افزایش دارد که با این وجود به نظر می‌رسد، تابستان کم بارشی پیش رو داریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان، بارش در نوار شمالی کشور را نرمال و تا حدودی کمتر از نرمال پیش بینی کرد و گفت: امسال بارش‌های موسمی در جنوب و جنوب شرق کشور همچون سیستان و بلوچستان، قسمت‌هایی از کرمان، خراسان جنوبی و قسمت‌های شرقی فارس بیش از نرمال است.

انتهای پیام/

نظر شما