شناسهٔ خبر: 47371297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«هشتمین جمهور» | بستۀ خبری ویژه انتخابات؛

مناظره احمدی‌نژاد با لاریجانی در راه است؟ / تخلفات جهانگیری در انتظار رای دادگاه

در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار انتخابات و حواشی آن را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد.

آخرین اخبار انتخابات را از بیست و دومین شماره‌ی «هشتمین جمهور» بخوانید.

گارد منفی مردم به شما لاریجانی‌ها

پرویز امینی خطاب در یادداشتی به لاریجانی نوشت: «جناب لاریجانی نمی‌دانم تاکنون برای کار‌هایی که در فضای انتخابات انجام داده‌اید، چه میزان هزینه کرده‌اید و با چه منطقی این مشورت‌ها را پذیرفته‌اید، ولی خیلی روشن به شما می‌گویم جامعه ایران در شرایطی از نارضایتی از حکمرانی کنونی است که کسی مانند شما که بخش لاینفک آن در این سال‌ها با سه دوره ریاست مجلس هستید، نمی‌تواند با این کار‌های فانتزی راهی به این فضای سنگین و منفی افکار عمومی باز کند.

خصوصا گارد منفی که نسبت به شما و درک خاندانی از شما تحت عنوان «لاریجانی‌ها» در سیاست ایران است. به‌نظر می‌رسد این خیال خامی است که با این کار‌ها بتوانید، گارد بسته مردم به خود را باز کنید، چه برسد به این که بتوانید آرا آن‌ها را متوجه خود کنید.»

رئیس ستاد پزشکیان

الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان تعیین شد.

آخرین خبر از شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به اینکه شورای نگهبان در مهلت ۵ روز دوم بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به سر می‌برد و دقت زیادی برای بررسی مستندات پرونده‌ها لازم است افزود: «به همین علت ما ناچار شدیم از مهلت ۵ روز دوم هم استفاده کنیم و امیدواریم که إن‌شاءالله تا پایان وقت قانونی بتوانیم اسامی کسانی را که صلاحیت‌شان احراز شده است به وزارت کشور ارسال کنیم.»

وی تصریح کرد: «متأسفانه ما با دو مشکل مواجه هستیم و آن اینکه برخی از کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند در مناطق مختلف اقدام به سخنرانی می‌کنند که طبق قانون خلاف است و مسأله مهمتر این‌که در فضای مجازی هم با عناوین مختلف حضور دارند و این حضور هم به اعتقاد ما مغایر قوانین است.»

فکری به حال بورس کنید

قاضی‌زاده هاشمی در توئیتر با انتشار تصویری از توئیت لاریجانی نوشت: «اگر کسی مدعی و طالب افزایش مشارکت در انتخابات است باید شجاع باشد و به دوستان خود بگوید که فکری به حال بورس کنند. از خدا که نمی‌ترسند شاید از قهر مردم زیان‌دیده با صندوق رای بترسند و این آشفته بازار را سامان دهند.»

تخلفات جهانگیری در انتظار رای دادگاه

پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در توئیتر نوشت: «اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری که منجر به رای دادگاه شده است، جهت بررسی در تایید صلاحیت‌ها به شورای محترم نگهبان ارسال کردم. کاندیدا‌های ریاست جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بُغض نمایشی داشته باشند.»

آمادۀ پذیرایی از جهانگیری هستیم

رامین مهمان پرست اظهار کرد: «در کنار نقد دولت باید برنامه‌های خود را ارائه کنیم. دیروز اقای جهانگیری برای مناظره اعلام آمادگی کرد که ما هم اعلام کردیم که آماده پذیرایی از آقای جهانگیری هستیم، ولی دو شرط برای برگزاری مناظره از جمله با حضور خبرنگاران و پخش زنده داریم.»

برنامۀ مناظره جهانگیری

فاطمه پهلوانی، دبیر شورای سیاست گذاری ستاد انتخابات جهانگیری در پاسخ به این سوال که آیا جهانگیری مناظره با سایر نامزد‌ها را خواهد پذیرفت؟ گفت: «طبق قانون انتخابات، صدور احکام ستاد نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و برنامه‌ریزی برای مناظره نامزد‌ها بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، از سوی شورای نگهبان انجام خواهد شد.»

جهانگیری در روز‌های اخیر در توئیتر دیگر داوطلبان را به مناظره دعوت کرده بود. با پذیرش این دعوت از سوی ضرغامی، پلتفورم تلوبیون برای پخش این مناظره در ساعت ۲۱ امشب اعلام آمادگی کرد. با این حال سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که هرگونه فعالیت انتخاباتی تا پیش از تایید صلاحیت‌ها غیرقانونی است.

نقوی از آرایش انتخاباتی در ایران می‌گوید

سید حسین نقوی‌حسینی، رییس شاخه جوانان ستاد سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۹۶ درباره آرایش انتخاباتی گفت: «ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری و تشکیل آرایش انتخاباتی در ایران در حقیقت در دو مرحله است؛ مرحله اول ثبت‌نام و مرحله دوم اعلام صلاحیت‌ها است که بعد از آن آرایش انتخاباتی واقعی شکل می‌گیرد و به همین دلیل امروز نمی‌توان به طور قطع درباره گزینه‌هایی نهایی در رقابت صحبت کرد.»

وی افزود: «اما به نظر می‌رسد در مرحله اول علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محسن مهرعلیزاده در یک طرف قرار می‌گیرند و طرف مقابل آقایان ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی و احتمالا محسن رضایی هستند و باید ببینیم که چهره چهارم بین آقایان سعید محمد یا رستم قاسمی یا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کدام است.»

تا آخر می‌مانم

ابوالقاسم رئوفیان اظهار کرد: «اگر احراز صلاحیت شوم تصمیم حزب این است که تا آخر بمانم و در مناظرات برنامه‌هایم را اعلام کنم و با رعایت مشی اخلاق انتخاباتی در مقابل دیگران به دفاع از برنامه‌های خود بپردازیم. در صورت احراز صلاحیت برنامه‌های حزب را اعلام می‌کنیم و تا آخر هم خواهیم ماند. اگر در این فرایند حزب تصمیم دیگری گرفت، ما مطیع حزب هستیم.»

وی اضافه کرد: «البته اگر احراز صلاحیت نشدم حزب اسلامی ایران زمین در این خصوص برنامه‌ای تصویب کرده است و جدول مکانیزم ارزیابی داریم که اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده به ترتیب حروف الفبا در آن ذکر شده است. ما نامزد‌ها را ارزیابی می‌کنیم و امتیازات آن پردازش می‌شود و خروجی هرچه بود حزب از آن حمایت خواهد کرد.»

سخنانِ سخنگو قانونی‌ست

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه سخنگوی شورای نگهبان گفته – اگر سخن او با دقت و امانت نقل شده باشد – با قانون منطبق است؛ به عبارت روشن‌تر، آنچه از نظر قانون مهم است و با اعتبار انتخابات سروکار دارد اینست که واجدان شرایط رأی دادن در هر انتخاباتی برای شرکت در آن دعوت شوند و با اختیار خود در آن شرکت نمایند. اینکه حضور چند درصد از واجدان شرایط رأی دادن در پای صندوق‌های آراء موجب قانونی بودن یا نبودن انتخابات می‌شود، نکته‌ایست که قانون درباره آن ساکت است.

در عین حال، آنچه قابل نقد است این است که به انتخابات نباید فقط از دریچه میزان قانونی مشارکت نگاه کرد. این نگاه فقط قانونی بودن انتخابات را تأمین می‌کند، ولی به اموری که فراتر از قانون هستند و به اعتبار نظام مربوط می‌شوند توجهی ندارد. مسئولان حکومتی در عین حال که باید به قانونی برگزار شدن انتخابات فکر کنند، به این واقعیت انکارناپذیر هم باید بیاندیشند که نظام برای آنکه مشروعیت و جایگاه مردمی خود را حفظ کند، نیاز به مشارکت حداکثری دارد. این، به تفاوت اعتبار قانونی با مشروعیت مردمی مربوط می‌شود، امری که علاوه بر اهمیت داخلی از نگاه خارجی نیز برای نظام بسیار مهم است. به همین دلیل، همه باید تلاش کنند با عمل و سخن خود زمینه را برای مشارکت حداکثری فراهم نمایند و به مشارکت حداقلی قانع نباشند.

نامزد اصلی اصولگرایان رئیسی‌ست

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: «بعد از بررسی صلاحیت‌ها و مشخص شدن واجدین شرایط باید موقعیت افراد مشخص شود. به طور طبیعی نیاز است که چند نفری برای مناظره‌ها در کنار رییسی باشند تا بتوانند مناظره قدرتمندی داشته باشند و در حقیقت آن‌ها حرف‌ها را بزنند.»

وی افزود: «طبیعتا امثال جلیلی و چند نفری باید باشند تا از ابعاد مختلف بحث‌ها را دنبال کنند تا نیاز به اینکه رییسی به برخی موضوعات ورود کند نباشد، در واقع جلیلی و امثال او بازوی انتخاباتی رئیسی در مناظرات هستند. اینکه جلیلی انصراف می‌دهند یا نه چیزی است که من نمی‌توانم از جانب او نظر بدهم، ولی پیش بینی خود من این است که شاید برخی از افراد بتوانند بیایند و مشارکتی جدی‌تر در جریان باشد، ولی در حقیقت نامزد اصلی اصولگرایان و نیرو‌های انقلاب، رییسی است که همه روی او اجماع دارند و بقیه باید در این فرایند نقش کمکی داشته باشند.»

هفته منتهی به انتخابات باید از لحاظ کرونا آرام باشد

رییس جمهور گفت: «ما باید کاری انجام بدهیم که در ایام انتخابات یعنی یک هفته مانده به انتخابات یک شرایط آرامی از لحاظ کرونا داشته باشیم، وگرنه اگر خدای نکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و بخواهیم پایان هفته دوم خرداد و در هفته سوم خرداد با یک پیک جدید مواجه شویم معنی آن این است که ما نمی‌توانیم انتخابات مطلوب و باشکوه داشته باشیم.»

نظر شما