شناسهٔ خبر: 47375782 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

«صبح‌نو» مهم‌ترین رخدادهای انتخابات1400 طی روزهای گذشته را بررسی کرد

از اختفای اسحاق تا جدال کلامی لاریجانی و جلیلی

27 روز بیشتر تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باقی نمانده است. با اینکه هنوز فضای انتخاباتی آنطور که باید و شاید داغ و تنوری نشده، لیکن برخی اظهارات ازسوی نامزدها، فعالان و تحلیلگران سیاسی باعث شده تا اندکی بر شور انتخاباتی اضافه شود. طی روزهای گذشته نیز برخی اخبار، بیشتر از بقیه چشمگیر شدند. از بگومگوی مجازی میان رییس پیشین مجلس و دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گرفته تا مخفی شدن اسحاق جهانگیری از موضع مدعی مناظره. یکی از نامزدهای انتخاباتی نیز با اینکه هنوز نتایج تاییدصلاحیت‌ها رسما اعلام نشده، رییس ستاد انتخاباتی خود را منصوب کرد. در ادامه مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و پیشاانتخاباتی را از منظر خواهید گذراند.

صاحب‌خبر -

همه به نفع آیت‌الله رئیسی 
کنار می‌روند
 یکی از مواردی که بارها موردتایید و تاکید نیروهای اصولگرا به‌ویژه اعضای دو شورای ائتلاف و وحدت قرار گرفته، کناره‌گیری نامزدهای اصولگرایی به نفع آیت‌الله رئیسی است. با‌این‌حال بعضی معتقدند که نامزدهای اصولگرا باید تا مناظره نهایی در کنار آیت‌الله رئیسی بمانند و از گفتمان انقلابی‌گری حمایت کنند و سپس به نفع نامزد اصلی جریان انقلاب یعنی ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کنند. در همین‌باره، محمدجواد محمدی نوری، عضو شورای وحدت و دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی
 چندی پیش در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به کناره‌گیری نامزدهای اصولگرا به نفع رئیسی تاکید کرد: پنج نفر از نامزدهای جریان اصولگرایی حتما به نفع رئیسی کنار می‌روند، منتها آن‌ها ممکن است در مناظره بمانند و بعد از مناظره کنار بروند. همینطور که داوطلبان اصلاح‌طلب عده‌ای سپر دفاعی برخی از نامزدها هستند. این فعال اصولگرا اظهار کرد: رییسی با لاریجانی رقابت خواهد داشت اما با این اوضاع و احوال، احتمال اینکه رئیسی در دور اول به پیروزی برسد خیلی زیاد است.

امکان حمایت از نامزد اصولگرا 
وجود ندارد 
 عدم حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب و نگرانی از بابت تکرار وقایع انتخابات سال84، دو موضوعی است که این روزها به‌وفور در میان اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود. اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی و پیش از اعلام رسمی نظر شورای نگهبان، تاکید دارند که هرگز و به‌هیچ‌وجه از نامزد غیراصلاح‌طلب یا ائتلافی، مشخصا علی لاریجانی حمایت نخواهند کرد. در همین باره، حسن رسولی، عضو بنیاد امید ایرانیان چندی پیش در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه امکان ائتلاف با نامزد اصولگرا وجود ندارد، گفت: این موضوع جزو اسناد بالادستی ماست که در انتخابات۱۴۰۰ فقط از کاندیدای اصلاح‌طلب حمایت خواهیم کرد. نامزدهای اصلاح‌طلبی که الان نام‌نویسی کرده‌اند همین ۹نفر هستند و خروجی آن یک نفر براساس فرایند علمی و کارشناسی با داوری و قضاوت جبهه اصلاحات و قول و قرارهای قبلی با نامزدهاست و نامزد غیراصلاح‌طلب در سبد بررسی اصلاح‌طلبان نیست. 

اسحاق از مناظره پا پس کشید
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، چندی پیش در صفحه توییتر خود با اشاره به اعلام آمادگی‌اش برای مناظره با همه نامزدها در هر قالب و پلتفرم موردنظر، نوشته بود: «سیاست خارجی مهم است اما کشورداری یک‌بعدی نیست. آمادگی دارم با همه نامزدها در هر پلتفرمی و هر زمانی درباره مسائل مهم کشور -هم در سیاست خارجی و هم حوزه‌های سیاست داخلی، اقتصاد، فرهنگ، اجتماعی و محیط زیست‌- گفت‌وگو کنم». پس از این، عزت‌الله ضرغامی، دیگر داوطلب نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به این درخواست پاسخ مثبت داد. علاوه‌بر ضرغامی، محمد دلاوری، مجری برنامه تبادل هم اعلام کرد که امکان این مناظره به‌صورت زنده فراهم است. شنیده‌ها حاکی از آن است که معاون اول دولت حسن روحانی از مناظره پا پس کشیده و آن را به بعد از اعلام تاییدصلاحیت‌ها موکول کرده است. در همین باره، «فاطمه پهلوانی»، سخنگوی ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری در حساب کاربری خود در توییتر با نام بردن از عزت‌الله ضرغامی و یکی از اعضای ستاد وی نوشت: پیرو مذاکره تلفنی، بعد از هماهنگی زمان طرفین و اعلام تاییدصلاحیت‌ها در خدمت شما هستیم. همچنین، حمیدرضا زندی، از مدیران فضای مجازی سازمان صداوسیما، روز گذشته در مطلبی درباره جهانگیری نوشت: «‏جهانگیری که آمادگی خود برای مناظره در هر پلتفرمی را اعلام کرده بود، با وجود تماس‌های مکرر با وی از سوی شبکه «آرا»، حاضر به پاسخگویی نبوده است».

بگومگوی مجازی لاریجانی و جلیلی
بگومگوی مجازی علی لاریجانی و سعید جلیلی روز گذشته به سوژه داغ رسانه‌ای تبدیل شد. لاریجانی با به اصطلاح اهالی توییتر، «کوت‌کردن» توییت جلیلی نوشت: شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به‌عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند. سعید جلیلی پیش از این در توییتر نوشته بود: «کشور با نمایش اداره نمی‌شود» و از لاریجانی خواسته بود کارنامه ۱۲سال ریاست بر مجلس را ارائه کند؛ البته این اظهارات لاریجانی با واکنش‌هایی در فضای مجازی همراه بوده، او را به‌واسطه اینکه در این هشت سال یارکمکی دولت بوده و حالا نیز به‌عنوان کاندیدای اجاره‌ای اصلاحات در انتخابات ظاهر شده است، مورد نقد قرار داده‌اند. برخی نیز اینگونه لاریجانی را مورد خطاب قرار دادند که آیا دولت مورد حمایت شما کشور را به لبه پرتگاه نکشانده است؟ حال از توییت‌های لاریجانی می‌توان نتیجه گرفت که او دوقطبی در انتخابات را کلید زده و بر ایجاد فضای دوگانه برای پیروزی در رقابت‌ها حساب کرده است.

حضرتی، رییس ستاد انتخاباتی پزشکیان شد
 نامزدهای ریاست‌جمهوری آرام‌آرام دارند ریاست و هیات ریاست ستادهای انتخاباتی خود را منصوب می‌کنند. پس از جهانگیری که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران را رییس ستاد انتخاباتی خود کرد، پزشکیان نیز دست به کار شد و رییس ستاد خود را منصوب کرد. در همین باره، الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتمادملی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان رییس ستاد  انتخاباتی پزشکیان تعیین شد. پزشکیان و حضرتی، هر دو در مجلس دهم، به‌عنوان عضو فراکسیون امید (ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات) حضور داشتند؛ یکی به‌عنوان نایب‌رییس مجلس و دیگری به‌عنوان رییس کمیسیون اقتصادی. البته به دلیل رفاقت گرمابه و گلستان حضرتی با شهرام جزایری، این انتخاب برای پزشکیان حاشیه‌هایی به همراه داشته است.

رییس‌جمهوری در ایران  اختیارات وسیعی دارد
کم بودن اختیارات دولت، پدیده بی‌دولتی و حتی وجود دولت موازی، همواره جزو ادعاهای برخی جریان‌های خاص سیاسی در ایران بوده است. معمولا دولت‌ها در پایان کار هشت‌ساله خود، به جای پاسخگویی نسبت‌به ناکارآمدی‌ها همه تقصیرها را گردن بی‌اختیاری دولت و قوه مجریه می‌اندازند. در سال‌های اخیر نیز اصلاح‌طلبان برای دفاع از عملکرد دولت روحانی، مدام از محدودبودن اختیارات دولت سخن گفتند و در این‌باره بارها بر برگزاری رفراندوم در کشور تاکید کردند. با این حال، اظهارات اخیر محسن هاشمی چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا، گزاره همیشگی جریان‌های سیاسی در کم بودن قدرت قوه مجریه را زیر سوال برد و تصریح کرد: در دهه نخست انقلاب که نظام پارلمانی را شاهد بودیم، عملا اینطور بود و رییس‌جمهور نقشی تشریفاتی داشت اما پس از اصلاح قانون اساسی رییس‌جمهور اختیارات زیادی دارد که البته باید در استفاده از این اختیارات با هوشمندی عمل کند. هاشمی اضافه کرد: همه روسای‌جمهور ایران جز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تاکنون از کمبود اختیارات صحبت کرده‌اند، البته شهید رجایی که حدود یک‌ماه رییس‌جمهور بود مستثناست، اما سایرین تصور می‌کردند که رییس‌جمهور اختیار کافی را برای اداره کشور ندارد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: در اکثر حوزه‌ها جز دولت نهادهای دیگر حاکمیتی هم ممکن است حضور یا تاثیر داشته باشد که برای استفاده از اختیارات دولت باید با آن‌ها تعامل داشت و دیدگاه‌های آنان را در نظر گرفت. این تعامل اگرچه شاید در بخشی سرعت تحقق اهداف را کاهش دهد، اما مانع تقابل و تنشی می‌شود که کل دولت را در معرض تهدید قرار داده و دچار چالش می‌کند.

اصلاحات به پیسی خورده است
بسیاری مسعود پزشکیان را نامزد خاص جریان اصلاحات در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند که بعید به نظر می‌رسد به نفع نامزد دیگر به این راحتی کنار بکشد. ادبیات و گفتمان پزشکیان هم در نوع خود خاص است. او اخیرا در نشست «دانشگاه و انتخابات» با انتقاد از رویه سیاسی جریان اصلاحات گفت: اصلاحات با جنجال و جدال فرق دارد. بعد از رفتار آقای هاشمی‌رفسنجانی قدرت در دست جریانی افتاد که اگر عالمانه و عاقلانه رفتار می‌کردند و هوای مشتری را می‌داشتند و با کیفیت رفتار و عدالت را رعایت می‌کردند به این پیسی که الان گرفتار شده‌اند، گرفتار نمی‌شدند. اینکه دعوا کنی و از قدرت شما را بیرون کنند که نشد اصلاحات. باید بدون دعوا و جدال به اصلاح برسیم. 

نظر شما