شناسهٔ خبر: 47329833 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ساماندهی بازار تاریخی زنجان در اولویت میراث فرهنگی باشد/ مرمت 50 شیء تاریخی

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: ساماندهی، حفاظت و مرمت بازار بزرگ زنجان باید از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی باشد و در جریان مرمت و بازسازی بازار زنجان، باید حفظ هویت تاریخی آن مورد نظر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله شیخ علی خاتمی در جلسه با مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان اظهار کرد: میراث فرهنگی به‌عنوان بخشی از گذشته ما باید همواره مورد توجه قرارگیرد و آثار تاریخی و فرهنگی همچون بازار زنجان جزو سرمایه‌های اصلی استان و کشور محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه ساماندهی، حفاظت و مرمت بازار بزرگ زنجان باید از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی باشد و در جریان مرمت و بازسازی بازار زنجان، باید حفظ هویت تاریخی، معماری و بافت قدیمی این مجموعه با رعایت ضوابط و قوانین مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و حفظ و مرمت این بناهای ارزشمند به شکل شایسته می­‌تواند به رونق گردشگری استان کمک شایانی بکند.

وی درباره حوزه گردشگری گفت: زیرساخت‌های گردشگری استان به‌ واسطه ظرفیت‌های ارزشمندی که دارد بسیار نیازمند توجه است و باید زیرساخت‌های جدید برای جذب و ماندگاری گردشگران ایجاد شود.

آیت‌الله خاتمی افزود: رونق تولید صنایع‌دستی علاوه بر ارتقای سطح درآمد افراد می‌تواند منجر به رونق اقتصادی صنعتگران شود و صنایع‌دستی امروزه بهترین ابزار برای چرخاندن اقتصاد خانواده‌هاست و باید آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در این دیدار با اشاره به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی گفت: در سال گذشته 15 بنای تاریخی در استان مرمت شد و مردان نمکی و ۵۰ شیء و سکه در موزه ذوالفقاری مورد پاک‌سازی، رنگ‌سنجی و مستند نگاری قرار گرفت و ۶۵۰ قلم شیء تاریخی فرهنگی استان هم در سامانه جام ثبت شد.

امیر ارجمند افزود: در سال گذشته اثر ناملموس، ۶ اثر منقول، ۸ اثر غیرمنقول و ۶ اثر طبیعی به ثبت رسید و مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۷۹ اثر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت نزدیک به 2 هزار و 162 مورد پایش یگان حفاظت در خصوص حفاظت از آثار تاریخی انجام شد که به‌منظور دستیابی به داده‌های فرهنگی و تاریخی، سال گذشته کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی زیادی هم انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه طی سال جاری اقداماتی نظیر مرمت و نماسازی خانه‌ خدیوی، مقبره چلبی اوغلو، تکمیل مرمت مسجد چهلستون، کاروانسرای نیک پی، مرمت سنگ محوطه داش کسن، عمارت دانشور کرسف، مرمت لمبه‌­ها انجام خواهد شد، گفت: از دیگر اقداماتی که امسال انجام می‌شود، مرمت درب و پنجره‌های موزه دوالفقاری، ساماندهی و کف سازی بازار بالا، ساماندهی و کف سازی بازار پایین، ساماندهی و کف سازی معابر در روستای قوزلو و روستای گلابر است.

وی تصریح کرد: ساماندهی قلعه سانسیز، مرمت تزیینات داخلی گنبد سلطانیه در جبهه شمالی و شمال غربی، مرمت برج و باروی جنوب شرقی گنبد سلطانیه و ... آغاز و تا پایان سال جاری تداوم خواهند داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: در راستای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از ابنیه‌ تاریخی این اداره‌کل، از ابتدای سال جاری در سطح استان بیش از 20 کارگاه در حوزه‌های حفاظتی، مرمتی و بازسازی آغاز به کار  خواهند کرد و با نظارت کارشناسان و متخصصان این امر تا پایان سال جاری تداوم خواهند داشت.

انتهای پیام/73005/ق

نظر شما