شناسهٔ خبر: 47312377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه زنجان

حفظ و مرمت آثار تاریخی به رونق گردشگری استان زنجان کمک می کند

به گفته آیت الله خاتمی، جلوگيری از تخريب آثار تاريخی و حفظ و مرمت اين بناهای ارزشمند به شكل شايسته می ‌تواند به رونق گردشگری استان كمك شايانی كند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، امام جمعه زنجان در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: میراث فرهنگی به‌عنوان بخشی از گذشته ما باید همواره موردتوجه قرارگیرد.

 

آیت الله علی خاتمی با تاکید براینکه آثار تاریخی و فرهنگی همچون بازار زنجان جزو سرمایه‌های اصلی استان و کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: ساماندهی، حفاظت و مرمت بازار بزرگ زنجان باید از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی باشد.

 

به گفته وی، در جریان مرمت و بازسازی بازار زنجان، باید حفظ هویت تاریخی، معماری و بافت قدیمی این مجموعه با رعایت ضوابط و قوانین موردتوجه قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: جلوگيری از تخريب آثار تاريخی و حفظ و مرمت اين بناهای ارزشمند به شكل شايسته می ‌تواند به رونق گردشگری استان كمك شايانی كند.

 

وی افزود: زیرساخت‌های گردشگری استان به‌واسطه ظرفیت‌های ارزشمندی که دارد بسیار نیازمند توجه است و باید زیرساخت‌های جدید برای جذب و ماندگاری گردشگران ایجاد شود.

 

آیت‌الله خاتمی گفت: رونق تولید صنایع‌دستی علاوه بر ارتقای سطح درآمد افراد می‌تواند منجر به رونق اقتصادی صنعتگران شود. صنایع‌دستی امروزه بهترین ابزار برای چرخاندن اقتصاد خانواده‌هاست و باید آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

 

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نیز گفت: در سال گذشته 15 بنای تاريخی در استان زنجان مرمت شد و مردان نمکی و 50 شیء و سکه در موزه ذوالفقاری مورد پاک‌سازی، رنگ‌سنجی و مستند نگاری قرار گرفت و 650 قلم شیء تاریخی فرهنگی استان هم در سامانه جام ثبت شد.

 

امیر ارجمند ادامه داد: در سال گذشته اثر ناملموس، 6 اثر منقول، 8 اثر غیرمنقول و 6 اثر طبیعی به ثبت رسید و مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد 879 اثر رسيد و نزدیک به دو هزار و 162 مورد پایش یگان حفاظت در خصوص حفاظت از آثار تاریخی انجام شد. به‌منظور دستیابی به داده‌های فرهنگی و تاریخی، سال گذشته کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی زیادی هم انجام شد.

 

در پایان تندیس حافظان میراث از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه استان زنجان اهدا شد.

 

پایان پیام/693

نظر شما