شناسهٔ خبر: 47314648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

والاس: عقل سلیم از حمایت اتحادیه اروپا از اسرائیل در تعجب است

یک نماینده ایرلندی پارلمان اروپا که از ابتدای حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، سران تل‌آویو را به باد انتقاد گرفته و جنایت‌های آن‌ها را محکوم کرده است، خواستار قطع روابط با اسرائیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «میک والاس» امروز (چهارشنبه) با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا تصریح کرد که دفاع از حقوق بشر فلسطینیان باید به طور جدی در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گیرد. وی تصریح کرد: اگر به حقوق بشر اهمیت می‌دهیم باید با نظام جنایتکار و آپارتاید اسرائیل قطع رابطه کنیم تا زمانی که آن ها از نسل کشی مردم فلسطین دست بکشند و فلسطین آزاد شود.

والاس بعد از این سخنرانی از اینکه همکاران او در پارلمان اروپا از ترس اتهام یهودستیزی، جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین را توجیه می‌کنند ابراز تاسف کرد و گفت: هنگامی که آن‌ها می‌گویند در حملات اخیر کودکان در هر دو طرف کشته می شوند فراموش می‌کنند، تعداد کودکان فلسطینی که توسط اسرائیل کشته شده‌اند ۲۰ برابر است.

وی همچنین عنوان کرد که اتحادیه اروپا به حدی از سیاست‌های امپریالیستی ‌آمریکا دنباله روی می‌کند که حتی حاضر نیست از کودکان بی‌گناه فلسطین دربرابر دولت آپارتاید اسرائیل و پروژه استعماری آن دفاع کند. این قانون‌گذار اروپایی این پرسش را مطرح کرد که اتحادیه اروپا چطور از رفتارهای غیرانسانی اسرائیل حمایت می‌کند؟ والاس با بیان اینکه هر عقل سلیمی از حمایت اتحادیه اروپا نسبت به جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین در تعجب است افزود، آیا این است ارزش‌های اروپایی که از آن دم می‌زنید؟ وی اعتبار نهادهای اروپایی را یک حضیض تازه توصیف کرد.

نیروهای اشغالگر صهیونیست از دوشنبه هفته گذشته (۲۰ اردیبهشت) حملات و تجاوزهای وحشیانه خود علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را شروع کردند که تاکنون در اثر این حملات ۲۱۹ فلسطینی شهید و یک هزار و ۵۳۰ تن دیگر زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در این حملات، ۶۳ کودک و ۳۶ زن و ۱۶ فرد مسن به شهادت رسیده اند. این درحالیست که آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» اعلام کرد که رژیم صهیونیستی اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه کرم ابو سالم را نداده است.

مقاومت فلسطین در پاسخ به ادامه تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرده است.

دیروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به منظور بررسی راه‌های توقف بحران خاورمیانه تشکیل جلسه داده اما به دلیل اختلاف نظر اعضا، موفق به صورت بیانیه‌ای مشترک نشدند. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست دیروز برداشت خود را از فضای کلی جلسه ارائه کرد و گفت که دیپلمات ها خواستار آتش بس فوری در غزه شده‌اند.

او متنی را در دست داشت که به گفته او وزرای امور خارجه ۲۶ کشور اتحادیه اروپا (از مجموع ۲۷ کشور) حمایت خود را از آن اعلام کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عضوی که از این متن حمایت نکرد توضیحی نداد.

در این متن به گفته بورل بر لزوم ترک فوری مخاصمه و اجرای آتش بس بین اسرائیل و فلسطینیان تاکید شده است. وی افزود: هدف این است که از غیر نظامیان حفاظت شود و به ساکنین غزه دسترسی کامل به کمک‌های بشردوستانه داده شود.

در بند دیگر این متن آمده است که افزایش خشونت ها طی روزهای اخیر منجر به آمار بالای زخمی‌ها و تلفات شده است که میان آن‌ها تعداد زیادی زنان و کودکان دیده می‌شود و این وضع قابل قبول نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که صلح خاورمیانه در گرو رسیدن به یک راه حل سیاسی واقعی است. وی با بیان اینکه «برای این منظور نیازمند احیای یک دورنمای سیاسی هستیم» افزود: اکنون اولویت با توقف خشونت‌ها و اجرای آتش بس است اما بعد از آن باید افق سیاسی جدیدی را باز کنیم که به احیای روند صلح خاورمیانه که برای مدت طولانی متوقف شده است، منجر شود.

او همچنین به از سرگیری انتخابات فلسطین اشاره و تصریح کرد که کسی نباید در برگزاری انتخابات مانع ترشی کند. بورل پیشتر رژیم صهیونیستی را عامل اصلی تعویق انتخابات فلسطین در قدس اشغالی دانسته و از این مساله ابراز ناخرسندی کرده بود. این دیپلمات پیشین اسپانیایی سپس بیان داشت که اتحادیه اروپا به رایزنی‌ها با طرف‌های مختلف و شخصیت‌های سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه ادامه می‌دهد.

از برآیند اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نظر می رسید که او انتظار داشت متن ارائه شده را به صورت بیانیه مشترک وزرا صادر کند اما مخالفت یکی از اعضا، این اقدام را ابتر گذاشت. این مساله نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا از اتخاذ موضعی روشن دربرابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی ناتوان است.

نظر شما