شناسهٔ خبر: 47263089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکاوی عملیات سیف القدس (۱):

۱۴ هزار موشک حماس چگونه ۶ میلیون صهیونیست را به پناهگاه‌ها فرستاد؟

عملیات مقاومت علیه صهیونیست‌ها را می‌توان عملیاتی مهم دانست؛ چراکه دقت موشک‌های نیرو‌های مقاومت باعث شده است تل‌آویو بیش از پیش احساس خطر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروه‌های مقاومت غزه از دوشنبه ۲۰ اردیبهشت حملات راکتی و موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی را شروع کرده‌اند. در چهار روز نخست جنگ، بیش از ۲۰۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. این مسئله باعث شد تا بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کنند که در‌های جهنم به روی اسرائیل باز شده است. حماس و جهاد اسلامی در کنار دیگر گروه‌های مقاومت اعلام کرده اند که اسرائیل نباید بای آتش بازی کند. در مقابل نیز جنگنده‌های اسرائیلی مناطق مسکونی و غیرنظامی در نوار غزه را هدف قرار داده که تاکنون بیش از ۱۸۵ نفر شهید شده‌اند. عملیات نیرو‌های مقاومت علیه اسرائیل «سیف القدس» یا «شمشیر قدس» نامگذاری شده است. اما ریشه شروع این حملات چه بوده و این دور از درگیری‌ها چه تفاوتی با جنگ‌های پیشین دارد؟

چگونگی شروع عملیات سیف القدس

عملیات سیف القدس در حالی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت شروع شد که دو عامل مهم باعث شده بود گروه‌های مقاومت هشدار‌های زیادی به اسرائیل دهند و در نهایت بی‌توجهی تل‌آویو به این هشدار‌ها باعث شروع این عملیات شد. در درجه اول ممانعت نظامیان صهیونیست در ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی به درگیری‌های گسترده‌ای منجر شد که در نهایت با عقب نشینی صهیونیست‌ها همراه شد. در ادامه نیز تصمیم این رژیم به مصادره برخی از خانه‌های مردم فلسطین در محله شیخ جراح در قدس و آواره کردن ۵۰۰ نفر به درگیری‌های گسترده‌ای منجر شده است.

تداوم حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و درگیری با ساکنان محله شیخ جراح باعث شد فرماندهی اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به رژیم صهیونیستی هشدار داد تا ساعت ۱۸ (به وقت محلی) نیرو‌ها و متجاوزان به مسجد الاقصی و محله «شیخ جراح» را از محل خارج و تمام افراد بازداشت‌شده را آزاد کند. پس از ضرب‌الاجل گروه‌های مقاومت، رسانه‌های صهیونیستی از باز کردن درب‌های پناهگاه‌ها در جنوب فلسطین اشغالی و تغییر مسیر هواپیما‌های فرودگاه «بن‌گوریون» خبر دادند. در ادامه نیز حملات راکتی و موشکی در سطح انبوه آغاز شد. طبق گزارش خبرگزاری «شهاب»، عصر دوشنبه ده‌ها موشک به سمت قدس اشغالی شلیک شده است. در نهایت نیز تاکنون بیش از ۳۰۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.

ویژگی‌های عملیات سیف القدس

عملیات سیف القدس با حملات دیگر تفاوت‌هایی دارد. این سومین جنگ میان مقاومت فلسطین و اسرائیل از اکتبر ۲۰۱۸ تاکنون است. اسرائیل اکتبر ۲۰۱۸ به باریکه غزه حمله کرد و پس از ۴ روز مجبور به پذیرش آتش‌بس شد و همین موضوع نیز به خروج آویگدور لیبرمن از کابینه بنیامین نتانیاهو و فروپاشی کابینه و آغاز دور تکراری برگزاری انتخابات‌های پارلمانی در اسرائیل شد. دومین جنگ در ماه می ۲۰۱۹ رخ داد و بار دیگر ارتش اسرائیل به باریکه غزه حمله کرد که پس از دو روز مجبور به پذیرش آتش‌بس شد. اکنون در ماه می ۲۰۲۱، جنگ سوم شکل گرفت. اما عملیات سیف القدس چند ویژگی منحصر به فرد دارد:

۱. حمله به قدس برای نخستین بار است که صورت می‌گیرد. پیش از این شهر‌ها و شهرک‌های دیگر رژیم صهیونیستی هدف حملات موشکی قرار می‌گرفت و حمله به قدس نشان دهنده افزایش دقت موشک‌های مقاومت فلسطین است.
۲. در عملیات سیف القدس شاهد افزایش دقت و برد موشک‌های مقاومت هستیم. حومه شهر ایلات در جنوبی‌ترین نقطه فلسطین اشغالی برای نخستین بار هدف حمله راکتی قرار گرفت.
۳. در این عملیات حجم موشک‌ها شلیک شده به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده است. در ۷ روز بیش از ۳۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است. این در حالی است که در جنگ ۵۱ روزه در مجموع ۴ هزار موشک شلیک شد. در همین حال منابع صهیونیستی گزارش داده‌اند که مقامات اطلاعاتی این رژیم نسبت به تعداد بالای زرادخانه موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین هشدار داده‌اند که گروه‌های مقاومت فلسطین خود را برای یک جنگ دو ماهه آماده می‌کنند و ۱۴ هزار موشک در اختیار دارند.
۴. اعتماد به نفس گروه‌های مقاومت در این جنگ در حد بالایی قرار دارد. ابوعبیده، سخنگوی «کتائب القسام» (گردان‌های القسام) شاخه نظامی جنبش حماس، تأکید کرده است اگر همچنان تجاوزات علیه مسجدالأقصی ادامه داشته باشد، موشک‌باران تل‌آویو، دیمونا، عسقلان، اشدود و فراتر از آن برای ما راحت‌تر از آب خوردن خواهد بود. او خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «هر کاری می‌خواهید بکنید و همه توانتان را بکار گیریید ما نیز برای شما انواع مرگ را آماده کرده‌ایم و کاری می‌کنیم که خودتان را لعنت کنید.»
۵. در عملیات سیف القدس از چند موشک مهم مانند قاسم و عیاش با برد ۲۵۰ کیلومتر رونمایی شد. ابوحمزه، سخنگوی «سرایا القدس» (گروهان‌های القدس) شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، گفته است در نبرد کنونی با رژیم صهیونیستی از موشک‌های جدید و پیشرفته استفاده شده است. او افزود از جمله این موشک‌ها، موشک پیشرفته «قاسم» است که از آن در حمله موشکی شنبه استفاده شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی با گذاشتن پست‌هایی از به کارگیری این موشک که به یاد سپهپد «حاج قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به نام قاسم مزین شده است، استقبال کردند.
۶. حملات به سرزمین‌های اشغالی باعث درگیری بین عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی با صهیونیست‌ها شده است. آیلت شاکد، نماینده راست‌گرای پارلمان و وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی، در صفحه توئیتر خود نوشت که پلیس این رژیم در شهر‌هایی که صحنه درگیری فلسطینی‌ها و صهیونیست‌هاست، به نوعی تسلیم شده و کاری نمی‌تواند بکند. در شهر اللُّد، شهردار این شهر از نخست‌وزیر این رژیم خواست تا ارتش را روانه شهر کند و کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به درخواست وی پاسخ مثبت داد.
عطوان با اشاره به درگیری‌های خیابانی میان اعراب فلسطین اشغالی با صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان صهیونیستی در شهر‌هایی مثل یافا، حیفا، و اللد نوشت، تبدیل خیابان این شهر‌ها به میدان تقابل با شهرک‌نشینان، اتفاقی تاریخی است که آغاز شمارش معکوس برای فروپاشی اسرائیل را به نمایش گذاشته است. این تحلیلگر فلسطینی‌الاصل با اشاره به واکنش موشکی گروه‌های مقاومت از غزه به شهر‌های مختلف فلسطین اشغالی ادامه داد: «این اتفاقات انتفاضه موشکی است که مقوله بازدارندگی اسرائیل و افسانه دروغین سامانه‌های پدافند موشکی گنبد‌های آهنین را پایان داده است. آنچه در ادامه بر سر اسرائیل خواهد آمد، بزرگ‌تر و بدتر است.»
۷. عجز و ناتوانی اسرائیل در مقابل حملات گروه‌های مقاومت بیش از جنگ‌های دیگر نمایان شده است. «آری شابیط»، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی روزنامه هاآرتص، در مقاله‌ای در رابطه با شکست جدید سامانه‌های پدافندی ارتش صهیونیستی در مقابل مبارزان فلسطین اعتراف کرد اسرائیل نفس‌های آخر خود را می‌کشد. او در یادداشت خود در این روزنامه عبری زبان تاکید کرد: «ظاهرا ما در بدترین و سخت‌ترین دوره تاریخ خود هستیم، مثل اینکه ما راهی جز اعتراف به حقوق آن‌ها و پایان دادن به اشغالگری نداریم.» روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی با اشاره به اینکه حوادث کنونی به نفع جنبش حماس است، نوشت: «تشدید تنش‌ها به پایان برسد یا نه، حماس به آنچه می‌خواست رسید؛ به ویژه اینکه تصاویر حملات آن به تل‌آویو و انتقام‌گیری از حوادث قدس موجود است، پلاکارد‌های بزرگ در تمجید حماس و رهبران آن و دفاع حماس از قدس و ناموس فلسطینیان در مسجدالأقصی وجود دارد و در طولانی مدت پیروزی ضمنی برای حماس خواهد بود، جنبشی که به اسرائیل حمله می‌کند و عامل بازدارنده‌ای برای آن است.»
در همین خصوص «افرایم هالیوی»، رئیس سابق موساد، گفت: «ما در آستانه فاجعه قرار داریم. این، تاریکی پیش از پرتگاه است». رانی دانیل، تحلیلگر نظامی و افراطی صهیونیست نیز که از افراد نزدیک به فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی است، گفت: «من مطمئن نیستم که فرزندانم در اینجا، آینده‌ای داشته باشند و گمان نمی‌کنم که آن‌ها در اینجا بمانند». همچنین «بنی موریس»، مورخ اسرائیلی، نیز نوشت: «طی چند سال آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در این سرزمین به اقلیت تبدیل می‌شوند، یا طرد یا کشته می‌شوند و خوش‌شانس کسی است که به آمریکا و اروپا فرار کند». همچنین روزنامه هاآرتص اعلام کرده که بن گوریون (نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی) اسرائیل را تاسیس و نتانیاهو آن را نابود کرد.
۸. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های عملیات سیف القدس این است که این بار شاخه نظامی جنبش فتح در کرانه باختری اعلام جنگ کرده است. کرانه باختری در صورتی که تبدیل به میدان نبرد نظامی با رژیم صهیونیستی شود کابوس بزرگی برای این رژیم به وجود خواهد آمد.
۹. عبدالباری عطوان نوشته است: «اسرائیل پس از ۷۳ سال فرودگاه امنی ندارد و این اولین بار از زمان شکل گیری آن است. هواپیما‌های کشور‌های سازشکار جایی برای فرود آمدن ندارند و سفیران در حال فرار از ترس موشک‌های مقاومت مفری برای خود نمی‌بینند تا جان خود را نجات دهند و به کشورشان بازگردند.»
۱۰. هراس از موشک‌های مقاومت که نسبت به جنگ‌های قبلی دقت بیشتر پیدا کرده اند باعث هجوم ساکنان سرزمین‌های اشغالی به پناهگاه‌ها شده است. منابع رژیم صهیونیستی شمار صهیونیست‌هایی که در پناهگاه به سرمی‌برند را ۶ میلیون اعلام کرده‌اند و این شامل تل آویو و شهر‌های مرکزی فلسطین اشغالی نمی‌شود.

نتیجه
عملیات سیف القدس را می‌توان یکی از مهم‌ترین عملیات‌های گرو‌های مقاومت در یک دهه اخیر دانست. چرا که دقت موشک‌های حماس و جهاد اسلامی باعث شده تا اسرائیل بیش از قبل این موشک‌ها را خطری برای خود بدانند. تنها در ۷ روز بیش از ۳۰۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده و ۹ صهیونیست نیز کشته شده اند. علاوه بر این قدس برای نخستین بار هدف حملات موشکی قرار گرفته که این نشان دهنده دقت موشک‌های مقاومت است. همچنین مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که نتیجه این جنگ منجر به تقویت گروه‌های مقاومت مانند حماس خواهد شد.

محمدرضا مرادی

انتهای پیام/

نظر شما