شناسهٔ خبر: 47260049 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دورکاری، ارمغان روزهای کرونایی/ افزایش توانمندی‌های علمی از نان شب واجب تر شد

کرونا و شرایط جدیدی که ناشی از این ویروس منحوس پیش آمده ضرورت پیدا کردن جایگاه توسعه فناوری اطلاعات را این روزها بیش از پیش به ما یادآوری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  این روز‌ها صاحبان بسیاری از مشاغل، تعطیلی اجباری را به دلیل شیوع کرونا تجربه می‌کنند و بسیاری از کارکنان دولت از طریق دور کاری، وظایف شان را انجام می‌دهند.گویا کرونا ضرورت استفاده هرچه بیشتر از دنیای فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیک را گوشزد می‌کند. با وجود اینکه بسیاری از سازمان‌های دولتی از خدمات الکترونیک استفاده بسیاری می‌کنند هنوز برای دریافت بسیاری از خدمات مراجعه کننده باید به صورت حضوری در ادارات حاضر شود.

در یکی از روزهای اخیر در همین رفت و آمدهایم به یکی از ادارات مراجعه کننده‌ای که می‌خواست همه علت عصبانیتش را بفهمند بلند داد و بیدا می‌کرد و معترض دورکاری کارمندان بود. وقتی علت عصبانیتش را پرسیدم گفت: برای انجام کاری در این شرایط کرونایی از راه دوری به این اداره مراجعه کرده ام  دیروز گفته اند تا امروز بیایم و با کارمندی صحبت کند که شیفت کارش امروز است و امروز که آمده ام می‌گویند کارش را همان کارمند‌ی که دیروز با او صحبت کرده ام باید انجام دهد که  شیفت کاریش پس فردا است.

حسابدار یکی دیگر از ادارات دولتی درباره نحوه دور کاری گفت: آخر هفته از طرف روابط عمومی اطلاع رسانی می‌شود که با توجه به وضعیت رنگ بندی چند روز دورکاری در هفته داریم و بعد هر کارشناس با هماهنگی مسئول یا معاون مربوطه روز‌های کاریش مشخص می‌شود.

او درباره نحوه فعالیت دورکاری خودش عنوان کرد: به دلیل محرمانه بودن اطلاعات افراد امکان دسترسی به سیستم حقوق و دستمزد در منزل یا از طریق اینترنت امکان پذیر نیست از طرفی کارشناس جایگزین پاسخگوی ارباب رجوع نیست و دورکاری برای حسابدار کار نشدنی است و اگر از دور کاری استفاده کنیم در زمان حضور با چند برابرکار انجام نشدنی روبه رو می‌شویم پس اصلا از دورکاری استفاده نمی‌کنیم.

فارس پیشتاز ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی

حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس طی سال‌های اخیر شاهد تحولات چشم‌گیری بوده و دامنه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از شهر‌ها فراتر رفته و به روستا‌ها نیز رسیده است بطوری که بیشتر روستا‌های استان از نعمت اتصال به اینترنت بهره‌مند شدند.همچنین اغلب شهر‌های استان نیز از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار هستند.

استان فارس با دارا بودن افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری، بعد از تهران زیرساختی‌ترین استان کشور است و دومین مرکز سوییچ بین‌الملل کشور را دارد. بیش از ۱۰۰ شرکت‌ دانش بنیان در استان فارس فعالیت دارند که برخی دامنه فعالیت شان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

دانشگاه‌های بسیاری در استان در حوزه آموزش، پژوهش فناوری اطلاعات فعالیت دارند. با این حال گویا هنوز زیرساخت‌های لازم برای همگامی با دنیای فناوری مهیا نیست و دورکاری‌های اجباری کرونایی و تلاش برای در خانه ماندن افراد این مطلب را یاد آوری می‌کند در حالی که برای عملکرد بهتر و مطلوب‌تر در دورکاری باید زیر ساخت‌های قوی ارتباطی در سطح استان ایجاد شود.

جایگاه گمشده‌ توسعه فناوری اطلاعات

قاسم پور، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با بیان این که شرایط تحمیل شده کرونا دورکاری را در تمام دنیا رایج کرده است،گفت:دورکاری دنیای کسب و کار را به اندازه صفحه مانیتور رایانه‌ها کوچک و به اندازه تمام جهان بزرگ کرده است.

قاسم پور افزود: با توجه به ضرورت ایجاد شده ما مدام در حال بازرسی و نحوه عملکرد ادارات هستیم تا شیوه نامه‌های بهداشتی در جهت مهار هرچه بهتر کرونا به بهترین نحو اجرا شود و بسیاری از نهاد‌ها تذکر کتبی گرفتند و بالای ۹۰ درصد سازمان‌ها دورکاری را اعمال کردند.

به گفته معاون استانداری فارس برای عملکرد بهتر و مطلوب‌تر در دورکاری باید زیرساخت‌های قوی ارتباطی در سطح استان ایجاد شود، چون به دلیل مشکلات ارتباطی که در برخی حوزه‌ها وجود دارد آنچنان که باید و شاید دورکاری را نمی‌شود در مواردی اعمال کرد.

به نظر قاسم پور اعمال دورکاری با بهره وری بهتر مستلزم زیرساخت‌های کامل و قوی ارتباطی است که در این زمینه اتفاقاتی خوبی در استان افتاده است و باید گسترش پیدا کند.

دورکاری و رضایت شغلی یا نارضایتی مراجعه کننده‌ها

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در شرح مزایای دورکاری گفت: کارمند‌ها کار در منزل را ترجیح می‌دهند دورکاری رضایت شغلی را افزایش می‌دهد و افزایش آزادی عمل و مهارت‌های فردی در دورکاری‌ فراهم می‌شود و از طرفی کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب و صرفه جویی در منابع انرژی و تجهیزات خدماتی را در ادارات به همراه دارد.

قاسم پور با بیان که دورکاری باعث احیا وقت می‌شود،گفت: دورکاری بهره از خدمات الکترونیک سلامت اداری شفافیت و پیشگیری از فساد را هم به ارمغان دارد.

به باور این مقام مسئول با وجود تمام مزایای دورکاری هنوز ارتباط‌های دورادور جایگزین خوبی برای حضور در محل کار نیست و این روش معایب بسیاری هم دارد و زمینه ساز مشکلات بسیاری است، چون فعالیت بعضی از کارکنان به حضور مدیر وابسته است و امکان کم کاری وجود دارد.

او درباره دیگر معایب دور کاری افزود: بهره وری از توانایی‌ها و مهارت‌های جمعی پایین می‌آید هماهنگی‌ها به سادگی میسر نمی‌شود که همه این عوامل منجر به کاهش رضایت مراجعان می‌شود.

جایگاه گمشده‌ توسعه فناوری اطلاعات

قاسم پور با بیان این که فقدان امکانات دیجیتال و ارتباطی می‌تواند سدی برسر راه دورکاری باشد، گفت: کارمندان بدون رایانه و تلفن قادر به انجام فعالیت شان در منزل نخواهند بود و در کل اگر زیرساخت‌ها مناسب نباشد در دورکاری نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

بازنگری نقاط ضعف و قوت

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در باره اهمیت ضرورت تدوین برنامه جامع‌تر برای نحوه فعالیت دورکاری با توجه به نامعلوم بودن وضعیت زمان اتمام شیوع کرونا و یا زمان واکسینه شدن تعداد بسیاری از جمعیت برای ایمن شدن در مقابل کرونا عنوان کرد: متولی تدوین برنامه منسجم و جامع‌تر برای دورکاری سازمان اداری و استخدامی کشور است و استانداری‌ها هم پیشنهاد دهنده هستند.

به نظر این مقام مسئول به دستورالعمل‌های فعلی به عنوان شیوه نامه‌های مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور عمل شده و موفق نیز بوده و برای برطرف کردن معایب، بهتر است دستورالعمل‌های فعلی آسیب شناسی و به روزرسانی و پژوهش‌های لازم در این زمینه انجام شود و مشاغل جامعه هدف به دو گروه قابل دورکاری و غیر قابل دوکاری تفکیک شوند.

معاون استانداری فارس عنوان کرد: با توجه به این که دولت یکی از وظایف مهم خودش را توسعه دولت الکترونیک می‌داند سعی بر این است تا باید زیرساخت‌های لازم فراهم و خدمات بیشتری به صورت الکترونیکی ارائه شود به طور حتم ارائه خدمات الکترونیک منجر به سلامت اداری و شفاف‌تر شدن امور می‌شود.

جایگاه گمشده‌ توسعه فناوری اطلاعات

با فناوری اطلاعات، همراه بودن یا نبودن تصمیم این است

به گفته مهدی رجا دانش آموخته دکترای مهندسی نرم افزار در دنیای امروز بسیاری از کسب و کار‌ها داده‌های بسیاری دارند که از آن داده‌ها به نحو مطلوب استفاده نمی‌ شود.

این صاحب نظر در عرصه فناوری اطلاعات با بیان این که داده‌ها می‌توانند اعداد و اسامی و یا هرچیزی دیگری باشند،گفت: داده‌ها می‌تواند از تعداد و ساعت ورود و خروج پرسنل گرفته تا نحوه مراجعه ارباب رجوع را در بر بگیرد.

به نظر او کسب و کار‌هایی که به جای بهره بری از داده‌ها به ساختار سنتی فعالیت شان ادامه می‌دهند به مرور زمان و در شرایطی همچون شیوع کرونا حذف می‌شوند از طرفی بها دادن به خدمات الکترونیک زمینه ساز اشتغال فعالیت بسیاری از متخصصان می‌شود و زمینه اشتغال را به صورت دیگری فراهم می‌کند.

ارمغان پردازش داده‌ها یافتن بهترین خروجی هاست

به گفته این دکترای مهندسی نرم افزار در حوزه فناوری اطلاعات سطوح مختلفی برای طبقه بندی داده‌ها و پردازش اطلاعات موجود است با توجه به نیاز، روی آن‌ها اعمال و خروجی‌های متناسب دریافت می‌شود.

او در شرح اهمیت بهره وری مطلوب از داده‌ها گفت: با توجه به خروجی مورد نیاز، داده پردازش و تبدیل به اطلاعات و بعد اطلاعات به دانش تبدیل می‌شود تا کار‌ها با سرعت و دقت بیشتری که از ویژگی یارانه هاست انجام شود.

به گفته این فعال عرصه فناوری اطلاعات سازمان‌هایی را داریم که تا الان داده شان را جمع آوری کردند، ولی اجازه پردازش را نمی‌دهند با این بهانه که داده‌ها محرمانه است، ولی در صورتی که در بسیاری از موارد می‌توان با حذف اسامی داده‌ها را منتشر کرد و در اختیار شرکت دانش بنیان فعال در عرصه علم و فناوری قرارداد تا بهترین نتیجه را گرفت.

او برای توضیح بیشتر مثالی زد و شرح داد: میزان زباله جمع آوری شده در هر منطقه از یک شهر می‌تواند به عنوان یک داده عمومی منتشر شود و شرکت ها‌ی فعال عرصه فناوری اطلاعات می‌توانند داده‌ها را پردازش کنند و این پردازش می‌تواند بهترین خروجی را درباره بهترین تعداد استفاده از ماشین‌های زباله بر و حتی بهترین مسیر را مشخص کند و شهرداری‌ها این امکان برایشان محیا می‌شود که خریدار بهترین طرح با توجه به خروجی باشد.

او به این مطلب اشاره کرد: سامانه‌های متعددی نوشته می‌شود که با عدم موفقیت شرکت‌های قرار دادبسته به کنار می‌رود و بعد شرکت جدید سامانه جدیدی را طراحی می‌کند.

رجا در توضیح بیشتر اهمیت بهره بری از داده‌ها گفت: در هوش تجاری «Business Intelligence» به که به اختصار BI خوانده می‌شود داده‌ها به صورت گراف یا جداول تحلیل پذیر در می‌آید که در این روش برای مثال به سادگی می‌توان میزان تولید جوجه و مرغ را به صورت چشمی و از طریق همین جداول سنجید و وضعیت بازار را در یک تخمین مشخص کرد و فهمید مشکلی که در بازار به وجود آمده از کجاست یا چه مشکلی پیش روست.

او افزود: در پردازش به صورت هوش مصنوعی، سیستم‌های هوشمند به صورت دقیق همه داده‌ها را پردازش و خدمات را ارائه می‌دهند.

جایگاه گمشده‌ توسعه فناوری اطلاعات

نحوه برخورد سازمان‌ها برای بهره از فناوری اطلاعات

به نظر مهدی رجا سازمان‌ها علاقه مند به استفاده از دنیای فناوری اطلاعات هستند، چون این کار فساد را کم می‌کند، ولی در بعضی مواقع ساختار‌های موجود و فساد‌هایی که وجود دارد جلو چنین پروژه‌هایی را می‌گیرد و مشکلات جدی سد راه می‌شود.

به گفته این کارشناس، حوزه فناوری اطلاعات در بسیاری از سازمان‌ها فعال شده اماخروجی‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و همچنان مراجعات به صورت حضوری است.

او درباره محرمانه بودن برخی از اطلاعات گفت: در دنیای فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی مراحل بر اساس استاندارد‌هایی تعریف می‌شود و به طور حتم این گونه نیست که یک سازمان در صورت ارائه داده‌ها به یک شرکت فعال در عرصه علم و فناوری، مجبور شود فعالیتش منوط به همان شرکت بماند.

به نظر این کارشناس فعال در شرکت‌های دانش بنیان استان فارس در صورت استفاده از دستاورد‌های دنیای علم و فناوری در مدیریت منابع انسانی تغییرات بسیاری انجام می‌شود از طرفی برخی بیکار می‌شوند و از طرف دیگر زمینه کار و فعالیت برای برخی مهیا می‌شود و دامنه فعالیت در عرصه فناوری اطلاعات گسترش می‌یابد.

تاثیر توسعه فناوری اطلاعات فقط محدود به اداره‌ها و سازمان‌ها نمی‌شود و در مشاغل مردمی هم می‌توان این تاثیر را دید.

بسیاری از بقالی‌ها و سوپر مارکت‌های محلی با آمدن فروشگاه‌های زنجیره ای تعطیل شدند. برخی از کتابفروشی ها در شیرازی که عنوان پایتخت ملی کتاب ایران را دارد تعطیل شدند و برخی در حال تعطیل شدن هستند و در مقابل کتابفروشی‌های آنلاین رونق گرفته اند و بسیاری از ناشر‌ها به سمت تولید کتاب‌های دیجیتال روی آورده اند و نرم افزار‌های دیجیتالی برای ترویج کتابخوانی تولید می‌شود.

به طور حتم همگامی با تغییرات و بهره از توانمندی‌های علمی قبل از آنکه اجباری، چون کرونا تغییرات اجباری را به وجود آورد دستاوردی ارزشند‌تر‌ی خواهد داشت. فقط باید ضرورت تغییرات را باور و شرایط را برای ایجادشان مهیا کرد.

گزارش از راضیه جوینده

انتهای پیام/ب

نظر شما