شناسهٔ خبر: 47236684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش دولت نهم:

در این دولت بیشترین حملات را به سند تحول آموزش و پرورش انجام دادند

معاون وزیر آموزش و پرورش دولت نهم گفت: در این دولت بیشترین حملات را به سند تحول آموزش و پرورش انجام دادند‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری دانشجو، دکتر سحرخیز معاون وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در نشست مجازی اعضای جمعیت فرهنگیان با موضوع بررسی عملکرد دولت در آموزش و پرورش، گفت: در دولت روحانی اعلام کردند اگر خدمات با کیفیتی از مدارس انتظار دارید باید دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی ببرید. درحالی‌که در دنیا هشتاد درصد هزینه‌ی آموزش‌وپرورش را دولت‌ها تامین کنند و این امار در کشور ما حدود شصت درصد است، متأسفانه در این دولت خصوصی شدن آموزش و پرورش به شکل آشکار و پنهان انجام شد درحالی‌که در سال نود و دو ما حدوداً یک میلیون نفر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی داشتیم و این آمار اکنون به دو میلیون و صد و نود و چهار هزار و هشتاد و شش نفر رسیده‌است و تعداد کلاس‌های مدارس غیردولتی ما نیز متأسفانه در این دولت افزایش پیدا کرد طوری که نوزده ممیز سه دهم درصد از کلاس‌های درس ما مربوط به مدارس غیردولتی است.
سحرخیز در ادامه افزود: متأسفانه در مدارس دولتی مدیران برای اداره مدرسه هزینه‌هایی از والدین دریافت می‌کند و دولت عملاً سرانه کافی به مدارس دولتی پرداخت نمی‌کند، زیرا این دولت معتقد است که آموزش‌وپرورش یک نهاد مصرفی است و باید خصوصی‌سازی شود.
در دهه شصت بودجه آموزش‌وپرورش هفت‌ونیم درصد تولید ناخالص ملی بود، ولی متأسفانه اکنون بین دو تا دو و نیم درصد از تولید ناخالص ملی فقط خرج آموزش‌وپرورش می‌شود
دکتر سحرخیز افزود: سرمایه انسانی است که می‌تواند توسعه پایدار را در یک ارگان تضمین کند، ولی متأسفانه در این دولت به بحث جذب نیروی انسانی توجه نشد و دانشگاه فرهنگیان نیز عملاً تعطیل گردید
این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت گفت: اکثر مسئولین آموزش‌وپرورش ما از بزرگ مدرسه داران ایرانی هستند و مردم را مجبور می‌کنند که اگر دنبال کیفیت هستند به مدارس غیردولتی بروند و با گرفتن نیرو‌های خرید خدمت و نیرو‌های بی‌کیفیت عملاً باعث تعطیلی مدارس غیردولتی می‌شود درحالی‌که اصل سی‌ام قانون اساسی این را می‌گوید که مردم باید آموزش‌وپرورش رایگان داشته باشند این کارشناس آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: متأسفانه یک قانون غلط در در مورد مدارس غیردولتی وجود دارد و آن ماده سیزده قانون تأسیس مدارس غیردولتی است که می‌گوید صندوق مدارس غیردولتی که از آموزش و پرورش و دولت بودجه دریافت می‌کند یک نهاد عمومی غیردولتی است و هیچ ارگان نظارتی نمی‌تواند بر آن نظارت داشته باشد و متأسفانه این اشتباه را در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز رخ داد
سحرخیز گفت: در این دولت بیشترین حملات را به سند تحول انجام دادند سندی که باید هر پنج سال مورد بازبینی قرار می‌گرفت
وی ادامه داد: ما اکنون با یک ابر چالش مواجهیم و آن کمبود نیروی انسانی است که تا سال هزار و چهارصد و شش، دویست و هفتاد و هشت هزار معلم بازنشسته می‌شوند درحالی‌که ما اکنون به گفته‌ی وزیر آموزش‌وپرورش کنونی صد و نود و هفت هزار معلم کمبود داریم
وی ادامه داد وزیر آموزش‌وپرورش به رییس‌جمهور می‌گوید که آموزش‌وپرورش خیلی گران است و ما معلم زیادی داریم، نمی‌شود که هفتاد هزار معلم بازنشسته شوند، ولی ده‌هزار معلم جذب شوند ما تا سال هزار و چهارصد و سه افزایش دانش‌آموز در مقطع ابتدایی داریم و در حال حاضر ما هفته‌ای میلیون‌ها ساعت برای کمبود معلم ساعات را به معلمان حق التدریس می‌دهیم که بی کیفیت می‌باشند
وی ادامه داد متأسفانه این دولت یک بدعت بد در آموزش‌وپرورش گذاشت و آن بحث معلم سی ساعت بود و این سنت را پایه‌ریزی کردند که شش ساعت به ساعت کار معلمان اضافه کنند و، چون معلمان هیچ اعتراضی نکردند و بعد‌ها خواهند گفت که معلمان باید سی و شش ساعت هم کار کنند معلمی که سی ساعت کار می‌کند قطعا نمی‌تواند کیفیت آموزشی درستی داشته باشد و به‌تدریج وظیفه معلمان به سی ساعت خواهد رسید
وی ادامه داد: در وزارت علوم با یک نامه‌نگاری و در مدت خیلی کم حقوق اعضای هیئت‌علمی متناسب‌سازی شد، ولی متأسفانه این امر در آموزش‌وپرورش تحقق پیدا نکرد وزارت بهداشت و وزارت علوم توانستند کاری انجام بدهند که باعث حفظ شأن پرسنل‌شان شود، ولی معلمان ما الان هشت سال است که در انتظار اجرای نظام رتبه‌بندی هستند و متأسفانه آن چیز یا که اکنون دولت به‌عنوان نظام رتبه‌بندی ارائه کرده‌است هیچ شباهتی با نظام رتبه‌بندی واقعی ندارد نظام رتبه‌بندی اگر اجرا شود علاوه‌بر مشکل معیشت، فضای رقابتی سالمی را در بین معلمان ایجاد خواهد کرد
دکتر سحرخیز گفت: یکی از مواردی که ما باید از بخش خصوصی کمک بگیریم آموزش در بخش فنی و حرفه‌ای است این بخش در سند تحول نیز مورد تاکید قرار گرفته‌است و همچنین باید دانش‌آموزان رشته‌های نظری هم حداقل یک شاخه فنی‌حرفه‌ای را یاد بگیرند، ولی متأسفانه جایگاه فنی‌وحرفه‌ای در کشور ما تقلیل پیدا کرده‌است

در زمانی‌که ما در وزارت آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کردیم دوازده هزار نفر هنرآموز که حداقل مدرک لیسانس داشتند را جذب کرده‌ایم و تعداد هنرستان‌های مان از چهار هزار هنرستان به قریب شش هزار هنرستان رسید دکتر سحرخیز بیان کرد دولت بعدی باید ابتدا حد و قواره آموزش‌وپرورش را ارتقا دهد و وزیر آموزش‌وپرورش باید هم‌طراز با معاون اول رییس‌جمهور باشد و باید با توجه به ماده شصت و سه قانون برنامه ششم توسعه راه استخدام‌های فله‌ای را در آموزش‌وپرورش بگیریم و دانشگاه فرهنگیان را تثبیت کنیم و باید حقوق معلمان حداقل به هشتاد درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها برسد و کتاب‌های درسی که حجم آن زیاد است و برنامه‌های درسی پراکنده باید اصلاح شود و کسانی که مسئولین و مدیران آموزش و پرورش می‌شوند خودشان نباید مدرسه غیردولتی داشته باشند و مدیران آموزش و پرورش نیز حق ندارند بچه‌هایشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند و باید بچه‌هایشان در مدارس دولتی در کنار سایر فرزندان این کشور درس بخوانند و همچنین مدارس دولتی را باید تقویت کنیم

نظر شما