شناسهٔ خبر: 47209066 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اتمام فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستور کوبا در زنجان

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از اتمام فاز سوم کارآزمایی تزریق واکسن پاستور و کوبا بر سه هزار داوطلب زنجانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، دکتر  قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به استقبال خوب زنجانی‌ها از واکسن پاستور و کوبا گفت: در این کار آزمایی بالینی حدود چهار هزار نفر برای واکسیناسیون کوبایی ایرانی (کنژوگه) ثبت‌نام کردند که پس از بررسی‌های انجام گرفته افراد واجد شرایط انتخاب شدند.

او ادامه داد: در این فاز ۹ هزار دوز واکسن به ظرفیت استان زنجان اضافه و در واقع انتخاب دیگری برای مردم ایجاد شد بطوریکه در ۲ شهر زنجان و یزد سه دوز واکسن تزریق می‌شود که یک دوز آن یادآور محسوب می‌شود.

قزلباش افزود: فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا، متمرکز به ایمنی‌ زایی و اثربخشی است، بطوری که تزریق دوز دوم، بیش از ۹۷ درصد ایمنی‌ زایی دارد و طی این دوره تا کنون عارضه جدی ثابت شده ای گزارش نشده است.


او تشریح کرد: داوطلبین این واکسن بین محدوده ۱۸ تا ۸۰ سال و از هر دو جنس زن و مرد بودند و اینکه گروه‌ های هدف تا هفت ماه تحت پیگیری و تا پایان فرصت مورد نظر، بیمه خواهند بود.

قزلباش در زمینه وضعیت واکسیناسیون سالمندان نیز گفت: این مهم در استان زنجان نیز طبق واکسن‌های ارسالی انجام می‌گیرد و تلاش می‌شود این وضعیت با ورود واکسن‌های بیشتر، شتاب بیشتری داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: سامانه سلامت برای گروه‌های سنی مشمول که ثبت نام انجام نداده اند اعلام شده که با ثبت نام در این سامانه فقط برای افراد و گروه‌های هدف دسترسی به افرادی که شماره تماسی از آن‌ها وجود ندارد میسر شده است که واکسیناسیون آنان پیگیری می‌شود.

 

انتهای پیام/ف

نظر شما