شناسهٔ خبر: 4714248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

کمالوندی به پیشخوان خبر:

امضای قراردادهای هسته ای با چین

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از بررسی نحوه واگذاری دائم نیروگاه اتمی بوشهر به متخصصان داخلی در مذاکره مسئولان این سازمان با معاون شرکت روس اتم و همچنین از رایزنی با چین در خصوص برنامه های هسته ای کشورمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهروز کمالوندی گفتگو با شبکه خبر درباره نحوه واگذاری دائم نیروگاه اتمی بوشهر به متخصصان داخلی کشورمان گفت: در چند ماه آینده متخصصان روس از کشور خارج می شوند، البته به لحاظ تجهیزات و امکانات به طرف روس نیاز داریم.

دانلود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره محتوای مذاکره با آقای اسپاسکی و هیات همراه گفت: نیروگاه بوشهر در دوره‌ای زیر نظارت متخصصان روس بوده که این دوره در حال اتمام و واگذاری کامل به متخصصان ایرانی است که در این نشست در این باره مذاکره کردیم.

وی افزود: در این نشست همچنین درباره نیروگاه های اتمی شماره 2 و 3 که قرار است در فاصله دو سال در سایت بوشهر ساخته شود، گفت‌وگو و موضوع قراردادهای فنی و تجاری در این خصوص بررسی شد که همکاران ما از حوزه های مختلف نیز دیدگاه‌های‌شان را در این باره مطرح کردند.

وی ادامه داد که مذاکرات امروز دنباله مذاکراتی است که اواخر سال پیش در مسکو انجام و مقرر شد آقای اسپاسکی آن را با سفر به ایران پیگیری کند.

چینی‌ها هم به زودی وارد این عرصه خواهند شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از رایزنی با چینی ها درباره برنامه های هسته ای کشورمان خبر داد و  گفت: چینی‌ها هم به زودی وارد این عرصه خواهند شد.

وی افزود: ما به سوخت 5 نیروگاه بوشهر فکر می‌کنیم و به همین دلیل است که توافقی برای احداث دو نیروگاه برق هسته‌ای با روس‌ها امضا کرده‌ایم، ضمن اینکه چینی‌ها هم به زودی وارد این عرصه خواهند شد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مشکلی در بازرسی از صنعت هسته‌ای خود ندارد و طبق گزارشات، بیشترین بازرسی‌ها در دنیا پس از ژاپن متعلق به ایران است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره محتوای گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشورمان گفت:‌ بر اساس برنامه اقدام مشترک که تا دهم تیر تمدید شده است ایران و طرف مقابل تعهداتی دارند.

وی افزود: عمده تعهدات کشورمان مربوط به حوزه هسته‌ای است به همین علت آژانس تعهدات ایران را راستی آزمایی و نتایج آن را در گزارش‌های ماهانه منتشر می‌کند که خوشبختانه گزارش‌های آژانس تاکنون مؤید پایبندی ایران به این تعهدات بوده است.

وی تأیید پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برنامه اقدام مشترک را دارای آثار مطلوب در فضای بین‌المللی دانست و افزود: گزارش اخیر نیز مؤید اجرای این تعهدات بود که نشان می‌دهد کشورمان تعهدی را که می پذیرد به نحو شایسته انجام می‌دهد.

نظر شما