شناسهٔ خبر: 47140775 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با هدف رونق خط تولید؛

فعالان حوزه مواد پیشرفته تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند

در نشستی با حضور فعالان زیست‌بوم نوآوری لیزر و مواد پیشرفته، حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری مدرس از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه معرفی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشستی با حضور فعالان زیست‌بوم نوآوری لیزر و مواد پیشرفته، حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری مدرس از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه معرفی شد.

این نشست در دو قالب حضوری و مجازی با حمایت ستاد توسعه فناوری لیزر، فتونیک، مواد پیشرفته و ساخت در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد و مسئولان صندوق پژوهش و فناوری تربیت مدرس، جمعی از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه لیزر، مواد پیشرفته و ساخت با حمایت‌ها و تسهیلات حوزه مواد پیشرفته و ساخت آشنا شدند.


ایجاد ظرفیت لازم برای توسعه تولیدات دانش‌بنیان ایران‌ساخت

حمید لطیفی، دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست با اشاره به حمایت‌های ستاد از توسعه محصولات دانش‌بنیان و فناور این حوزه گفت: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ستاد در راستای رونق و توسعه زیست‌بوم حوزه لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، محور‌های دارای اولویت این حوزه شناسایی و تعریف شده‌اند. همچنین با همکاری و تعامل با بخش‌های اثرگذار زمینه را برای حمایت از توسعه فناوری‌ها ایجاد می‌کنیم.

وی با اشاره به در اولویت قرار گرفتن طرح‌های فناورانه و تولید محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت حوزه‌های یادشده افزود: همکاری با صندوق پژوهش و فناوری مدرس در راستای پاسخ به نیاز فعالان فناوران این حوزه صورت گرفت. با توجه به درخواست‌های حمایت برای توسعه فناوری، مراحل ارزیابی صورت می‌گیرد و حمایت از شرکت‌ها در قالب سرفصل‌های حمایتی صندوق انجام خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به سرفصل‌های متنوع حمایتی صندوق در راستای سیاست‌های ستاد گفت: این حمایت‌ها هم‌راستا با راهبرد‌های ستاد برای توسعه فناوری و رونق تولید محصولات دانش‌بنیان است. بر همین اساس حمایت‌هایی، چون خدمات مالی تخصصی متناسب با نیاز شرکت‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت‌های نظام بانکی کشور با هدف رفع دغدغه‌های تامین‌مالی فعالان این زیست‌بوم را شامل می‌شود.


ایجاد زیست‌بومی برای توسعه فناوری‌های حوزه مواد پیشرفته

 

در ادامه این نشست حمیدرضا شاهوردی، مسئول بخش مواد و ساخت ستاد، به اهمیت ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری در حوزه فعالیت ستاد، به ویژه بخش مواد و ساخت گفت و ادامه داد: برای ایجاد یک زیست‌بوم نوآوری و در راستای برنامه صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری، حمایت از ایجاد صندوق تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، با هدف افزایش سقف عملکردی ستاد صورت پذیرفت.

شاهوردی، با بیان اینکه این ستاد در ابعاد منابع و چارچوب قوانین معاونت علمی و فناوری و همچنین همچنین متناسب با آمادگی فناورانه طرح‌ها، برای حمایت مادی و معنوی از توسعه فناوری‌های مورد نیاز کشور، آمادگی دارد؛ افزود: از چند زیرساخت نوآوری مانند شتاب‌دهنده و مراکز نوآوری حمایت شده و تعدادی در حال بررسی و حمایت است. این صندوق تخصصی، تلاش کرده ساختاری چابک و با حداقل بروکراسی اداری برای حمایت شرکت‌های مختلف، به ویژه شرکت‌های فوتونیک و مواد کشور ایجاد کند.

 

وی تصریح کرد: صندوق مذکور، شرایط لازم را احراز کرده و به عنوان صندوق عامل و تخصصی برای حمایت از شرکت‌های حوزه فعالیت ستاد، در حال فعالیت است.

شاهوردی با بیان این‌که شرکت‌ها و طرح‌های صنعتی حوزه مواد، عموما در ابعاد بزرگ هستند و منابع قابل توجهی برای اجرای طرح‌های آن‌ها مورد نیاز است؛ بیان کرد: در همین راستا ذیل تفاهم‌نامه‌های صندوق با بانک‌ها، امکان تامین مسیر‌های حمایتی مناسب وجود دارد.


حمایت‌های ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه مواد پیشرفته


در بخش دیگری رضا رجایی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی مدرس از تشکیل این صندوق با هدف تسهیل خدمات تخصصی مالی مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان و فناور به صورت ویژه برای شرکت‌های فعال در حوزه مواد پیشرفته گفت و ادامه داد: در حال حاضر ۷۲۰ شرکت از ۵۵۴۶ شرکت دانش بنیان معادل ۱۳ درصد کل در حوزه مواد پیشرفته فعالیت دارند که ۲۰۲ شرکت نوپا هستند.

وی با بیان اینکه ۳۰۲ شرکت در تهران و ۴۵۵ شرکت دانش‌بنیان در شهر‌هایی غیر از تهران مستقر هستند؛ خاطرنشان کرد: ۲۶۴ شرکت دانش بنیان به صورت پیشگام شناسایی شده‌اند و سهم فروش دانش بنیان‌ها در کل سهم ۱۶ درصدی را به مواد پیشرفته و فناوری شیمیایی معادل ۳.۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ سهم آن‌ها بوده است. همچنین ۱۶ درصد از فروش و ۶۰ شرکت از ۲۷۶ شرکت در حوزه مواد پیشرفته پیشگام هستند.

در ادامه این نشست مجازی، شرکت‌کنندگان پرسش‌های خود را مطرح کردند و ضمن بیان دیدگاه‌ها به بحث و تبادل نظر در خصوص الزامات حمایتی، ظرفیت‌های فناورانه شرکت‌های و راهبرد‌های توسعه فناوری حوزه لیزر و مواد پرداختند.

نظر شما