شناسهٔ خبر: 47128610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صالحی عمران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افزایش سطح بهره وری در نیروی کار با ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور باعث افزایش سطح بهره وری در نیروی کار جامعه می‌شود.

صاحب‌خبر -

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حال حاضر عدم هماهنگی و انسجام‌هایی در آموزش‌های مهارتی و غیر رسمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارند چرا که بخشی از نیرو‌های کاری جامعه مهارت کافی ندارند.

او افزود: نیرو‌های کاری در جامعه باید مهارت کافی داشته باشند و صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها تایید شود تا در فعالیت‌های گوناگون موفق شوند.

صالحی عمران تصریح کرد: نیرو‌های کاری فعال و غیر فعال در اصناف، صنعت، کشاورزی و ... از مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار نیستند بنابراین این موضوع مستلزم آن است تا نظام‌های آموزش مهارتی به خصوص نظام‌های آموزش مهارت غیر رسمی مانند سازمان فنی و حرفه‌ای در الویت قرار بگیرد تا بتواند باعث ارتقای مهارت در میان نیرو‌های جوان شود.

او ادامه داد: سازمان‌های مختلفی هم وجود دارند که به ارائه آموزش‌های مهارتی گوناگون می‌پردازند بنابراین تمامی این موارد مستلزم آن است تا یک شورا یا نهادی شکل بگیرد که بتواند به صورت منسجم چنین چالش‌های موجود در دانشگاه فنی و حرفه‌ای را رفع کند بنابراین ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور یکی از مهم‌ترین بحث هاست تا بتواند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را مدیریت و اعتبار سنجی کند و خدمات مطمئن تری از نظر فنی به جامعه ارائه دهد تا سرمایه گذاری در جامعه شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: شکل گیری شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای باعث می‌شود تا چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی ایران را ایجاد کند و به اینصورت سطح بهره وری در نیروی کار ارتقا یابد.

صالحی عمران ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای در وزارت کار است و از آن جایی که این وزارت خانه آموزش‌های غیر رسمی را بر عهده دارد و آموزش‌های رسمی به میزان زیاد در حوزه کاری آن نیست بنابراین مجری آموزش‌های رسمی وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند که موظف به ارائه آموزش عالی و تصویب گواهی مدارک تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری هستند.

او اضافه کرد: یکی از چالش‌های موجود در این موضوع آن است که آیا آموزش‌های عالی دانشگاهی در دو وزارت خانه علوم و بهداشت می‌تواند مدارک علمی دانشجویان را به صورت صلاحیت حرفه‌ای شناسایی کند یا خیر؟ که این موضوع در شورای عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید به صورت هوشمندانه باید بروز پیدا کند تا به رفع مشکلات بپردازد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: آموزش‌های غیر رسمی را می‌توانند به دبیرخانه شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای واگذار کنند، اما سپردن اعتبار سنجی آموزش‌های عالی دانشگاه‌های بزرگ به واحد‌های هم تراز کار مناسبی نیست و باید در شورای عالی چاره‌ای برای رفع این معضل اندیشیده شود تا به اینصورت اعتبار دانشگاه و مراکز آموزش عالی زیر سوال نرود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما