شناسهٔ خبر: 45088921 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

فارغ التحصیلان دانشگاهی باید وارد بازار کار خصوصی شوند

صالحی عمران گفت: باید فارغ التحصیلان دانشگاهی را وارد بازار کار خصوصی کنیم اما نبود ارتباط میان آموزش عالی و نیاز‌های بازار کار باعث شده که این امر محقق نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: شکل گیری آموزش‌های عالی در کشور ریشه‌هایی دارد که باید آن‌ها را بررسی کرد.

او افزود: آموزش عالی در کشور به منظور تربیت کادر اداری برای بدنه دولت ایجاد شد براین اساس اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از دریافت مدرک علمی به استخدام دولت درآمده و به قدرت سیاسی، اقتصادی و ... دست پیدا می‌کنند.

صالحی عمران با بیان اینکه استخدام فارغ التحصیلان در دستگاه‌های دولتی به مرور تبدیل به یک فرهنگ و امتیاز و ارتقای اجتماعی شد، تاکید کرد: خانوده‌ها سعی کردند تا عطش رسیدن به امتیازات مختلف اجتماعی را از طریق دستگاه‌های دولتی برای فرزندان خود به دست بیاورند و این موضوع به یک فرهنگ برای شکل دهی متقاضیان آموزش عالی کشور  تبدیل شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: انتظار می‌رود تا همانند کشور‌های دیگر بتوانیم فارغ التحصیلان دانشگاهی را وارد بازار کار خصوصی کنیم اما نبود ارتباط میان آموزش عالی و نیاز‌های بازار کار و تقاضا محوری باعث شده که این امر محقق نشود.

صالحی عمران تاکید کرد: در اوایل انقلاب اسلامی بسیاری از نیرو‌های انسانی متخصص از خارج کشور وارد ایران می‌شدند و با کمبود نیرو‌های حرفه‌ای مواجه بودیم.اکنون باید یک ساماندهی درونی در آموزش عالی انجام شود چرا که رجوع به آموزش‌های عالی مهارتی به عنوان یک تجربه جهانی در کشور‌های دیگر حل کننده این معضل است.

او گفت: در آمریکا ۴۰ درصد و در فنلاند ۶۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها آموزش‌های مهارتی کسب می‌کنند. در حال حاضر سیستم‌های آموزش عالی ما تا حدودی تحت تاثیر فشار تقاضای اجتماع قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: طبق قانون، پیش بینی شده که حدود ۳۰ درصد از جمعیت دانشجویی تا پایان برنامه ششم توسعه جزو دانشجویان عالی مهارتی قرار بگیرند که تحقق این موضوع به توسعه رشته‌ها و دانشکده‌ها مربوط می‌شود و تاکنون دولت و آموزش عالی مهارتی از لحاظ ارائه آموزش عالی مهارتی وظیفه خود را به درستی انجام داده اند.

۴۰ درصد دانش آموزان متقاضی رشته‌ تجربی هستند

صالحی عمران با بیان اینکه ۱۲۴ هزار ظرفیت برای گذراندن دوره‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد کرده ایم، تاکید کرد: یکی از معنای هدفمندی آموزش عالی در جهان توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی است، اما شاید حدود ۶۰ هزار دانشجو به ثبت نام در این دانشگاه اقدام کرده اند که بخشی از ایراد آن در هدایت تحصیلی دانش آموزان و وزارت آموزش و پرورش است، برای مثال امروزه بالای ۴۰ درصد دانش آموزان متقاضی رشته‌ تجربی هستند که باید این معضل را در سطوح پایین مقاطع تحصیلی مانند دبستان رفع کرد و این تحول باید در خود وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد.

او اضافه کرد: ارتباط بین آموزش عالی و اشتغال یکی از دلایل شکل گیری آمایش عالی بوده که توسعه آن در کشور ما به علت بیکاری اشتغال دانش آموختگان رخ داده و با رشد و گسترش کمی بیش از اندازه تعداد مراکز آموزش عالی همراه است.

صالحی عمران ادامه داد: حرفه گرایی در آموزش عالی یکی از راهکار‌های به ثمر رساندن آمایش عالی به هدف است و باید دانست که رابطه میان آموزش عالی و اشتغال پیچیده بوده و بخشی از آن در داخل خود آموزش عالی با آموزش‌های درست و با کیفیت و مبتنی با نیاز دستگاه‌های دولتی و خصوصی رفع می‌شود.

او با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور در تعداد محدودی رشته در حال تحصیل هستند، تاکید کرد: این عامل همراه با بدنه نیاز اقتصادی نبوده و یکی از راه‌های برون رفت برای اصلاح این معضل، رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشور است تا بتوان بخش زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی را وارد بازار کار کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی مربوط به مشاغل و دانشگاه فنی و حرفه‌ای مربوط به حرفه هاست که نوع پذیرش و رشته‌های این دو دانشگاه کاملا با یکدیگر متفاوت است.

او اضافه کرد: ظرفیت‌های سرمایه گذاری در پرورش نیروی انسانی بعد از جنگ جهانی دوم در بیشتر کشور‌ها مانند کره جنوبی، سنگاپور، آلمان و ژاپن با توجه زیادی همراه بوده که باعث توسعه آموزش عالی و اقتصاد کشورشان شده اند؛ باید دانست که با اهمیت دادن به آموزش عالی مهارتی هم می‌توان باعث رشد کشور شد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما