شناسهٔ خبر: 47090228 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موتور کمکی موشک Long March 5B دچار نقص فنی شد

یکی از متخصصان حوزه هوافضا اطلاعاتی را درباره بدنه و علت از کنترل خارج شدن موشک Long March 5B منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس، حدود یک هفته است که بخش مهمی از اخبار مربوط به فضا به خبر سقوط موشک 21 تنی کشور چین که در حال سقوط و بازگشت به جو زمین بوده، تعلق گرفته است. در ابتدا گفته شد که این موشک در مناطق مسکونی سقوط خواهد کرد و باعث نگرانی تمام مردم جهان شد. اما روز گذشته و بر اساس پیشبینی‌هایی که متخصصین هوافضا انجام دادند مشخص شد که این موشک قرار است در دریا و در محلی بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس سقوط خواهد کرد. اما درباره سقوط این موشک در سطح زمین سوالات متفاوتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها به میزان سوخته شدن بدنه این موشک در بخش اتمسفر کره زمین است.

 در همین راستا مک داول که یکی از یزرگ‌ترین متخصصین هوافضا در جهان است اعلام کرده که میزان سوختن و از بین رفته بدنه موشک به موادی که در ساخت بدنه موشک از آن‌‎ها استفاده شده باز می‌گردد. علاوه بر این این متخصص هوافضا گفته است که تراکم جو فوقانی کره زمین روز به روز در حال تغییر است و از آنجایی که میزان پرتوهای ایکس منتشر شده از خورشید روی سوختن این موشک در اتمسفر زمین تاثیر می‌گذراند، نمی‌توان به طور دقیق درباره بقایای این موشک حرف زد.

موشک Long March 5B

امکان جمع آوری بقایای موشک Long March 5B توسط چین

مک داول همچنین اعلام کرد که از نظر قانونی کشور چین حق پسگیری بقایای موشک خود را از هر نقطه‌ای در جهان پس بگیرد. وی همچنین ادامه داد که در ایام اخیر سقوط بقایای موشک و ماهواره‌ها در سطح زمین اصلا چیز طبیعی نیست و آخرین باری که این اتفاق در زمین افتاد به سال 1979 و ایستگاه فضایی Skylab باز می‌گردد که خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشت.

مک داول در ادامه گفت تاکنون 20 تنی از فضا به زمین سقوط نکرده و این موضوع کمی نگران کننده است. علاوه بر این همواره سازمان‌های فضایی یک محموله سوخت و یک موتور کوچک اضافه را در موشک‌ها قرار می‌دهند تا در صورت سقوط بتوان موشک را کنترل کرد اما این موتور چینی‌ها  نیز دچار نقص فنی شده و دسترسی به موشک محدود شد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما