شناسهٔ خبر: 47075223 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد/

برگزاری مسابقه کتابخوانی دانش آموزان افغان با عنوان «قدس تجلی شعائر الله»+ عکس/ برگزاری برنامه قرآنی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی قدس در کابل

مسابقه کتابخوانی در مورد عظمت و جایگاه مسجدالاقصی به عنوان یکی از شعائرالله و فلسطین سرزمین انبیاء الهی و اهمیت روز جهانی قدس برای مسلمانان و پیوند فلسطین با افغانستان از سوی نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف در شهر کابل درمیان دانش آموزان مکاتب برگزارگردید.

صاحب‌خبر -

 

خبرگزاری قدس-افغانستان:

 

اینجا حرف از آگاهی نسل جوان در برابر دسیسه های صهیونیسم جهانی است، در زیر این سقف حرف از مجرا های نفوذ اختاپوس شش پای استعمار است. در زیر این چتر برای نسل جوان نشان داده می‌شود که نقشه استعمار اشغال قدس شریف چگونه طرح و تطبیق شد. حرف های آوارگی یک ملت و وجایب مسلمین در قبال سرنوشت آنان در فضای این تالار طنین افکنده است.


مسابقه کتابخوانی در مورد عظمت و جایگاه مسجدالاقصی به عنوان یکی از شعائرالله و فلسطین سرزمین انبیاء الهی و اهمیت روز جهانی قدس برای مسلمانان و پیوند فلسطین با افغانستان از سوی نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف در شهر کابل در میان دانش آموزان مکاتب برگزارگردید.


از اینکه اکثرا فضای باز رسانه ها همیشه جوانان را هدف قرار داده وبه سرعت جامعه جوان افغانستان را به بی برنامگی سوق داده که متاسفانه در اثر آشفتگی فرهنگی امروزه اکثر جوانان در حالت روز مرگی به سرمی برند و خط اندیشه ای که از خود بر جا می گذارند بسیار محدود می باشد بدین لحاظ در این مسابقه سعی و تلاش کردیم که بیشتر روی قشر جوان و پیوند آنها با جوانان فلسطینی با توجه به وضعیت کنونی کشور حساب باز کنیم، چون اتاق فکر نهضت اسلامی افغانستان همیشه کوشش بر این دارد تا جوانان با انگیزه های اسلامی و انقلابی بار آیند و واقعیت های جهان اسلام درابعاد مختلف آن و مشکلات و بحران های خاورمیانه به ویژه قضیه فلسطین را آن گونه که می باید به جوانان افغانستانی معرفی کند.

 


این مسابقه به این صورت برگزار گردید که ابتدا یک ویژه نامه مختصر که حاوی تاریخ بیت المقدس، دلیل نامگذاری، اهمیت (موقعیت ژئوپلتیک)، مکان‌ها و بناها، حرم بیت المقدس، حادثه اسراء و معراج، هجرت شریف پیامبر اکرم(ص)، فتح بیت المقدس توسط سپاه اسلام ، صهیونیسم، اعلامیه بالْفُور، تأسیس اسرائیل (یوم النکبت)، تفکر صهیونیسم، گوشه های از جنایات اسرائیل، شهرک‌سازی یهودیان، بنیانگذاری روز جهانی قدس، تعامل افغانستان وفلسطین وپیوند بیت المقدس وکابل و... می باشد که یک هفته قبل از برگزاری مسابقه این جزوه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت تا آنها آمادگی لازم را داشته باشند.
سپس روز چهار شنبه 15 ثور/ اردیبهشت این مسابقه برگزار گردید.

 


سوالاتی که از متن این جزوه در نظر گرفته شده بود به دو بخش تقسیم شده تشریحی و چهار جوابه بودند.


شرکت کنندگان به مدت یک ساعت فرم سوالات را تکیل نموده ودر اختیار داوران و دارالانشای نهضت اسلامی افغانستان قراردادند.


هیئت داوران این مسابقه که متشکل از استادان دانشگاه و مکاتب هستند  بعد از تدقیق وبررسی به همه پرسش های ارائه شده در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی نهایت تا فردا قرار براین شد که در حضور داشت جمعی از اشتراک کنندگان و اساتید این مکاتب به پنج تن از دانشجویانی که بهترین پاسخ هارا ارائه داده باشند با حضور نماینده نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف جوایزی از سوی این نهاد تقدیم شان شود.

 

 

(قدس شریف در آیینه وحی)


سلام ای اقصا! سلام به سینه خون آلود کودکان تو، سلام به نو عروسان مجاهد تو که چادر شهادت را به سرکرده اند و گلو به قربانگاه دفاع تو داده اند، ای خواهر فلسطینی!

 

ما با توایم تو تنها نیستی ما می آئیم!


از لیالی قدر که می گذرد و بندگی و عرفان به اوج خود می‌رسد، احساس تکلیف زیبایی وجود آدم را فرا می گیرد زیبایی از جنس تکلیف و تعهد به شعائر الله، به پیروزی ملت مظلوم و مسلمان فلسطین، به رهایی مسجد اسیر. این احساس از آزادگی و حق طلبی، از ظلم ستیزی و کمک به مظلوم که با عرفان و بندگی رابطه‌ی تنگاتنگی دارند سرچشمه می‌گیرد.


آری زمانی که قرآن کریم را می گشایی و سوره اسراء را تلاوت می کنی به خوبی و به وضوح موقعیت، اهمیت و جایگاه قدس در قرآن کریم پی می بری، اینجاست که نباید بی محابا از کنار آیه های قرآن رد شوی آری خواهر مبارز من تو کم تر از خواهران بیت المقدس نیستی


بزرگداشت روز جهانی قدس در افغانستان در سال جدید با انجام برنامه های گوناگون از جمله محفل انس با قرآن کریم یک کار تازه و در عین حال نیکو است.برگزاری چنین محافلی و انعکاس گسترده آن در رسانه ها و اینترنت نشان دهنده این است که مسلمانان تحت هیچ شرایطی دست از حمایت از آزادی قدس شریف و مبارزات مردم مسلمان فلسطین و شکست کامل صهیونیزم برنخواهد داشت.


نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف روز پنجشنبه 16 ثور/ اردیبهشت 1400 محفل با شکوه قرآنی و دعا خوانی برای آزادی بیت المقدس شریف از لوث کثیف صهیونیزم و پیروزی مجاهدان و مبارزان فلسطینی، بازگشت قدس شریف به دامن اسلام و همچنین حل مشکلات کشور عزیز ما افغانستان و جهان اسلام برگزار نمودند.


بلی خواهرانی اینجا در کابل به رسم غم شریکی با برادران و خواهران فلسطینی شان به محور قدس شریف در روز جهانی قدس گرد هم آمدند و آیات قرآن کریم را تلاوت نمودند.سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجدالحرام الی المسجد الاقصا...


آهنگ این آیات چنان در فضا طنین می‌افکند که انگار برای اولین بار است که این آیات را می‌شنوی! عطر مسجدالاقصا بینی همه را نوازش می‌دهد... عاطفة انسانی و حس همبستگی در فریاد های الله اکبر و   قدس متعلق به همه مسلمانان است، تجلی یافته بود.. سپس همه شرکت کنندگان به صورت مشترک به تلاوت سوره های از قرآن پرداختند.


در ختم این برنامه یکی از قاریان برای آزادی بیت المقدس اولین قبله مسلمین را از چنگ غارتگران، بازگشت قدس شریف به دامن اسلام، نجات ملت مسلمان فلسطین از تحت ستم اسرائیل، مغفرت شهدای جهان اسلام، شهدای افغانستان و شهدای فلسطین، حل مشکلات جهان اسلام کشور عزیز ما افغانستان و برداران و خواهران فسطینی دعا نمودند.


در پایان بسته های افطاری که قبلا در نظر گرفته شده بود توزیع گردید.

 

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی قدس در افغانستان  15/2/1400

 

انتهای پیام/م.ح

نظر شما