شناسهٔ خبر: 47066489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارشی از روز دوم دومین گنگره بین‌المللی قدس شریف:

نفَس‌ رژیم صهیونیستی به شماره افتاده است

قم-ایرنا- دومین کنگره بین‌المللی قدس شریف در حالی عصر چهارشنبه با قرائت بیانیه پایانی به کار خود در قم پایان داد که شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی از کشورهای مختلف جهان ضمن هم‌پیمانی بر ادامه مبارزه تا آزادسازی کامل سرزمین‌های اشغالی بر نمودار شدن علائم نابودی کامل رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

برگزاری رونمایی از دو کتاب پیرامون مقاومت و انتفاضه مردمی فلسطین، مراسم شب شعر با حضور شعرایی از ایران، سوریه، لبنان، پاکستان و ترکیه با محوریت موضوع قدس شریف و اجرای سرود به زبان‌های مختلف از برنامه‌های دومین کنگره بین المللی قدس شریف بود.

این همایش که عصر روز سه شنبه آغاز به کار کرده بود روز گذشته با سخنرانی شخصیت هایی از ۳۰ کشور جهان مانند ایران، فلسطین، مالزی، هند، افغانستان، پاکستان، فرانسه، آرژانتین، عراق، ترکیه، شیلی، امارات متحده عربی، لبنان، سوریه، انگلیس، کانادا، تونس و غیره به کار خود پایان داد.

 به دلیل شرایط و محدودیت های کرونایی این کنکره بصورت مجازی از شبکه های ماهواره ای و اینترنتی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به روی آنتن رفت.

شعار و هشتگ انتخاب شده برای همایش امسال «القدس اقرب» یا آزادی قدس نزدیک است، می باشد که برگرفته از سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان است.

موضع ایران در قبال فلسطین شرافتمندانه است

شیخ غازی یوسف حنینه، از علمای سرشناس اهل سنت لبنان در این کنگره گفت: موضع جمهوری اسلامی از زمان تاسیس تاکنون، موضعی شرافتمندانه بوده‌است چرا که ایران از هیچ حمایتی در قبال فلسطین دریغ نکرده و تمام امکانات فنی و نظامی از گلوله تا موشک را تقدیم آنان کرده‌است.

وی افزود: در طول تاریخ حملات زیادی به منطقه فلسطین شده‌است ولی با مقاومت مسلمانان همه این حملات به شکست انجامید و ما در آستانه شکست صهیونیست‌ها در این منطقه هستیم.

این عالم سرشناس اهل سنت لبنان با بیان اینکه به طور قطع صهیونیست‌ها در فلسطین دچار شکست خواهند شد، ادامه داد: این پیروزیهای به برکت قهرمانان ما درفلسطین صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: جوانان فلسطینی با مشت‌ها و جان‌هایی که به کف گرفته‌اند در مقابل اسرائیل ایستادگی خواهند کرد و در برابر ذلت ایستادگی می‌کنند.

رژیم صهیونیستی به دنبال تقدس‌زدایی از قدس است

تحلیل‌گر سیاسی اهل کشور شیلی نیز با انتقاد از سیاست‌های عربستان و امارات در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: این رژیم به دنبال تقدس‌زدایی از اماکن و مقدسات اسلامی در منطقه است.

نیکلا هادوا شاهوان افزود: خطر بزرگی دنیای عرب و اسلام را تهدید می‌کند و آن خطر بزرگ ایالات متحده آمریکا و غرب و هویت شیطانی رژیم صهیونیستی است.

فعال رسانه‌ای و تحلیل گر سیاسی ، هدف استقرار رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس را بی‌ارزش کردن ارزش‌ها، اماکن و نمادهای مقدس اسلامی دانست و اظهار داشت: آن‌ها فلسطین را تخریب و آرامگاه پیامبران الهی را نابود کردند؛ قسمت زیادی از حکمرانان دنیای عرب، در رأس آن‌ها عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مراکش، سودان و مصر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی را فراموش کرده‌اند.

هادوا شاهوان  عربستان و امارات را همراه با نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف و تصریح کرد: خدا را شاکریم که جمهوری اسلامی با وحدت و شجاعت عظیم اسلامی خود در مقابل غرب ایستادگی می کند و به عنوان مدافع اصلی فلسطینی‌ها در حال ایستادگی است.

هادوا شاهوان  تصریح کرد: حکمرانان این کشورها، با گمراه کردن مردم خود، دنبال برآوردن حرص و طمع صهیونیست‌ها هستند تا بتوانند در بیت‌المقدس و در تمام فلسطین و سرزمین‌های اشغالی در لبنان، سوریه و اردن به اشغال خود ادامه دهند؛ ایالات متحده و صهیونیست‌ها قصد توقف ندارند و فلسطین آخرین مقصد آنها نیست؛ آن‌ها برای تقسیم و تصرف سوریه و عراق و دیگر کشورها تلاش می‌کنند.

صهیونیسم یک تفکر سلطه‌جو و نژادپرست است

همچنین رییس جامعه المصطفی العالمیه گفت: صهیونیسم جهانی یک تفکر نژادپرست و سلطه‌جو است که مساوی با پیروان آیین یهود نیست و امروز مشکلات بی‌شماری برای کشورهای منطقه به وجود آورده‌است.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی افزود: مساله فلسطین، آرمان امت اسلامی و مساله تمام امت اسلامی است و نباید در مباحث جزیی مانند مسائل دینی، قومی و زبانی خلاصه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: مساله قدس شریف مساله‌ای انسانی است و نباید آن را در سطح مباحث قومی و زبانی کاهش بدهیم و تجربه های تاریخی نیز نشان می دهد که چنین نگاه هایی پایدار نبوده‌است.

عباسی عنوان کرد: کشورهای منفعل منطقه با همدستی با سران استکباری خود در طول ۴۰ سال گذشته همواره تلاش کرده تا مساله فلسطین مشمول مرور زمان و فراموشی در بین مردم با تغییر نسل‌ها شود.

رییس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: علمای اسلامی از گذشته تا امروز در برابر طرح‌های عادی سازی روابط با اسرائیل ایستاده‌اند و امروز نیز نباید اجازه بدهیم تا مساله آزادسازی قدس شریف به دست فراموشی سپرده شود.

ملت افغانستان با مردم مظلوم فلسطین احساس همبستگی می‌کنند

رییس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان  نیز در بخشی از کنگره با تاکید بر اینکه مردم فلسطین بدانند که ملت افغانستان آنها را فراموش نکرده و نمی‌کنند گفت: ملت افغانستان با مردم مظلوم فلسطین احساس همبستگی می‌کنند و از آنان در برابر جنایت‌های رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل پشتیبانی می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رضوانی بامیانی، افزود: امروز کشورهای مختلف اسلامی از جمله سوریه، عراق، یمن و افغانستان زخم جنگ و آوارگی را چشیده و می‌چشند.

وی با بیان اینکه مساله فلسطین همواره نزد مردم افغانستان مهم بوده است افزود: امام خمینی(ره) با نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رضان به نام روز قدس، مسلمانان را پیرامون فلسطین و قدس یکپارچه کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان ادامه داد: در ۴۰ سال اخیر مردم  افغانستان درد و رنج مردم فلسیطن را بیش از هر زمان و ملت دیگری درک می‌کنند چون مردم افغانستان نیز در چند دهه اخیر طعم تلخ اشغال، ناامنی، جنگ و کشتار را با گوشت و پوست خود احساس کرده اند.

اسرائیل نماد استعمار در غرب آسیاست

مسئول کمپین بازگشت به فلسطین نیز گفت: اسرائیل نماینده دین یهود نیست بلکه نوک پیکان نقشه‌های استعماری و استکباری در منطقه خاورمیانه است و سران کشورهای اسلامی نباید در دام معامله قرن و تعامل با این رژیم بر مبنای دوستی بین فرزندان حضرت ابراهیم بیفتند.

شیخ یوسف عباس افزود: اسرائیل ویترین استعمار و فساد در منطقه غرب آسیاست اما برخی از علما به ویژه علمای درباری نسبت به این مساله بی تفاوت هستند و در دام تعامل با این رژیم افتاده‌اند.

وی بیان کرد: انتفاضه مردم فلسطین نشان می‌دهد که مقدسات دینی هیچوقت فراموش نمی‌شود و مردم از عقاید خود دست بر نمی‌دارند.

یوسف عباس ادامه داد: برخی از علمای دینی نسبت به مساله فلسطین بی توجه هستند و از مجمع جهانی تقریب مذاهب درخواست داریم به این مشکل در سرزمین های اسلامی بیش از گذشته بپردازد.

وی افزود: عدم وجود دیدگاه جامع درباره مبارزه با رژیم صهیونیستی از چالش هایی است که مبارزه با اسرائیل را در کشورهای اسلامی دشوار کرده است.

مسئول کمپین بازگشت به فلسطین تاکید کرد: برخی افراد خود را عالم اسلامی خطاب می کنند اما به صراحت می گویند ما توان مقابله با اسرائیل را نداریم و باید در برابر آنها کوتاه بیاییم در حالی که تاریخ اسلام و سیره علمای سلف چنین چیزی نبوده است.

ملت آذربایجان حامی مردم فلسطین هستند

معاون شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز هم در این کنگره اظهار داشت: روابط بسیار دوستانه‌ای بین ملت آذربایجان و مردم فلسطین و دولت تشکیلات خودگردان وجود دارد و مردم آذربایجان همیشه از آرمان مردم فلسطین حمایت کرده و می‌کنند.

فؤاد عزت با تقدیر از امام خمینی (ره) برای نامگذاری روز قدس گفت: جهان نباید در برابر ظلمی که مردم فلسطین می‌شود ساکت بماند؛ اگر کسی باشد که به هیچ وجه نتواند کمک کند، حداقل می‌تواند این تظلم خواهی را با صدای خود با گوش دنیا برساند.

وی با اشاره به روابط نزدیک مردم و دولت آذربایجان با مردم فلسطین و تعاملات دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و تشکیلات خودگردان ملی فلسطین اظهار داشت: اسناد مختلفی در زمینه همکاری در زمینه های مختلف بین فلسطین و آذربایجان امضا شده است.

 فؤاد عزت با ابراز نگرانی از به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر تصریح کرد: این کار با قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارد. این تصمیم می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی در خاورمیانه شود.

وی با اشاره به بیانیه اجلاس رهبران دینی جهان در باکو اظهار داشت: در این اجلاس از همه مشارکین اجلاس خواسته شده است تا برای جلوگیری از تحریکات و خشونت علیه مقدسات همه ادیان از جمله مسجد شریف اقدسی که مکان مقدس همه ی ادیان سماوی می‌باشد گام‌های عملی بردارند.

غاصبان صهیونیسم بدانند جبهه مقاومت آرامش را از آنها خواهد گرفت

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در ادامه این کنگره، با اشاره به حرکت‌های بزدلانه رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران از جمله ترورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان گفت: باید غاصبان صهیونیسم بدانند که جبهه مقاومت آرامش را از صهیونیست ها خواهند گرفت.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری تاکید کرد: در سال‌های اخیر جبهه مقاومت، روحیه جدیدی در کالبد نیمه جان حرکت فلسطینیان ایجاد کرده است و از مرحله انتفاضه با تجهیز به موشک حرکت کردند و این حرکت بسیار بزرگی است که در سال های اخیر رقم خورده است.

وی افزود: امید به آزادی قدس در آینده نزدیک هر روز بیشتر شده است و نشانه های فروپاشی این رژیم زودتر از زمان پیش بینی شده در حال نمایان شدن است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: آتش سوی پالایشگاه صهیونیست‌ها، فرود موشک به نزدیکی تاسیسات دیمونا، آتش سوزی در نزدیکی فرودگاهی در اسرائیل نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در آسیب پذیرترین شرایط خود است و معتقدیم اگر اتحاد جبهه مقاومت به شکلی که اتفاق افتاده است، ادامه پیدا کند ، شاهد فروپاشی این رژیم غاصب در آینده نزدیک هستیم.

وی ادامه داد: از کانال هایی شنیده‌ایم که کسانی که سرزمین های فلسطینیان را غصب کرده اند چون از آینده و تحولات کنونی احساس آرامش و امینت نمی کنند، در حال بازگشت به کشورهای خود هستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تاکید کرد: رژیم صهیونستی به دلیل قتل عام زنان و کودکان به رژیم کودک کش مشهور شده‌است و متاسفانه این جنایت‌ها به صورت روزانه ادامه دارد.

اگر محور مقاومت نبود فاتحه منطقه را خوانده بودند

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در ادامه با اشاره به سیاست‌های صهیونیسم جهانی و هم‌پیمانی آن با استکبار جهانی در ظلم به مردم منطقه، گفت: اگر محور مقاومت نبود فاتحه منطقه را خوانده بودند.

شیخ نبیل الحلباوی عنوان کرد: همه باید زیر پرچم محور مقاومت قرار بگیرند که در این صورت پیروزی نزدیک خواهد بود و شدی مؤمنین را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به آیه تغییر قبله مسلمانان گفت: با نزول این آیه، مسجد الحرام و مسجد الاقصا نزدیکی خاصی پیدا کردند و در دید مسلمانان دو برادر هستند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) استعمار غرب را از بدترین دشمنان طول تاریخ مسلمانان عنوان و تصریح کرد: این دشمن، احساس، وجدان، عقیده و مسلک مشخصی ندارد و حتی برای حقوق بشر نیز احترام قائل نیست؛ این دشمن با صهیونیست‌های سراسر دنیا هم پیمان شده و به دنبال ظلم و ستم به مردم منطقه است.

شیخ نبیل الحلباوی استعمارگران را به دنبال قتل و غارت در این سرزمین توصیف کرد که به مردم این منطقه ظلم می‌کنند و ابراز داشت: مردم مقاوم فلسطین، حتی یک لحظه هم در برابر این حوادث سکوت نمی‌کنند؛ باید بدانند که دوران شکست دولت‌های عربی از رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است و امروز روزگار دیگری است.

روز قدس، احیای مساله فلسطین بود

رئیس جماعت علمای عراق نیز در بخشی از این کنگره خاطرنشان کرد: اعلام روز قدس توسط امام خمینی(ره)، احیای مساله فلسطین و حیات مجدد امیدها برای آزادی فلسطین بود.

شیخ خالد ملا افزود: هدف از اعلام روز قدس توجه به آرمان فلسطین و نجات مردم مظلوم بود و امام خمینی(ره) با اعلام روز قدس، تمام امت اسلامی را مخاطب خود قرار داد.

وی تاکید کرد: تحت رهبری آیت الله خامنه‌ای باید روز قدس، روزی برای مقاومت و بیداری امت اسلامی باشد.

رئیس جماعت علمای عراق افزود: روز قدس روز یادآوری این موضوع است که باید حقوق ملت فلسطین را احیا کرد و در این زمینه وحدت امت اسلامی ضروری است.

امام خمینی(ره) جرئت مقابله با استکبار را ایجاد کرد

دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان هم، همدردی، همدلی و همبستگی با مردم فلسطین را به هدف از نامگذاری روز قدس دانست ابراز داشت: امام خمینی در مقابل استکبار ایستاد و جرئت مقابله با استکبار را در مردم ایجاد کرد.

 راجا ناصر عباس جعفری افزود: امام خمینی(ره) به دنبال بیدار کردن مردم جهان بود؛ به دنبال این بود تا به مردم بفهماند که مستکبران به دنبال خرید و فروش مردم برای انجام حرکت‌های مختلف سیاسی اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فهماند که مستکبران بعد از رسیدن به خواسته‌هایشان و در دست گرفتن حاکمیت، هیچ اعتراض و سرپیچی را بر نمی‌تابند و با مردم به عنوان یاغی برخورد کرده و آن‌ها را مورد ظلم و ستم قرار می‌دهند.

جعفری گفت: با شناخت این روش‌های استکبار جهانی، باید با هم متحد شویم ؛ چون شیطان بزرگ آمریکا این رفتارهای مسلمانان را می‌نگرد و در این بین دستور می‌دهد.

وی ایستادگی و قیام امام خمینی (ره) در برابر مستکبران جهان را به منظور رفع زور گوئی، ظلم و ستم آن‌ها توصیف کرد و ابراز داشت: با این حرکت امام خمینی (ره) اکثر مردم جھان بیدار شدند وشعار ضد استکباری سر دادند.

دبیرکل وحدت مسلمین پاکستان با اشاره به هفته وحدت و تأثیر آن در وحدت مسلمانان جهان امام خمینی (ره) را حکیم امت توصیف کرد و گفت: امام خمینی (ره) هم حکیم بود و هم دشمن را خوب شناخته بود؛ بنابراین عالم استکبار را مجبور کرد که کنار برود تا خود مردم برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

فلسطین مساله اول جهان اسلام است

استاد حوزه علمیه نجف اشرف نیز در بخشی از این جلسه، با بیان اینکه قدس و فلسطین مساله اول جهان اسلام است بیان کرد: اسرائیل همواره تلاش کرده‌است که مسلمانان به مساله قدس توجه نکنند و مساله قدس را به حاشیه ببرند ولی روز جهانی قدس همه این توطئه ها را خنثی کرد.

آیت الله نوری حاتم الساعدی با بیان اینکه اهتمام به مساله فلسطین و قدس با شکل گیری جمهوری اسلامی آغاز شد،افزود: تعطیلی سفارت اسرائیل در ایران و گشایش سفارت فلسطین در جمهوری اسلامی و همچنین اعلام روز قدس در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان، نقطه عطفی در راه آزادسازی قدس بود.

وی، روز قدس را نقطه عطف تاریخی در راه دفاع از ملت مظلوم فلسطین دانست و گفت: روز قدس موجب زنده کردن دوباره آرمان فلسطین و تبدیل قدس به اولین اولویت جهان اسلام شد.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: با اعلام آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، توجه ملت های اسلامی به موضوع فلسطین جلب و اشغال فلسطین به آنها یادآوری شد.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: روز قدس موجب شد تا کشورهای اسلامی موضعی در برابر اسرائیل بگیرند و اگر این توجه و اهتمام نبود و اگر این روز اعلام نمی شد به طور قطع مسیر حوادث به این شکل نبود.

در آستانه درهم پیچیده شدن تومار اسرائیل قرار داریم

دبیرکل ائتلاف اسلامی ملی کویت نیز گفت: ما امروز در آستانه نابودی اسرائیل قرار داریم و هیچ وقت از زمان شکل‌گیری رژیم غاصب صهیونیستی مانند امروز پیچیده شدن تومار اسرائیل نزدیک نشده‌بود.

شیخ حسین معتوق افزود:  نابودی اسرائیل نزدیک است و محور مقاومت توانسته پیشروی کند و موفقیت‌های بزرگی به دست آورد.

وی گفت: موفقیت‌های محور مقاومت سبب شده تا مزدوران و سران عربی اسرائیل چهره پنهان خود را آشکار کند و جبهه واحدی علیه جبهه مقاومت تشکیل دهند.

معتوق اضافه کرد: آگاهی ملت‌های اسلامی نسبت به گذشته تفاوت زیادی کرده و امروز مردم می‌دانند که برخی سران عرب چگونه با تبانی با اسرائیلی ها مانع از آزادی سرزمین های اشغالی می‌شوند.

به گفته وی، پیروزی‌های حزب الله لبنان و مقاومت مردم غزه در جنگ‌های اخیر، مردم را به این نتیجه رسانده که زمان پیروزی بر رژیم غاصب صهیونیستی نزدیک شده‌است.

معتوق خاطرنشان کرد: ما به این اعتقاد داریم که جهان به سمتی پیش می‌رود که در آن عدالت اجتماعی بعد از آن که دنیا پر از ظلم و جور شده بار دیگر اجرا شود.

خائنان به امت اسلامی بدانند روزی جزای کار خود را خواهند داد

یکی از علمای اهل سنت، با بیان اینکه خائنان به امت اسلامی بدانند روزی جزای کار خود را خواهند داد گفت: مسئولان خیانت کار سعودی که خود را خادم الحرمین معرفی می‌کنند ولی به آرمان مسلمانان پشت پا می‌زنند، بدانند روزی می آید که در آن روز برای آنها محلی برای فرار وجود نخواهد داشت.

ماموستا محمد امین راستی با انتقاد از عملکرد حاکمان آل سعود، افزود: عربستان سعودی که مدعی خادم الحرمین الشرفین هستند و سنگ رهبری مسلمان را به سینه می‌زنند هم از پشت به امت اسلامی خنجر می زنند و هم به استکبار جهانی شیر می‌دهند.

وی گفت: روز قدس، حمایت از مردم فلسطین است و ما در این روز به برادران خود در فلسطین اعلام می‌کنیم  که ما حامی شما هستیم و از شما حمایت می کنیم و هیچ گاه شما را تنها نمی‌گذاریم.

این عالم اهل سنت، تاکید کرد: به طور قطع روزی اسرائیل از بین خواهد رفت و این جنایت‌هایی که بر ملت سرفراز فلسطین تجمیل کرده اند با نابودی اسرائیل به پایان می رسد.

وی گفت: امام راحل در راستای پشتیبانی از مردم محروم و ستمدیده فلسطین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند و با این کار فلسطین را به صدر اولویت جهان اسلامی بازگرداند.

ایران حامی واقعی آرمان فلسطین است

یک استاد دانشگاه و متفکر اسلامی تونسی نیز ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به معنای واقعی کلمه به آرمان قدس ایمان دارد و گروه‌های مقاومت را حمایت می کند و به همین دلیل هزینه‌های زیادی داده‌است.

سید محمد تیجانی سماوی افزود: فلسطین مقوله‌ای است که تمام آزادی خواهان دنیا آن را دغدغه خود می دانند و مدام به آن می اندیشند.

وی افزود: ضعف مسلمانان در برهه‌ای از تاریخ سبب شد تا کشورهای استعمارگر به سرزمین‌های اسلامی طمع کنند و آن را تکه تکه کرده و سپس رژیم غاصب اسرائیل را در بخشی از آن سکونت دهد.

تیجانی با انتقاد از مواضع منفعلانه برخی کشورهای عربی، گفت: امروز کار به جایی رسیده‌است که برخی از کشورها با عادی سازی روابط خود با اسرائیل به صورت ضمنی اعتراف می‌کنند که سرزمین های اشغالی اختصاصی به اسلام ندارد.

به باور وی، تمام تحریم‌های اقتصادی ایران به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین ناشی شده‌است و مشکلات زیادی برای این کشور به همین دلیل به وجود آمده‌است. ایران تنها کشوری است که فلسطینیان در آن سفارتخانه دارند و حمایت‌های ایران از این کشور واقعی و عملی است.

شهید سلیمانی گام های مهمی در راه آزادی قدس برداشت

رئیس مجمع علمای اهل‌بیت (ع) ترکیه، نیز در این کنگره با تاکید بر اینکه امروز تمام جبهه مقاومت از یمن و عراق و سوریه به موشک‌های دقیق و بسیار برخوردار شده‌اند، گفت: شهدای بزرگواری مانند شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با اعتقاد کامل به این مکتب، گام های مهمی در راه آزادسازی قدس برداشتند.

قدیر آکاراس افزود: اگر چه اسرائیل از شعار نیل تا فرات خود دست نکشیده‌است ولی به دلیل مقاومت مردم فلسطین مجبور به محبوس کردن خود در پشت دیوارهای بتنی شده‌است.

وی ادامه داد: امام خمینی آغازگر راه مقابله با رژیم صهیونیستی و آیت الله خامنه ای نیز این مسیر مبارک را با قدرت ادامه داده است.امروز جبهه مقاومت تمام محاسبات را در برابر اسرائیل به هم ریخته و به قدرت دست یافته‌است و این نشانه بیداری اسلامی و آغاز نابودی اسرائیل می‌باشد.

رئیس مجمع علمای اهل‌بیت (ع) ترکیه، تاکید کرد: فلسطین، امنیت همه جغرافیای اسلام است و امنیت تمام جغرافیای اسلام برابر با فلسطین است. روز قدس موجب جلب همه دل‌های مسلمانان به بیت المقدس شده‌ و پرچم شکوهمند مقاومت در سراسر جهان حمل برافراشته شده‌است و قاطعانه به پیروزی در این جبهه امیدوار هستیم.

پایان اسرائیل نزدیک است

 رییس اتحادیه علمای لبنان با تاکید بر اینکه پایان اسرائیل نزدیک است، گفت: اصابت موشک های مقاومت به نزدیکی نیروگاه هسته های دیمونا از این حکایت داشت که به روزهای پایانی اسرائیل نزدیک شدیم و امروز رژیم صهیونیستی نیز خود را برای روزهای پایانی آماده می‌کند.

شیخ ماهر حمود افزود:در روز قدس اثبات کرد که جوانان فلسطین قوی تر از رژیم غاصب قدس، آمریکا و سایر اعراب مرتجع هستند.نامگذاری این روز به روز جهانی قدس یک اتفاق تصادفی نبود و امام راحل به دلیل ارتباط ماه رمضان با جهاد و فلسطین جمعه آخر ماه رمضان را روز جهانی قدس نامید.

به گفته وی، انتفاضه فلسطین مانند گذشته ادامه دارد و گاهی روش‌های آن با گذشته متفاوت شده‌است.

رییس اتحادیه علمای لبنان یادآور شد: جایگاه قدس بالاتر از نوشته ها، سخنرانی ها و مواضع است چرا که قدس ارزش ذاتی دارد و این قدس است که به افراد و شعارها ارزش می دهد. افرادی که آرمان قدس را فروختند و خود را در اختیار غاصبان قرار دادند به مرور رسوا شدند اما مصیبت های امروز را به بار آوردند.

رییس اتحادیه علمای لبنان گفت: طبق تعالیم تورات رژیم صهیونیستی در فلسطین شکست خواهد خورد اما آنها دارند تلاش می کنند که دوران شکست و خواری خود را به تاخیر بیندازند.در سرزمین های اشغالی همیشه روز قدس است و این روز صرفا در جمعه آخر ماه رمضان گرامی داشته نمی شود.

ماهر حمود خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت اسلامی در سراسر سرزمین های اسلامی به زودی پایان رژیم غاصب صهیونیستی را در سرزمین قدس شریف رقم خواهند زد.روز قدس باید به بستری برای تجمیع تلاش های آزادی خواهان جهان برای آزادی قدس شریف و اقامه نماز در مسجد الاقصی منجر شود.

آزادی قدس نزدیک است

رئیس مرکز فرهنگی فلسطین در مالزی در ادامه با تاکید بر اینکه عمران  با بیان اینکه آزادی قدس نزدیک است گفت: ما به آزادی فلسطین و قدس اعتقاد کامل داریم و این مهم به زودی محقق می‌شود.

مسلم عمران با بیان اینکه بیت القدس اولین قبله مسلمانان بوده و برای مسلمانان عالم یکی از مقدس ترین مکان‌هاست افزود: قدس زمین مقدسی است و به همین دلیل باید همه این اشغال ها و جنایت‌ها در آن تمام می‌شود.

وی گفت: ایستادگی در مقابل بی رحمی‌ها و کشتارهای اسرائیل وظیفه همه جهانیان این است و باید همه با اتحاد و وحدت کلمه به این ظلم ها علیه ملت فلسطین پایان دهیم.

رئیس مرکز فرهنگی فلسطین در مالزی ادامه داد: ملت فلسطین در برابر اشغالگریهای اسرائیل ایستاده اند و از وطن و آرمان خود دفاع می کنند و وظیفه ما حمایت از آنانست.

عمران با تاکید بر اینکها نباید در برابر جنایت‌های اسرائیل سکوت کرد گفت: دولت غاصب اسرائیل به دنبال تخریب و اشغال کامل بیت المقدس است که این خواب شوم با مقاومت و ایستادگی امت اسلامی هرگز تحقق نخواهد شد.

وی افزود: شهر بیت المقدس یکی از مراکز هویت فلسطینان و مسلمانان عالم است و اسرائیلی‌ها می‌خواهند این هویت و آرمان را از بین ببرند و به همین دلیل ایستادگی در مقابل این اقدام جنایتکارانه بر همه لازم و واجب است.

اسرائیل فقط زبان سلاح را می‌فهمد

رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان با بیان اینکه عزم جبهه مقاومت برای آزاد سازی سرزمین های اشغالی راسخ و شکست ناپذیر است، گفت: آزادی قدس شریف از دست غاصبان صهیونیستی نزدیک است .

 سید هاشم صفی الدین افزود: حقایق و تجربه‌های ما این را نشان می دهد که آزادی قدس از مسیر مقاومت مسلحانه و مردمی می‌گذرد و راه دیگری ندارد.

وی اظهار داشت:مقاومت مسلحانه باید تقویت شود چرا که دشمن ما فقط زبان سلاح را می‌فهمد و در کنار آن باید مقاومت مردمی در اتخاذ مواضع ضد صهیونیستی تداوم یابد.

رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان ادامه داد: سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس از شهدایی هستند که تمام زندگی و عمر خود را فدای آرمان قدس شریف و آزادی فلسطین کردند.

صفی الدین یادآور شد: به هر میزان که تعداد شهدای قدس بیشتر شود راه و فاصله ما با آزادسازی کامل سرزمین های اشغالی کوتاه تر خواهد شد.

به گفته وی، دشمنان هرچه توطئه و نقشه مانند معامله قرن را پیاده کردند نتوانستند مساله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند بلکه روز به روز بر اراده مردم سرزمین های اشغالی بر آزادسازی قدس افزوده شده‌است.

عضو ارشد حزب الله لبنان یادآور شد:آزادسازی قدس نزدیک است اما اکنون نمی‌توانیم زمان دقیقی برای آن روز بزرگ تعیین کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

عادی‌سازی روابط با اسرائیل خطری برای تمام بشریت است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه عادی‌سازی روابط با رژیم کودک‌کش اسرائیل حرام است، گفت: برخی از کشورهای عربی در صدد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در جوامع بین‌المللی هستند که خطری برای تمام بشریت است.

آیت الله رضا رمضانی افزود: مقاومت در قرآن کریم بر مبنای یک منطق عقلی پایه ریزی شده و حدود ۴۰۰ آیه در این رابطه در منابع وحیانی آمده‌است.

وی  ادامه داد: مقاومت مدنظر اسلام در برابر استکبار و خودکامگان تعریف شده است و به همین دلیل مقاومت مورد انتظار اسلام با مساله رحمانیت و رحمت دینی منافاتی ندارد و اغلب جنگ های صدر اسلام نیز جنبه دفاعی داشته است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: قرآن کریم دستور می‌دهد که در برابر متجاوزان باید ایستادگی کنید اما نباید مسلمانان در دام تجاوز و تعدی قرار بگیرند.

به گفته وی، خلاصه مجموعه آیات و روایات اسلامی این را نشان می‌دهد که مقاومت عین رحمت الهی است و مقاومت به معنای دقیق کلمه عین تحقق اخلاق فردی و اجتماعی برای جلوگیری از ظلم به مردم و پایه ریزی عدالت اجتماعی است.

رمضانی خاطرنشان کرد: اسلام مقاومت را واجب دانسته و به مردم دستور می‌دهد در برابر متجاوزان ایستادگی کرده و آنها را سر جای خودشان بنشانند.

وی اظهار داشت: صلح مطلق با دشمنان بشریت معنایی ندارد و مراد از صلح در منطق قرآن کریم صلح عادلانه است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس ابتدایی‌ترین حقوق مردم را در سرزمین‌های اشغالی زیرپا گذاشته و تمام تعهدات بین المللی و حقوقی را نقض کرده‌است.

عادی سازی روابط با اسرائیل خیانت به فلسطین است

دبیرکل حزب سعادت ترکیه نیز در این کنگره تاکید کرد: متاسفانه برخی کشورهای اسلامی در عادی سازی روابط و به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل با هم مسابقه به راه انداخته اند و این موضوع موجب ناراحتی عمیق مسلمانان عالم و خیانت به آرمان فلسطین است.

کاراملا اوغلو، بیت المقدس را اولین قبله مسلمانان و محل عروج پیامبر اسلام(ص) دانست و افزود: یکی از اولویت‌های ایجاد اتحاد و وحدت در بین کلیه‌ مسلمانانِ جهان مسئله قدس است.

وی با بیان اینکه وضع کنونی برادران فلسطینی بسیار اندوهناک است، ادامه داد: شرایط کنونی فلسطین برای امت اسلامی بسیار ناراحت کننده‌است و متاسفانه بعضی از افراد حاضر در منطقه بسیار تلاش کرده‌اند تا قدس به این شرایط کنونی درآید.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیست، بیان داشت: رژیم غاصب صهیونیستی از سال ۱۹۱۷ تا امروز بدترین ظلم‌ها را نسبت به فلسطینیان روا داشته  که در تاریخِ هیچ دولتی چنین اتفاقی نیفتاده‌است.

کاراملا اوغلو گفت: اسرائیلیها سرزمین و خانه‌های فلسطینیان را اشغال و به آنها ظلم کردند حتی برخی کودکان را نیز کشتند و ما نمی‌توانیم این اتفاقات را کوچک و سبک بشماریم چون کار آنها قتل عام مردم است.

وی با بیان این که برخورد اسرائیلی‌ها قابل قبول نیست و مسلمانان جهان از این حرکات ناراضی بوده و هستند، خاطرنشان کرد: هدفی که آنها با حمایت برخی کشورها به ویژه آمریکا دنبال می‌کنند تشکیل دولت بزرگ اسرائیل است.

وحدت اسلامی پیش شرط آزادی قدس شریف است

استاد دانشگاه الازهر مصر اهمیت مساله وحدت را مورد توجه قرار داده و آن را پیش شرط آزادی قدس دانست و گفت: اگر وحدت اسلامی در بین کشورهای مسلمان شکل بگیرد آزادسازی قدس شریف فراهم می‌شود.

عبدالسلام محمد افزود: آزادسازی قدس شریف مساله‌ای است که می‌تواند به نقطه وحدت آمیز کشورهای اسلامی تبدیل شود.

وی اهمیت وحدت در جامعه اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: قرآن کریم دعوت به وحدت امت اسلامی کرده و اهمیت وحدت در بین سایر واجبات بیشتر است.

استاد دانشگاه الازهر مصر گفت: آن چیزی که موجب پیشرفت و هم افزایی مسلمانان می‌شود مساله وحدت است و کشورهای اسلامی امروز بیش از همیشه به وحدت و هماهنگی نیاز دارند.

محمد خاطرنشان کرد: هیچ کدام از کتاب‌های آسمانی مانند قرآن کریم به وحدت دعوت نکرده‌است چرا که از نظر قرآن این وحدت است که موجب قوت سرزمین های اسلامی می‌شود.

وی تاکید کرد: وحدت به معنای ذوب شدن در عقاید سایر مذاهب نیست؛ بلکه وحدت به معنای سیاست‌های هماهنگ برای پیشبرد اهداف اسلامی و توسعه و پیشرفت سرزمین های مسلمانان است.

به گفته وی، مسلمانان امروز به وحدت و اتحادیه‌ای مانند کشورهای اروپایی نیاز دارد و یکی از آرزوهای ما تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی حتی به شکل حداقلی آن است./

نظر شما