شناسهٔ خبر: 47064281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراض تکراری اتحادیه اروپا درباره تداوم شهرک سازی در فلسطین اشغالی

لندن – ایرنا – دفتر سخنگویی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به توسعه شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی توسط عناصر رژیم اشغال‌گر قدس و تشدید اوضاع آوارگان در این منطقه اعتراض کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: مقامات اسرائیلی اخیراً از ساخت ۵۴۰ واحد مسکونی جدید در «هار هما» خبر دادند. اجرای این برنامه‌ها و همچنین طرح‌های گیوعات هاماتوس، قدس شرقی را از بیت لحم جدا کرده و مذاکرات آینده برای دستیابی به راه حل تشکیل دو کشور را در هماهنگی با موازین بین‌المللی به شدت تضعیف می‌کند.

اتحادیه اروپا با تکرار موضع قبلی خود مبنی بر اینکه که همه شهرک‌ها در خاک فلسطین اشغالی طبق قوانین بین المللی غیرقانونی هستند تصریح کرد: هیچ تغییری در مرزهای قبل از ۱۹۶۷ ، از جمله در قدس، به غیر از موارد مورد توافق هر دو طرف را به رسمیت نمی‌شناسد.

اتحادیه اروپا بر همین اساس درخواست خود از رژیم اسرائیل را برای متوقف ساختن شهرک‌سازی و لغو تصمیمات اخیر را تجدید کرد.

در ادامه این بیانیه، اتحادیه اروپا، افزایش اخراج فلسطینی‌ها و تخریب خانه‌های آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی، به ویژه اوضاع در شیخ جراح و سلوان، در قدس شرقی و تخریب احتمالی منازل در روستای الولجه را نگران کننده خواند و خاطر نشان کرد: چنین اقدامات یک جانبه‌ای طبق قوانین بین‌المللی، غیرقانونی است و فقط به تنش‌ها در میدان دامن می‌زند.

اتحادیه اروپا تصریح کرد : مقامات اسرائیلی باید این فعالیت‌ها را متوقف کرده و مجوز کافی برای ساخت و ساز قانونی و توسعه جوامع فلسطینی را ارائه دهند.

رژیم اشغالگر قدس در هفته‌های اخیر تحرکات خود در تخریب منازل فلسطینیان و دستگیری جوانان فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری را شدت بخشیده‌اند.

احداث واحدهای جدید شهرک‌سازی نقض آشکار قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این قطعنامه که ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (۳دی ۹۵) با رای مثبت ۱۴ عضو و تنها رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید، ضمن غیرقانونی خواندن شهرک‌سازی در خاک فلسطین، از رژیم صهیونیستی می‌خواهد که عملیات شهرک‌سازی را متوقف کند.

نظر شما